فصلت ٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=بگو آیا شما کفر می‌ورزید بدانکه بیافریده است زمین را در دو روز و قرار دهید برایش همتایانی این است پروردگار جهانیان‌
|-|معزی=بگو آیا شما کفر می‌ورزید بدانکه بیافریده است زمین را در دو روز و قرار دهید برایش همتایانی این است پروردگار جهانیان‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره فصلت | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = فصلت ٨ | بعدی = فصلت ١٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره فصلت | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = فصلت ٨ | بعدی = فصلت ١٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«خَلَقَ الأرْضَ»: مراد از خلق زمین، تقدیر وجود و آفرینش بالقوّه آن است. چرا که آفرینش زمین همراه با آفرینش همه کائنات بوده و خود قطعه ناچیزی از مجموعه کائنات است (نگا: انبیاء / ). این هم در قرآن غریب نیست. مثلاً در آفرینش آدم قرآن فرموده است: إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِندَاللهِ کَمَثَلِ آدَمَ، خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ (آل‌عمران / ). «خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ»: خواست او را از خاک بیافریند و پیدایش او را مقدّر فرمود. چرا که اگر مراد از «خلق» آفریدن بالفعل باشد نه بالقوّه، جمله (کُن فَیَکُونُ) معنی ندارد (نگا: التفسیر الواضح، تفسیر کبیر). «یَوْمَیْنِ»: دو روز. مراد دو وقت و دوران است. چرا که قبل از آفرینش آسمان و زمین، روزی به معنی روز معمولی وجود نداشته است. این دورانها هم شاید هزاران و بلکه میلیونها و میلیاردها سال به طول انجامیده باشد (نگا: حجّ / ، سجده /  معارج / .
«خَلَقَ الأرْضَ»: مراد از خلق زمین، تقدیر وجود و آفرینش بالقوّه آن است. چرا که آفرینش زمین همراه با آفرینش همه کائنات بوده و خود قطعه ناچیزی از مجموعه کائنات است (نگا: انبیاء / ). این هم در قرآن غریب نیست. مثلاً در آفرینش آدم قرآن فرموده است: إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِندَاللهِ کَمَثَلِ آدَمَ، خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ (آل‌عمران / ). «خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ»: خواست او را از خاک بیافریند و پیدایش او را مقدّر فرمود. چرا که اگر مراد از «خلق» آفریدن بالفعل باشد نه بالقوّه، جمله (کُن فَیَکُونُ) معنی ندارد (نگا: التفسیر الواضح، تفسیر کبیر). «یَوْمَیْنِ»: دو روز. مراد دو وقت و دوران است. چرا که قبل از آفرینش آسمان و زمین، روزی به معنی روز معمولی وجود نداشته است. این دورانها هم شاید هزاران و بلکه میلیونها و میلیاردها سال به طول انجامیده باشد (نگا: حجّ / ، سجده /  معارج / .

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰


ترجمه

بگو: آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید و برای او همانندهایی قرارمی‌دهید؟! او پروردگار جهانیان است!

بگو: آيا شما واقعا به آن كسى كه زمين را در دو روز آفريد، كافر مى‌شويد و براى او همتايانى قرار مى‌دهيد؟ او پروردگار جهانيان است
بگو: «آيا اين شماييد كه واقعاً به آن كسى كه زمين را در دو هنگام آفريد، كفر مى‌ورزيد و براى او همتايانى قرار مى‌دهيد؟ اين است پروردگار جهانيان.»
بگو که آیا شما به خدا که زمین (جهان) را در دو روز بیافرید کافر می‌شوید و بر او مثل و مانند قرار می‌دهید؟! او خدای جهانیان است (نه بتها و معبودان شما. در این آیه شریفه شاید یک معنا عالم اجسام باشد و دو روز، دو نوع بسیط و مرکب یا جواهر و اعراض اجسام مقصود باشد).
بگو: آیا شما به کسی که زمین را در دو روز آفرید، کفر می ورزید، و برای او همتایانی قرار می دهید؟! [ساحت مقدسش از این پیرایه ها پاک است] آن [توانمندی که زمین را آفرید] پروردگار جهانیان است.
بگو: آيا به كسى كه زمين را در دو روز آفريده است كافر مى‌شويد و براى او همتايان قرار مى‌دهيد؟ اوست پروردگار جهانيان.
بگو آیا شما به کسی که زمین را در دو روز آفریده است، کفر می‌ورزید و برای او همتایانی قائل می‌شوید، اوست که پروردگار جهانیان است‌
بگو: آيا شما به آن [خداى‌] كه زمين را در دو روز- دو دوران- بيافريد كافر مى‌شويد و براى او همتايان مى‌سازيد؟ اين است پروردگار جهانيان
بگو: آیا به آن کسی که زمین را در دو روز آفریده است ایمان ندارید، و برای او همگونها و انبازهائی قرار می‌دهید؟ او (علاوه از این که آفریدگار زمین است) آفریدگار جهانیان هم می‌باشد.
بگو: «آیا (این) شمایید، که بی‌گمان به آن کسی که زمین را در دو روز [:زمان] آفرید، همی کفر می‌ورزید و برای او همتایانی قرار می‌دهید؟ این (بزرگ)، پروردگار جهانیان است‌.»
بگو آیا شما کفر می‌ورزید بدانکه بیافریده است زمین را در دو روز و قرار دهید برایش همتایانی این است پروردگار جهانیان‌


فصلت ٨ آیه ٩ فصلت ١٠
سوره : سوره فصلت
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَلَقَ الأرْضَ»: مراد از خلق زمین، تقدیر وجود و آفرینش بالقوّه آن است. چرا که آفرینش زمین همراه با آفرینش همه کائنات بوده و خود قطعه ناچیزی از مجموعه کائنات است (نگا: انبیاء / ). این هم در قرآن غریب نیست. مثلاً در آفرینش آدم قرآن فرموده است: إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِندَاللهِ کَمَثَلِ آدَمَ، خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ (آل‌عمران / ). «خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ»: خواست او را از خاک بیافریند و پیدایش او را مقدّر فرمود. چرا که اگر مراد از «خلق» آفریدن بالفعل باشد نه بالقوّه، جمله (کُن فَیَکُونُ) معنی ندارد (نگا: التفسیر الواضح، تفسیر کبیر). «یَوْمَیْنِ»: دو روز. مراد دو وقت و دوران است. چرا که قبل از آفرینش آسمان و زمین، روزی به معنی روز معمولی وجود نداشته است. این دورانها هم شاید هزاران و بلکه میلیونها و میلیاردها سال به طول انجامیده باشد (نگا: حجّ / ، سجده / معارج / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

هُوَ الَّذِي‌ خَلَقَ‌ لَکُمْ‌ مَا فِي‌... (۳) هُوَ الَّذِي‌ خَلَقَ‌ لَکُمْ‌ مَا فِي‌... (۳) إِنَ‌ رَبَّکُمُ‌ اللَّهُ‌ الَّذِي‌... (۵)

أَ أَنْتُمْ‌ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ‌... (۱) رَفَعَ‌ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا (۰) وَ أَغْطَشَ‌ لَيْلَهَا وَ أَخْرَجَ‌... (۰) وَ الْأَرْضَ‌ بَعْدَ ذٰلِکَ‌ دَحَاهَا (۱) أَخْرَجَ‌ مِنْهَا مَاءَهَا وَ مَرْعَاهَا (۰) وَ الْجِبَالَ‌ أَرْسَاهَا (۰) مَتَاعاً لَکُمْ‌ وَ لِأَنْعَامِکُمْ‌ (۰) فَقَضَاهُنَ‌ سَبْعَ‌ سَمَاوَاتٍ‌ فِي‌... (۲) يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا وَ... (۲) إِنَ‌ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا بِآيَاتِنَا... (۱) إِنَ‌ اللَّهَ‌ يَأْمُرُکُمْ‌ أَنْ‌... (۰) دَرَجَاتٍ‌ مِنْهُ‌ وَ مَغْفِرَةً وَ... (۰) ثُمَ‌ لَمْ‌ تَکُنْ‌ فِتْنَتُهُمْ‌... (۲) رُبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا لَوْ... (۱) فَإِذَا نُفِخَ‌ فِي‌ الصُّورِ فَلاَ... (۰) وَ أَقْبَلَ‌ بَعْضُهُمْ‌ عَلَى‌ بَعْضٍ‌... (۰) وَ نُفِخَ‌ فِي‌ الصُّورِ فَصَعِقَ‌ مَنْ‌... (۱)

تفسیر

نکات آیه

۱ - کفر و شرک به خداوند، با وجود آیات آشکار او، امرى شگفت و تعجب آور (قل أئنّکم لتکفرون بالذى خلق الأرض)

۲ - خداوند، آموزگار پیامبر، در برخورد با مشرکان و چگونه استدلال کردن با آنان (قل أئنّکم لتکفرون) مطلب بالا با توجه به کلمه «قل»، قابل استفاده است.

۳ - زمین و چگونگى شکل گیرى و آفرینش آن، از نزدیک ترین و آشکارترین زمینه هاى توجه انسان به خالقیت خداوند (قل أئنّکم لتکفرون بالذى خلق الأرض) از این که خداوند از میان همه نشانه ها و دلایل، آفرینش زمین را به عنوان دلیل خالقیت و آفریدگارى خود یاد کرده است، مى توان مطلب بالا را به دست آورد.

۴ - خداوند، آفریننده زمین در دو روز (خلق الأرض فى یومین)

۵ - خدا، زمین را در دو مرحله و دوره آفرید.* (بالذى خلق الأرض فى یومین) لفظ «یوم» مى تواند کنایه از دوره و مرحله باشد.

۶ - مطالعه در مراحل آفرینش زمین، زمینه ساز توجه انسان به یگانگى آفریدگار آن (قل أئنّکم لتکفرون بالذى خلق الأرض فى یومین و تجعلون له أندادًا)

۷ - خداوند، مبرّا از هر شریک و همانند (قل أئنّکم لتکفرون ... تجعلون له أندادًا) از استفهام در «أئنّکم» مطلب بالا استفاده مى شود.

۸ - شرک، در بردارنده کفر و مستلزم انکار ربوبیت یگانه خداوند (و ویل للمشرکین ... قل أئنّکم لتکفرون ... و تجعلون له أندادًا)

۹ - مشرکان عصر بعثت، معتقد به شریکان و همسانانى چند براى خداوند (و تجعلون له أندادًا) واژه «أنداد» جمع «ندّ» و به معنى همانندها و نظیرها است.

۱۰ - تنها آفریننده زمین، پروردگار و مدبر عالم هستى است.    لتکفرون بالذى خلق الأرض ... ذلک ربّ العلمین «ذلک» به قرینه مقام خبر مقدم و «ربّ العالمین» مبتداى مؤخر است و تقدیم خبر بر مبتدا مفید حصر است.

۱۱ - جهان آفرینش، متشکل از عوالم متعدد (العلمین)

۱۲ - ربوبیت و تدبیر جهان از شؤون خالقیت خدا است. (بالذى خلق ... ذلک ربّ العلمین) از این که خداوند براى ربوبیت خویش به خالقیتش استناد کرده، مطلب بالا استفاده مى شود.

۱۳ - مشرکان عصر بعثت، معتقد به خالقیت خدا و منکر ربوبیت مطلقه وى بودند. (قل أئنّکم لتکفرون بالذى خلق ... ذلک ربّ العلمین) تعبیر «تجعلون له أنداداً» نشان مى دهد که مشرکان اصل وجود خدا و خالقیت او را قبول داشته اند ولى براى او شریک در آفرینش و ربوبیت قائل بوده اند.

۱۴ - داشتن شریک، دور از ساحت بلند ربوبیت خدا است. (و تجعلون له أندادًا ذلک ربّ العلمین) تعبیر «ذلک» که اشاره به دور است مى تواند بیان کننده رفعت مقام ربوبى از داشتن شریک باشد.

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: آثار مطالعه آفرینش ۶; تدبیر آفرینش ۱۲; تعدد عوالم آفرینش ۱۱; خالق آفرینش ۱۲; مدبر آفرینش ۱۰
  • آیات خدا: ۳ آثار مطالعه آیات آفاقى ۶; وضوح آیات خدا ۱
  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۹، ۱۳
  • اسماء و صفات: صفات جلال ۷، ۱۴
  • اعداد: عدد دو ۴، ۵
  • توحید: توحید در خالقیت ۱۰; توحید ذاتى ۷; توحید ربوبى ۱۰، ۱۴; زمینه تکذیب توحید ربوبى ۸; زمینه توحید ۶
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۷، ۱۰، ۱۴
  • خدا: اختصاصات خدا ۴، ۱۰; تنزیه خدا ۷، ۱۴; خالقیت خدا ۳، ۴، ۵، ۱۲; خدا و شریک ۷، ۱۴; ربوبیت خدا ۱۲; روش خدا شناسى ۶; مکذبان ربوبیت خدا ۱۳
  • ذکر: زمینه ذکر خالقیت خدا ۳
  • زمین: آثار مطالعه مراحل خلقت زمین ۶; خالق زمین ۱۰; خلقت زمین ۳; مدت خلقت زمین ۴; مراحل خلقت زمین ۵
  • شرک: آثار شرک ۸; بطلان شرک ۱۴; شگفتى شرک ۱
  • عقیده: عقیده به خالقیت خدا ۱۳
  • کفر: شگفتى کفر ۱; عوامل کفر ۸
  • محمد(ص): معلم محمد(ص) ۲
  • مشرکان: احتجاج با مشرکان ۲; روش برخورد با مشرکان ۲; عقیده مشرکان صدراسلام ۹، ۱۳

منابع