غافر ٥٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا ساعت آینده است نیست شکی در آن و لیکن بیشتر مردم نمیگروند | |-|معزی=همانا ساعت آینده است نیست شکی در آن و لیکن بیشتر مردم نمیگروند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::59|٥٩]] | قبلی = غافر ٥٨ | بعدی = غافر ٦٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا رَیْبَ فِیهَا»: تأکید سوم است. یعنی فرا رسیدن قیامت با سه تأکید در جمله همراه است: إِنَّ، لام لآتِیَةٌ، و شبه جمله لا رَیْبَ فِیهَا. | «لا رَیْبَ فِیهَا»: تأکید سوم است. یعنی فرا رسیدن قیامت با سه تأکید در جمله همراه است: إِنَّ، لام لآتِیَةٌ، و شبه جمله لا رَیْبَ فِیهَا. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٥٨ | آیه ٥٩ | غافر ٦٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا رَیْبَ فِیهَا»: تأکید سوم است. یعنی فرا رسیدن قیامت با سه تأکید در جمله همراه است: إِنَّ، لام لآتِیَةٌ، و شبه جمله لا رَیْبَ فِیهَا.
تفسیر
نکات آیه
۱ - برپایى قیامت، امرى حتمى است. (إنّ الساعة لأتیة)
۲ - برپایى قیامت، داراى شواهد و دلایل تردیدناپذیر است. (إنّ الساعة لأتیة لا ریب فیها) با توجه به آیات پیشین - که درصدد اثبات معاد انسان است - تعبیر «لا ریب فیها»، مى تواند اشاره به این نکته باشد که قیامت آن چنان از شواهد و دلایل متقن برخوردار است که توجه به آن، زداینده هرگونه تردید از انسان در برپایى آن است.
۳ - با وجود شواهد و دلایل اثباتگر برپایى قیامت، شک و تردید در آن، امرى ناروا و نابه جا است. (إنّ الساعة لأتیة لا ریب فیها)
۴ - بیشتر مردم صدر اسلام با وجود شواهد و دلایل اثباتگر قیامت، به این حقیقت ایمان نیاوردند. (إنّ الساعة لأتیة ... و لکنّ أکثر الناس لایؤمنون)
۵ - «الساعة»، از نام هاى قیامت (الساعة)
موضوعات مرتبط
- الساعة: ۵
- قیامت: بى منطقى شک به قیامت ۳; حتمیت قیامت ۱; مکذبان قیامت در صدراسلام ۴; نامهاى قیامت ۵; وضوح دلایل قیامت ۲، ۳، ۴
- مردم: اکثریت مردم صدراسلام ۴