فاطر ٢٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا فرستادیمت به حقّ نویددهنده و ترساننده و نیست ملتی جز آنکه بگذشت در آن ترسانندهای | |-|معزی=همانا فرستادیمت به حقّ نویددهنده و ترساننده و نیست ملتی جز آنکه بگذشت در آن ترسانندهای | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره فاطر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره فاطر | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = فاطر ٢٣ | بعدی = فاطر ٢٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِن مِّنْ أُمَّةٍ ...»: (نگا: یونس / ، نحل / ). «خَلا»: رفته است (نگا: بقره / و . آمده است (نگا: احقاف / ). «نَذِیرٌ»: مراد رسول یا نبی، و یا عالِم و دانشمند است (نگا: المصحف المیسّر، نمونه، روحالمعانی). یعنی یا پیغمبری در میان هر ملّتی برانگیخته شده است، و یا دعوت پیغمبران و سخنان ایشان به گوش آنان رسیده است. | «إِن مِّنْ أُمَّةٍ ...»: (نگا: یونس / ، نحل / ). «خَلا»: رفته است (نگا: بقره / و . آمده است (نگا: احقاف / ). «نَذِیرٌ»: مراد رسول یا نبی، و یا عالِم و دانشمند است (نگا: المصحف المیسّر، نمونه، روحالمعانی). یعنی یا پیغمبری در میان هر ملّتی برانگیخته شده است، و یا دعوت پیغمبران و سخنان ایشان به گوش آنان رسیده است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۶
ترجمه
فاطر ٢٣ | آیه ٢٤ | فاطر ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِن مِّنْ أُمَّةٍ ...»: (نگا: یونس / ، نحل / ). «خَلا»: رفته است (نگا: بقره / و . آمده است (نگا: احقاف / ). «نَذِیرٌ»: مراد رسول یا نبی، و یا عالِم و دانشمند است (نگا: المصحف المیسّر، نمونه، روحالمعانی). یعنی یا پیغمبری در میان هر ملّتی برانگیخته شده است، و یا دعوت پیغمبران و سخنان ایشان به گوش آنان رسیده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ يَقُولُ الَّذِينَ کَفَرُوا لَوْ لاَ... (۲)
ذٰلِکَ أَنْ لَمْ يَکُنْ رَبُّکَ... (۰) وَ يَقُولُ الَّذِينَ کَفَرُوا لَوْ لاَ... (۱) وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي کُلِ أُمَّةٍ... (۳) مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ کَالْأَعْمَى... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۲۶ سوره فاطر
- توضيح اينكه فقر و نياز منحصر در انسان و غنا و بى نيازى منحصر در خداى تعالىاست انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد
- پاسخ به اين اشكال كه چرا فقر در آيه منحصر به مردم شده است :
- معناى آيه : ولا تزروازرة وزراخرى ...
- تمثيل هايى براى بيان حال و اعمال مؤ من و كافر
- سخنى پيرامون عموم انذار و اينكه هيچ امتى كه در آن پيغمبرى ظهور نكرده باشد نبوده است وان من امة الاخلافيها نذير
- رواياتى در ذيل جمله : و لا تزروازرة وزراخرى و آيه : و ما انت بمسمع من فى القبور
نکات آیه
۱ - پیامبراسلام(ص) فرستاده خداوند براى مردمان (إنّا أرسلنک)
۲ - تعالیم ارائه شده از سوى پیامبر(ص)، سراسر حق است. (إنّا أرسلنک بالحقّ) برداشت یاد شده بر این اساس استوار است که «باء» در «بالحقّ» به معناى «مع» و حال براى ضمیر (ک) باشد. بر این مبنا، مقصود از «الحقّ» تعالیمى است که پیامبر(ص) به ابلاغ آنها مأمور بود. بنابراین جمله «إنّا أرسلناک بالحقّ»; یعنى، اى پیامبر! تو را همواره با تعالیمى که سراسر حق است، به سوى مردم فرستادیم.
۳ - فرستادن حضرت محمد(ص) به پیامبرى، ارسالى به جا و بایسته در نظام هدایتى بشر (إنّا أرسلنک بالحقّ) برداشت یاد شده مبتنى بر این است که «بالحق» قید براى ارسال باشد; یعنى، «إنّا أرسلناک إرسالاً بالحقّ; اى پیامبر! تو را به سوى مردم به رسالت برانگیختیم و این ارسال بحق و بایسته بود».
۴ - مسؤولیت پیامبر(ص)، تبیین سر انجام نیک مؤمنان و عاقبت شوم کفرپیشگان است. (إنّا أرسلنک بالحقّ بشیرًا و نذیرًا)
۵ - بشارت و انذار، شیوه پیامبر(ص) در هدایت مردم (إنّا أرسلنک بالحقّ بشیرًا و نذیرًا)
۶ - تمامى امت هاى گذشته، از پیامبرانى بشارت دهنده و انذارگر برخوردار بودند. (و إن من أُمّة إلاّ خلا فیها نذیر)
۷ - اتمام حجت خداوند، بر تمامى انسان ها به وسیله پیامبران (و إن من أُمّة إلاّ خلا فیها نذیر)
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: انبیاى اقوام پیشین ۶
- انبیا: اتمام حجت با انبیا ۷; انذارهاى انبیا ۶; بشارتهاى انبیا ۶; تاریخ انبیا ۶; نقش انبیا ۷
- خدا: اتمام حجت خدا ۷
- رسولان خدا :۱
- کافران: تبیین فرجام کافران ۴; فرجام شوم کافران ۴
- مؤمنان: تبیین فرجام مؤمنان ۴; حسن فرجام مؤمنان ۴
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۵; بشارتهاى محمد(ص) ۵; حقانیت تعالیم محمد(ص) ۲; حقانیت نبوت محمد(ص) ۳; رسالت محمد(ص) ۱; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۴; هدایتگرى محمد(ص) ۵
- هدایت: انذار در هدایت ۵; بشارت در هدایت ۵; روش هدایت ۵