فاطر ٢٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نیستی تو جز بیمدهنده | |-|معزی=نیستی تو جز بیمدهنده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره فاطر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره فاطر | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::23|٢٣]] | قبلی = فاطر ٢٢ | بعدی = فاطر ٢٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِنْ»: حرف نفی است. «نَذِیرٌ»: ترساننده دیگران از نافرمانی خدا. برحذر دارنده دیگران از خشم و عذاب الله. | «إِنْ»: حرف نفی است. «نَذِیرٌ»: ترساننده دیگران از نافرمانی خدا. برحذر دارنده دیگران از خشم و عذاب الله. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۶
ترجمه
فاطر ٢٢ | آیه ٢٣ | فاطر ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنْ»: حرف نفی است. «نَذِیرٌ»: ترساننده دیگران از نافرمانی خدا. برحذر دارنده دیگران از خشم و عذاب الله.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۲۶ سوره فاطر
- توضيح اينكه فقر و نياز منحصر در انسان و غنا و بى نيازى منحصر در خداى تعالىاست انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد
- پاسخ به اين اشكال كه چرا فقر در آيه منحصر به مردم شده است :
- معناى آيه : ولا تزروازرة وزراخرى ...
- تمثيل هايى براى بيان حال و اعمال مؤ من و كافر
- سخنى پيرامون عموم انذار و اينكه هيچ امتى كه در آن پيغمبرى ظهور نكرده باشد نبوده است وان من امة الاخلافيها نذير
- رواياتى در ذيل جمله : و لا تزروازرة وزراخرى و آيه : و ما انت بمسمع من فى القبور
نکات آیه
۱ - مسؤولیت پیامبر(ص) در برابر مشرکان و کافران لجوج و حق ناپذیر در صدراسلام، تنها انذار و هشدار بود. (و ما أنت بمسمع من فى القبور . إن أنت إلاّ نذیر) حصر در این آیه - با توجه به آیات پیشین - از نوع حصر اضافى و در ارتباط با کافران و مشرکان لجوج است.
۲ - پیامبر(ص)، تنها عهده دار انجام وظیفه بود; نه مأمور به نتیجه. (إن أنت إلاّ نذیر) از این که پیامبر(ص) در برابر کافران لجوج و حق ناپذیر، تنها عهده دار انذار و هشدار بود، مى توان استفاده کرد که آن حضرت مى خواست تنها به تکلیف خود عمل کند; نه آن که بخواهد به نتیجه مطلوب خود (هدایت شدن کافران) نائل شود.
۳ - تکلیف مؤمنان و مبلغان دینى، در برابر انسان هاى لجوج و حق ناپذیر، تنها انذار و هشدار است. (إن أنت إلاّ نذیر)
۴ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص)، در برابر مخالفت هاى کافرانِ حق ناپذیر (إن أنت إلاّ نذیر) این آیه و آیه قبل در مقام دلدارى به پیامبر(ص) است.
۵ - انسان منهاى ایمان، با خطرها، آسیب ها و دشوارى هاى علاج ناپذیر روبه رو است. (إن أنت إلاّ نذیر) از این که پیامبر(ص) به عنوان منذر و اخطارگر معرفى شده است، به دست مى آید که بر سر راه انسان ها، خطرها و آسیب هاى بسیارى وجود دارد که پیامبر(ص) درباره آنها اخطار و هشدار مى دهد و اگر انسان از رهنمودهاى آن حضرت بهره نگیرد و به ایشان ایمان نیاورد، گرفتار آنها خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۵
- حق: انذار حق ناپذیران ۳
- خطر: زمینه خطر ۵
- سختى: زمینه سختى ۵
- کافران: انذار کافران ۱
- مؤمنان: انذارهاى مؤمنان ۳; محدوده مسؤولیت مؤمنان ۳
- مبلغان: انذارهاى مبلغان ۳; محدوده مسؤولیت مبلغان ۳
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۱; دلدارى به محمد(ص) ۴; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۱، ۲
- مشرکان: انذار مشرکان ۱