النمل ١٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و ارث بُرد سلیمان از داود و گفت ای مردم آموخته شدیم سخن مرغان را و داده شدیم از همه چیز همانا این است هر آینه فضلی آشکار | |-|معزی=و ارث بُرد سلیمان از داود و گفت ای مردم آموخته شدیم سخن مرغان را و داده شدیم از همه چیز همانا این است هر آینه فضلی آشکار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = النمل ١٥ | بعدی = النمل ١٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::22|٢٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَنطِق»: سخن. گفتار. مصدر میمی و به معنی نطق است. این آیه اشاره به نطق پرندگان دارد و آیات دیگر نیز مؤیّد این مطلب است که حیوانات و از جمله پرندگان با یکدیگر سخن میگویند (نگا: انعام / ، نمل / و ). «مِن کُلِّ شَیْءٍ»: مراد همه چیزهائی است که برای حکومت آنان و خلیفهگری انسان لازم باشد. | «مَنطِق»: سخن. گفتار. مصدر میمی و به معنی نطق است. این آیه اشاره به نطق پرندگان دارد و آیات دیگر نیز مؤیّد این مطلب است که حیوانات و از جمله پرندگان با یکدیگر سخن میگویند (نگا: انعام / ، نمل / و ). «مِن کُلِّ شَیْءٍ»: مراد همه چیزهائی است که برای حکومت آنان و خلیفهگری انسان لازم باشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
النمل ١٥ | آیه ١٦ | النمل ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَنطِق»: سخن. گفتار. مصدر میمی و به معنی نطق است. این آیه اشاره به نطق پرندگان دارد و آیات دیگر نیز مؤیّد این مطلب است که حیوانات و از جمله پرندگان با یکدیگر سخن میگویند (نگا: انعام / ، نمل / و ). «مِن کُلِّ شَیْءٍ»: مراد همه چیزهائی است که برای حکومت آنان و خلیفهگری انسان لازم باشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۴۴، سوره نمل
- نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...))
- بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
- طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
- عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
- عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
- سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجام عمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
- ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
- بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
- حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
- معناى ((خب ء)) و مفاد آيه : ((الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض...))
- و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
- واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
- توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : ((قالت يا ايها الملوا انىالقى الى كتاب ...))
- اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
- تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
- مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
- راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
- سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
- تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
- درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
- آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه ((عنده علم من الكتاب ))
- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
- معناى ((ارتداد طرف )) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
- احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
- ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
- گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام )
- ۲ - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
- ۳ - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
- ۴ رواياتى كه در اين داستان وارد شده
- احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه ((وورث سليمان داود)) عليه ابوبكر درمسئله غصب فدك
- اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس ((قبل ان يرتد اليك طرفك ))
- آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
نکات آیه
۱ - سلیمان، وارث مقام، امکانات و دارایى هاى داوود (و ورث سلیمن داود) با توجه به آیه قبل (ما داوود و سلیمان را به نحو یکسان از علم ویژه برخوردار کردیم) باید اذعان کرد که مراد از «ورث سلیمان داود» چیزى از قبیل علم موهبتى نیست. علاوه بر این، علوم موهبتى همانند نبوت - برخلاف علوم اکتسابى - اصولاً قابل انتقال نیست.
۲ - وجود ارث میان پیامبران و فرزندانشان (و ورث سلیمن داود)
۳ - آگاهى داوود و سلیمان(ع) به زبان پرندگان (و قال یأیّها الناس علّمنا منطق الطیر)
۴ - پرندگان، داراى نطق و گفتارى خاص (علّمنا منطق الطیر)
۵ - آگاهى به گفتار پرندگان، موهبتى الهى به داوود و سلیمان (و لقد ءاتینا داود و سلیمن علمًا ... و قال یأیّها الناس علّمنا منطق الطیر)
۶ - داوود و سلیمان، برخوردار از تمامى امکانات مورد نیاز (و أوتینا من کلّ شىء)
۷ - آگاهى داوود و سلیمان(ع) به زبان پرندگان، داراى اهمیتى ویژه براى آنان در مقایسه با سایر امکانات (علّمنا منطق الطیر و أوتینا من کلّ شىء) با این که «و أوتینا من کلّ شىء» شامل «منطق الطیر» هم مى شود، اختصاص به ذکر یافتن و مقدم آوردن آن، نشانگر اهمیت ویژه آن در مقایسه با سایر موهبت هاى الهى نسبت به داوود و سلیمان است.
۸ - قدرشناسى عمیق سلیمان(ع) از الطاف الهى در حق خود و پدرش داوود و اعلام آن به مردم (علّمنا منطق الطیر و أوتینا من کلّ شىء إنّ هذا لهو الفضل المبین)
۹ - الطاف الهى در حق داوود و سلیمان(ع)، الطافى آشکار براى همگان (و قال یأیّها الناس ... إنّ هذا لهو الفضل المبین)
۱۰ - لزوم توجه انسان به خدایى بودن نعمت ها و امکانات، در اوج توانمندى و اقتدار (و أوتینا من کلّ شىء إنّ هذا لهو الفضل المبین) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که سلیمان در اوج شکوه و اقتدارش، تصریح مى کند که همه امکانات و برخوردارى هایش تفضلى است که از جانب خدا به او رسیده است و از جهت استحقاق ذاتى او نیست.
موضوعات مرتبط
- احکام :۲
- ارث: احکام ارث ۲
- انبیا: ارث انبیا ۲
- پرندگان: اهمیت فهم تکلم پرندگان ۷; تکلم پرندگان ۳، ۵; ویژگیهاى تکلم پرندگان ۴
- داود(ع): امکانات داود(ع) ۶; ثروت داود(ع) ۱; علم داود(ع) ۳، ۷; فضایل داود(ع) ۳، ۵، ۶، ۹; منشأ علم داود(ع) ۵; نعمتهاى داود(ع) ۵، ۷; وارث داود(ع) ۱
- ذکر: اهمیت ذکر منعم ۱۰; اهمیت ذکر نعمت ۱۰
- سلیمان(ع): ارث سلیمان(ع) ۱; اعلام شکرگزارى سلیمان(ع) ۸; امکانات سلیمان(ع) ۶; علم سلیمان(ع) ۳، ۷; فضایل سلیمان(ع) ۳، ۵، ۶، ۹; منشأ علم سلیمان(ع) ۵; نعمتهاى سلیمان(ع) ۵، ۷
- شکر: شکر نعمت ۸
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۹
- نعمت: منشأ نعمت ۱۰