المؤمنون ٨٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=زود است گویند برای خدا بگو پس به کجا افسون میشوید | |-|معزی=زود است گویند برای خدا بگو پس به کجا افسون میشوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::89|٨٩]] | قبلی = المؤمنون ٨٨ | بعدی = المؤمنون ٩٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَنَّی»: چگونه؟ «تُسْحَرُونَ»: جادو میشوید. افسون میگردید. گول زده میشوید و از حق برگردانده میشوید. | «أَنَّی»: چگونه؟ «تُسْحَرُونَ»: جادو میشوید. افسون میگردید. گول زده میشوید و از حق برگردانده میشوید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
المؤمنون ٨٨ | آیه ٨٩ | المؤمنون ٩٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنَّی»: چگونه؟ «تُسْحَرُونَ»: جادو میشوید. افسون میگردید. گول زده میشوید و از حق برگردانده میشوید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۸، سوره مؤ منون
- يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص به انسان )
- استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
- ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
- بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
- اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
- معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
- معناى ((ملكوت )) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاد ازاين طريق .
- منضور از اينكه فرمود: ((و هو يخبر و لا يجار عليه )).
- مراد از ((اتخاذ ولد)) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)).
- تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق ))
- بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله ((ولعلا بعضهم على بعض )) متضمن آن است .
- اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
- معناى ((همزات الشياطين ))
نکات آیه
۱ - اعتراف به حاکمیت و فرمان روایى خداوند بر سراسر هستى، امرى غیر قابل گریز براى اهل دانش و خرد (قل من بیده ... إن کنتم تعلمون . سیقولون للّه)
۲ - اذعان به فرمان روایى خدا بر سراسر هستى و گرایش به شرک، دو امر ناهمخوان و ناسازگار (قل من بیده ... إن کنتم تعلمون . سیقولون للّه قل فأنّى تسحرون)
۳ - شرک ورزى، على رغم اعتقاد به حاکمیت فراگیر خدا بر سراسر هستى، سزاوار نکوهش و سرزنش (قل فأنّى تسحرون)
۴ - مشرکان، مفتون خیال هاى خام و غافل از برهان هاى عقلى و علمى (قل فأنّى تسحرون) «سحر» (مصدر «تسحرون») به معناى مفتون کردن و ربودن عقل است; یعنى، «[به آنان] بگو: پس چگونه دستخوش افسون مى شوید».
۵ - خداوند روش احتجاج با مشرکان را به پیامبر(ص) آموزش داد. (قل لمن الأرض ... قل من ربّ السموت ... قل من بیده ... قل فأنّى تسحرون)
موضوعات مرتبط
- آفرینش: حاکم آفرینش ۱
- اقرار: آثار اقرار به حاکمیت خدا ۲; اقرار به حاکمیت خدا ۱
- خدا: تعالیم خدا ۵
- شرک: سرزنش شرک ۳; موانع شرک ۲
- عاقلان: اقرار عاقلان ۱
- عقیده: عقیده به حاکمیت خدا ۳
- علما: اقرار علما ۱
- محمد(ص): معلم محمد(ص) ۵
- مشرکان: بى منطقى مشرکان ۴; روش احتجاج با مشرکان ۵; غفلت مشرکان۴