طه ٣٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت همانا داده شدی خواست خود را ای موسی | |-|معزی=گفت همانا داده شدی خواست خود را ای موسی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره طه | نزول = | {{آيه | سوره = سوره طه | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::36|٣٦]] | قبلی = طه ٣٥ | بعدی = طه ٣٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أُوتِیتَ»: داده شدی. از مصدر إیتآء. «سُؤْل»: درخواست. مصدر است و به معنی اسم مفعول، یعنی: مَسْؤُول. | «أُوتِیتَ»: داده شدی. از مصدر إیتآء. «سُؤْل»: درخواست. مصدر است و به معنی اسم مفعول، یعنی: مَسْؤُول. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۳
ترجمه
طه ٣٥ | آیه ٣٦ | طه ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُوتِیتَ»: داده شدی. از مصدر إیتآء. «سُؤْل»: درخواست. مصدر است و به معنی اسم مفعول، یعنی: مَسْؤُول.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ وَهَبْنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنَا... (۰) قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِيکَ وَ... (۱) قَالَ رَبِ إِنِّي أَخَافُ أَنْ... (۱)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - خداوند تمامى خواسته هاى موسى(ع) را پذیرفت و به او شرح صدر و بیان روان عطا کرد و هارون را وزیر او قرار داد. (قال ربّ ... قال قد أُوتیت سؤلک یموسى) «سؤل»; یعنى احتیاجى که نفس انسان بر تحصیل آن حرص مىورزد و فرق آن با آرزو این است که آرزو در فکر انسان مى گذرد، ولى «سؤل» پى گیرى مى شود. گویا همواره رتبه «سؤل» بعد از آرزو است.
۲ - استجابت دعاهاى موسى(ع) در وادى طوى بسیار سریع بود. (قال ربّ اشرح ... قال قد أُوتیت سؤلک) «أُوتیت» فعل ماضى مجهول است و مفاد آن چنین است که استجابت خواسته هاى موسى(ع) به صورت وعده و مربوط به آینده نبود، بلکه به قدرى سریع بود که گویا در گذشته عنایت شده است.
۳ - خداوند در وادى طوى (در کوه طور) موسى(ع) را بر اجابت خواسته هایش آگاه ساخت. (قد أُتیت سؤلک)
۴ - دعا و درخواست از خداوند، در برآورده شدن خواسته ها و رسیدن به آن، مؤثر است. (قال ربّ اشرح ... قال قد أُتیت سؤلک) برآورده شدن خواسته هاى موسى(ع) پس از دعا و تقاضاى ملتمسانه او به درگاه خداوند بود و این نشان دهنده نقش دعا در اجابت خواسته ها است.
۵ - وادى طوى در کوه طور، مکان اعطاى شرح صدر و بیان روان به موسى(ع) ونصب هارون به مقام وزارت موسى(ع) بود. (قال ربّ اشرح ... قال قد أُتیت سؤلک)
۶ - هارون(ع) در وادى طوى به مقام نبوت و رسالت برگزیده شد. (هرون أخى ... و أشرکه فى أمرى ... قد أُتیت سؤلک) چنانچه مراد از «أشرکه فى أمرى» درخواست نبوت و رسالت براى هارون(ع) باشد، اجابت آن در وادى طوى انجام پذیرفت.
۷ - موسى(ع)، بسیار مورد عنایت خداوند بود. (یموسى) اجابت سریع خواسته هاى موسى(ع) و تکرار تصریح به نام وى، بر توجه و عنایت خداوند به موسى(ع) دلالت دارد.
۸ - ابزار مورد نیاز مسؤولان و مدیران باید همراه با اعطاى مسؤولیت، در اختیار آنان قرار گیرد. (اذهب إلى ... قال ربّ ... قد أُتیت سؤلک) موسى(ع) در پى موظف شدن به رسالت و حرکت به سوى فرعون، نیازها و خواسته هایى را در درگاه خداوند مطرح ساخت. خداوند نیز به آن نیازها پاسخ مثبت داد. این درسى است براى همه در موضوع مدیریت و اعطاى مسؤولیت ها که اگر مسؤولیتى به کسى واگذار مى شود، باید سخن مسؤول شنیده شده و به تقاضاى او رسیدگى و نیاز او تأمین شود.
موضوعات مرتبط
- خدا: عطایاى خدا ۱
- خواسته ها: عوامل تحصیل خواسته ها ۴
- دعا: آثار دعا ۴
- کوه طور: نقش کوه طور ۵، ۶
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۷
- مدیران: تأمین نیاز مدیران ۸
- مسؤولان: تأمین نیاز مسؤولان ۸
- موسى(ع): اجابت دعاى موسى(ع) ۱، ۳; سرعت اجابت دعاى موسى(ع) ۲ ; شرح صدر موسى(ع) ۱، ۵; علم موسى(ع) ۳; فصاحت موسى(ع) ۱، ۵ ; فضایل موسى(ع) ۷; قصه موسى(ع) ۱، ۳; موسى(ع) در کوه طور ۳، ۵
- وادى طوى: نقش وادى طوى ۵، ۶
- هارون(ع): مکان انتصاب هارون(ع) ۵; مکان برگزیدگى هارون(ع) ۶; نبوت هارون(ع) ۶; نقش هارون(ع) ۱; وزارت هارون(ع) ۱، ۵