الكهف ٦٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و چگونه صبر کنی بر آنچه فرانگرفتی بر آن آگاهی را | |-|معزی=و چگونه صبر کنی بر آنچه فرانگرفتی بر آن آگاهی را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = الكهف ٦٧ | بعدی = الكهف ٦٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«خُبْراً»: آگاهی. شناخت. دانش. تمییز است. | «خُبْراً»: آگاهی. شناخت. دانش. تمییز است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۱
ترجمه
الكهف ٦٧ | آیه ٦٨ | الكهف ٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«خُبْراً»: آگاهی. شناخت. دانش. تمییز است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۸۲ سوره كهف
- داستان موسى (ع ) وعالم وآنچه از آن استفاده مى شود
- سخن مفسرين درباره داستان مذكور وشخصيتهاى آن
- آغاز داستان موسى وهمراه خود
- حكايت ماهى بريان شده كه خود را به دريا انداخته است !
- اشاره به اينكه انبياء (عليهم السلام ) از مطلق آزار وايذاء شيطان مصون نيستند
- ملاقات موسى (عليه السلام ) با بنده اى از بندگان خدا خضر (ع ) كه به اورحمت وعلم داده شده
- تقاضاى تعليم از طرف موسى (ع ) وپاسخ حضرت حضر (ع )
- ادب وتواضع فراوان موسى (ع ) در برابر استاد (خضر عليه السلام )
- صبر نياوردن موسى (ع ) به سكوت در برابراعمال خضر (ع )
- غرض اصلى آيات بيان يك داستان وسه اعتراض است نه بيان سه داستان !
- بخش سوم داستان موسى وخصر (ع ): بناى ديوار مشرف به سقوط
- جدا شدن موسى وخضر (ع ) موسى (ع ) را بهتاءويل اعمال خود (سوراخ كردن كشتى ، قتل نوجوان وبناى ديوار)
- بحثى تاريخى در دوفصل
- ۱ - داستان موسى وخضر در قرآن
- ۲ - شخصيت خضر
- بحث روايتى
- اختلاف فراوان روايات در جهات وجزئيات اين داستان
- روايات ديگرى درباره داستان موسى وخضر عليهماالسلام
- رواياتى درباره اينكه خداوند به خاطر اصلاح مردى مؤ من امر فرزندان اورا اصلاح مىكند
- رواياتى درباره گنج مدفون در زير ديوار درذيل ((واما الجدار فكان لغلامين ...((
نکات آیه
۱- موسى(ع) از اسرار نهفته در زندگى و عملکرد خضر(ع) و زوایاى آن، اطلاع دقیقى نداشت. (و کیف تصبر على ما لم تحط به خبرًا) «إحاطة» (مصدر «لم تحط») یعنى: «به چیزى احاطه و وقوف کامل یافتن» و در آیه مورد بحث، با توجه به کلمه «خبراً» - که به معناى «علماً» و تمییز براى نسبت احاطه است - مراد، احاطه کامل علمى است.
۲- خضر(ع) بى اطلاعى موسى از زوایاى کردار وى را، دلیل ناتوانى موسى از تحمّل عملکرد وى دانست. (إنّک لن تستطیع ... و کیف تصبر على ما لم تحط به خبرًا)
۳- اَعمال خضر(ع)، داراى ظاهرى غیرمتعارف و زوایایى ناشناخته، حتى براى فردى مانند موسى(ع) بود. (و کیف تصبر على ما لم تحط به خبرًا)
۴- ناشکیبایى و بى صبرى انسان در برابر بسیارى از مسائل، ناشى از جهل وى به اسرار و حقیقت امر است. (و کیف تصبر على ما لم تحط به خبرًا)
۵- آگاهى و شناخت، زمینه ساز صبر و شکیبایى است. (و کیف تصبر على ما لم تحط به خبرًا)
موضوعات مرتبط
- جهل: آثار جهل ۴
- خضر(ع): بینش خضر(ع) ۲; راز عمل خضر(ع) ۱، ۲; شگفتى عمل خضر(ع) ۳; قصه خضر(ع) ۲، ۳
- صبر: زمینه صبر ۵
- عجله: عوامل عجله ۴
- علم: آثار علم ۵
- موسى(ع): دلایل عجز موسى(ع) ۲; قصه موسى(ع) ۲، ۳; محدوده علم موسى(ع) ۱، ۲