شَرّ: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/شَرّ | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/شَرّ | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
بد و ضرر راغب گفته: شر آن است كه همه از آن اعراض مىكنند چنانكه خير آن است كه همه به آن مايل مىشوند طبرسى فرموده خير نفع خوب و شرّ ضرر قبيح است [بقره:216]. در آيات گاهى معنى ضرر مناسب است مثل آيه فوق و گاهى معناى قبيح و بد نحو [يوسف:77]. در اقرب الموارد گويد: شرّ اسمى است جامع تمام رذائل و خطايا و در «فُلانٌ شَرُّ النّاسِ» اسم تفضيل است همزه آن در اثر كثرت استعمال حذف شده چنانكه در «فُلانٌ خَيْرُ النّاسِ». على هذا شرّ در آيه [بيّنة:6]. و نظير آن اسم تفضيل است و ايضاً در آيه [مائده:60]. و نظائر آن بايد به قرينه «من» تفضيليه اسم تفضيل باشد. شرير: مضرّ، مفسد، ظالم. جمع آن اشرار است [ص:62]. شرار النار (به كسر ش) شراره و جرقه آتش است كه از آن جستن مىكنند راغب گويد: علت اين تسميه اعتقاد شرّ در اخگر است. شرر (بر وزن ضرر) مطلق شراره واحد آن شرره است [مرسلات:32]. آتش شراره هائى به بزرگى مىافكند. شرار جمع شرير نيز آمده است. تفضيل سخن در «حسن» ديده شود. | بد و ضرر راغب گفته: شر آن است كه همه از آن اعراض مىكنند چنانكه خير آن است كه همه به آن مايل مىشوند طبرسى فرموده خير نفع خوب و شرّ ضرر قبيح است [بقره:216]. در آيات گاهى معنى ضرر مناسب است مثل آيه فوق و گاهى معناى قبيح و بد نحو [يوسف:77]. در اقرب الموارد گويد: شرّ اسمى است جامع تمام رذائل و خطايا و در «فُلانٌ شَرُّ النّاسِ» اسم تفضيل است همزه آن در اثر كثرت استعمال حذف شده چنانكه در «فُلانٌ خَيْرُ النّاسِ». على هذا شرّ در آيه [بيّنة:6]. و نظير آن اسم تفضيل است و ايضاً در آيه [مائده:60]. و نظائر آن بايد به قرينه «من» تفضيليه اسم تفضيل باشد. شرير: مضرّ، مفسد، ظالم. جمع آن اشرار است [ص:62]. شرار النار (به كسر ش) شراره و جرقه آتش است كه از آن جستن مىكنند راغب گويد: علت اين تسميه اعتقاد شرّ در اخگر است. شرر (بر وزن ضرر) مطلق شراره واحد آن شرره است [مرسلات:32]. آتش شراره هائى به بزرگى مىافكند. شرار جمع شرير نيز آمده است. تفضيل سخن در «حسن» ديده شود. | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, مِن:51, اللّه:31, فِي:27, مَکَانا:27, إِذَا:26, هُو:25, شَرّ:25, أُولٰئِک:24, النّاس:23, إِن:23, الّذِين:21, لا:21, مَا:21, لَهُم:21, غَاسِق:19, النّفّاثَات:19, وَقَب:18, الدّوَاب:18, هُم:17, عِنْد:17, خَلَق:17, الْعُقَد:17, أَضَل:16, الْفَلَق:16, جَهَنّم:16, حَاسِد:16, أَنْتُم:16, لَکُم:15, يَسْمَعُون:14, أَ:14, ظَالِمِين:14, الْبَرِيّة:14, ذٰلِک:14, أُرِيد:14, الْوَسْوَاس:14, قَال:13, کَانُوا:13, الْخَنّاس:13, الّذِي:13, إِلٰه:13, الْيَوْم:13, بِمَن:13, فَوَقَاهُم:13, قَمْطَرِيرا:13, نَدْرِي:13, بِرَب:13, مَن:13, سَيُطَوّقُون:13, بَل:13, الطّاغُوت:13, قَالُوا:13, مَلِک:13, عَبَد:13, إِلَى:13, أَضْعَف:13, حَسَد:13, إِمّا:13, فَسَيَعْلَمُون:13, أَعُوذ:13, کُل:13, شَيْئا:13, عَبُوسا:13, آمَنُوا:13, يُوَسْوِس:13, فِيهَا:13, خَالِدِين:12, لَقّاهُم:12, عَن:12, خَيْرا:12, جُنْدا:12, بَخِلُوا:12, الْأَرْض:12, قُل:12, أَنّا:12, يَوْما:12, سَبِيلا:12, وُجُوهِهِم:12, تُحِبّوا:12, أَعْلَم:12, يُبْدِهَا:12, الصّم:12, السّاعَة:12, يَعْلَم:12, بِه:12, أَم:12, أَن:12, سَمِعْنَا:12, لَم:12, رَبّنَا:12, نَضْرَة:12, صُدُور:12, فِرْعَوْن:12, عَمِلُوا:12, يَزِيد:12, کَفَرُوا:12, الْخَنَازِير:12, سَوَاء:12, لَقَد:12, رَصَدا:12, بِمَا:12, عَلَى:12, الْبُکْم:12, نَار:11, آل:11, يُحْشَرُون:11, عَسَى:11, يَوْم:11, آتَيْنَا:11, شِهَابا:11, أَرَاد:11, فَضْلِه:11, تَصِفُون:11, السّبِيل:11, فَهُم:11, الصّالِحَات:11, لَه:11, الْعَذَاب:11, تَفْسِيرا:11, يَا:11, نَفْسِه:11, کَالّذِين:11, أَغْرَقْنَا:11, الْقِرَدَة:11, مُوسَى:11, سُرُورا:11, الْقِيَامَة:11, نَخَاف:11, بِهِم:11, يُؤْمِنُون:10, تَعْلَمُون:10, رَبّهُم:10, مِنْهُم:10, يَعْقِلُون:10, الْمُشْرِکِين:10, لِلّه:10, رَشَدا:10, آتَاهُم:10, جَعَل:10, يُوعَدُون:10, خَيْر:10, يُوسُف:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::شَرّ]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۰
ریشه کلمه
- شرر (۳۱ بار)
قاموس قرآن
بد و ضرر راغب گفته: شر آن است كه همه از آن اعراض مىكنند چنانكه خير آن است كه همه به آن مايل مىشوند طبرسى فرموده خير نفع خوب و شرّ ضرر قبيح است [بقره:216]. در آيات گاهى معنى ضرر مناسب است مثل آيه فوق و گاهى معناى قبيح و بد نحو [يوسف:77]. در اقرب الموارد گويد: شرّ اسمى است جامع تمام رذائل و خطايا و در «فُلانٌ شَرُّ النّاسِ» اسم تفضيل است همزه آن در اثر كثرت استعمال حذف شده چنانكه در «فُلانٌ خَيْرُ النّاسِ». على هذا شرّ در آيه [بيّنة:6]. و نظير آن اسم تفضيل است و ايضاً در آيه [مائده:60]. و نظائر آن بايد به قرينه «من» تفضيليه اسم تفضيل باشد. شرير: مضرّ، مفسد، ظالم. جمع آن اشرار است [ص:62]. شرار النار (به كسر ش) شراره و جرقه آتش است كه از آن جستن مىكنند راغب گويد: علت اين تسميه اعتقاد شرّ در اخگر است. شرر (بر وزن ضرر) مطلق شراره واحد آن شرره است [مرسلات:32]. آتش شراره هائى به بزرگى مىافكند. شرار جمع شرير نيز آمده است. تفضيل سخن در «حسن» ديده شود.