زِينَة: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/زِينَة | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/زِينَة | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۷: خط ۸:
زينت سه گونه است: زينت باطنى مثل علم و اعتقادات خوب، زينت بدنى مثل نيرومندى و غيره، زينت خارجى مثل زيور و مال و غيره (استفاده از مفردات). [كهف:7]، [كهف:46]، [طه:87] زينت در اين آيات در زبور و مال و وسائل زندگى به كار رفته است و آن از «زيور» فارسى اعم است . [انعام:108]، [حجرات:7]. زينت در اين دو آيه و نظير آنها زينت باطنى است. زينت در قرآن به خدا نسبت داده شده چنانكه گذشت و مثل [نمل:4]، [صافات:6]. و نيز به شيطان نسبت داده شده [انفال:48]. شیطان در اثر قدرت و مهلتى كه از جانب خدا به او داده شده مى‏تواند عمل بد را در نظر انسان خوب جلوه دهد. ازينّت از باب تفعّل به معنى رينت گرفتن و آراسته شدن است و آن فقط يكبار در قرآن آمده است [يونس:24]. زمين زيور خود را اخذ كرد و آراسته شد. * [اعراف:31]. غرض از آيه لباس تازه پوشيدن است در نمازهاى جمعه و اعياد چنانكه از امام باقر عليه السلام مقلشده و گفته‏اند در هر نماز، عيّاشى از حضرت مجتبى عليه السلام نقل كرده كه چون به نماز بر مى‏خواست بهترين لباسهاى خويش را مى‏پوشيد از آن حضرت علت اين كار پرسيدند فرمود: خدا زيباست زيبائى را دوست دارد ان اللّه جميل يحب الجمال براى خدايم آراسته مى‏شود و او مى‏فرمايد «خُذُوا زينَتِكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»لذا دوست مى‏دارم كه بهترين لباسهايم را بپوشم از امام صادق عليه السلام اخذ زينت، شانه زدن نقل شده (مجمع). * [نور:31]. روايات اهل بيت عليه السلام درباره رينت چنين است. 1- فضيل بن يسار گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم آيا دو بازوى زن از زينت است كه خدا فرموده «وَلا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ اِلّا لِبُعُولَتِهِنَّ»؟ فرمود: نعم و مادون الخمار من الزينة و مادون السوارين» يعنى آنچه روسرى آن را مى‏پوشاند (از سر و گردن) و بالاتر از دو دستبند از زينت است. در اين روايت گردن، موى سر، بازوها و غيره مصداق زينت اند. 2- زراره از امام صادق عليه السلام از: «اِلّا ما ظَهَرَ مِنْها» پرسيد فرمودند: «الزينة الظاهرة الكحل و الخاتم» يعنى: زينت ظاهر سرمه چشم و انگشتر است. 3- ابو بصير از آن حضرت از «وَلا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ اِلّا ما ظَهَرَ مِنْها» پرسيد فرمود: «الخاتم و المسكة و هى القلب» يعنى انگشتر و دستبند. كافى ج 6 ص 521. على هذا مراد از زينت در آيه اعمّ از زيور و زينت طبيعى است در روايات ديگر راوى به امام گفت كدام قسمت از بدن جايز است مرد نا محرم ببيند فرمود: الوجه و الكفّان والقدمان» چهره و دو دست و دو پا.
زينت سه گونه است: زينت باطنى مثل علم و اعتقادات خوب، زينت بدنى مثل نيرومندى و غيره، زينت خارجى مثل زيور و مال و غيره (استفاده از مفردات). [كهف:7]، [كهف:46]، [طه:87] زينت در اين آيات در زبور و مال و وسائل زندگى به كار رفته است و آن از «زيور» فارسى اعم است . [انعام:108]، [حجرات:7]. زينت در اين دو آيه و نظير آنها زينت باطنى است. زينت در قرآن به خدا نسبت داده شده چنانكه گذشت و مثل [نمل:4]، [صافات:6]. و نيز به شيطان نسبت داده شده [انفال:48]. شیطان در اثر قدرت و مهلتى كه از جانب خدا به او داده شده مى‏تواند عمل بد را در نظر انسان خوب جلوه دهد. ازينّت از باب تفعّل به معنى رينت گرفتن و آراسته شدن است و آن فقط يكبار در قرآن آمده است [يونس:24]. زمين زيور خود را اخذ كرد و آراسته شد. * [اعراف:31]. غرض از آيه لباس تازه پوشيدن است در نمازهاى جمعه و اعياد چنانكه از امام باقر عليه السلام مقلشده و گفته‏اند در هر نماز، عيّاشى از حضرت مجتبى عليه السلام نقل كرده كه چون به نماز بر مى‏خواست بهترين لباسهاى خويش را مى‏پوشيد از آن حضرت علت اين كار پرسيدند فرمود: خدا زيباست زيبائى را دوست دارد ان اللّه جميل يحب الجمال براى خدايم آراسته مى‏شود و او مى‏فرمايد «خُذُوا زينَتِكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»لذا دوست مى‏دارم كه بهترين لباسهايم را بپوشم از امام صادق عليه السلام اخذ زينت، شانه زدن نقل شده (مجمع). * [نور:31]. روايات اهل بيت عليه السلام درباره رينت چنين است. 1- فضيل بن يسار گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم آيا دو بازوى زن از زينت است كه خدا فرموده «وَلا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ اِلّا لِبُعُولَتِهِنَّ»؟ فرمود: نعم و مادون الخمار من الزينة و مادون السوارين» يعنى آنچه روسرى آن را مى‏پوشاند (از سر و گردن) و بالاتر از دو دستبند از زينت است. در اين روايت گردن، موى سر، بازوها و غيره مصداق زينت اند. 2- زراره از امام صادق عليه السلام از: «اِلّا ما ظَهَرَ مِنْها» پرسيد فرمودند: «الزينة الظاهرة الكحل و الخاتم» يعنى: زينت ظاهر سرمه چشم و انگشتر است. 3- ابو بصير از آن حضرت از «وَلا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ اِلّا ما ظَهَرَ مِنْها» پرسيد فرمود: «الخاتم و المسكة و هى القلب» يعنى انگشتر و دستبند. كافى ج 6 ص 521. على هذا مراد از زينت در آيه اعمّ از زيور و زينت طبيعى است در روايات ديگر راوى به امام گفت كدام قسمت از بدن جايز است مرد نا محرم ببيند فرمود: الوجه و الكفّان والقدمان» چهره و دو دست و دو پا.


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, الْحَيَاة:29, الدّنْيَا:28, لا:25, عَلَى:21, مَا:20, اللّه:20, مِن:18, مَن:18, فِي:17, لَهَا:16, الْبَنُون:16, مَلَأَه:16, تُرِيد:16, حَرّم:16, إِنّا:16, الْقَوْم:16, الْأَرْض:16, قُل:15, فَقَذَفْنَاهَا:15, لِنَبْلُوَهُم:15, الّتِي:15, لَهْو:15, عَنْهُم:15, يَخْلُق:15, تَفَاخُر:15, لِتَرْکَبُوهَا:15, رَبّنَا:15, أَوْزَارا:15, أَمْوَالا:15, مُقْتَدِرا:14, بَيْنَکُم:14, فَکَذٰلِک:14, حُمّلْنَا:14, الْمَال:14, عَيْنَاک:14, أَيّهُم:14, فِرْعَوْن:14, الْحَمِير:14, أَخْرَج:14, الْمُسْرِفِين:14, شَيْء:14, آتَيْت:14, لٰکِنّا:14, يُحِب:14, أَلْقَى:14, تَعْد:14, لِعِبَادِه:14, لَعِب:14, الْبَاقِيَات:14, أَحْسَن:14, جَعَلْنَا:14, کُل:13, عَمَلا:13, تَعْلَمُون:13, الْبِغَال:13, فَأَخْرَج:13, السّامِرِي:13, أَسَفا:13, إِنّک:13, الصّالِحَات:13, تَکَاثُر:13, تُطِع:13, إِنّه:12, لَهُم:12, بِمَلْکِنَا:12, الْحَدِيث:12, الطّيّبَات:12, خَيْر:12, تُسْرِفُوا:11, الْخَيْل:11, لَجَاعِلُون:11, مُوسَى:11, عَن:11, الْأَمْوَال:11, بِهٰذَا:11, مَوْعِدَک:11, لِيُضِلّوا:11, أَنّمَا:11, عِجْلا:11, أَغْفَلْنَا:11, وَجْهَه:11, عِنْد:11, اعْلَمُوا:11, الرّزْق:11, يُرِيدُون:11, قَال:11, أَخْلَفْنَا:11, قَلْبَه:11, رَبّک:11, الْأَوْلاَد:10, سَبِيلِک:10, ثَوَابا:10, الْعَشِي:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::زِينَة]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

زينت سه گونه است: زينت باطنى مثل علم و اعتقادات خوب، زينت بدنى مثل نيرومندى و غيره، زينت خارجى مثل زيور و مال و غيره (استفاده از مفردات). [كهف:7]، [كهف:46]، [طه:87] زينت در اين آيات در زبور و مال و وسائل زندگى به كار رفته است و آن از «زيور» فارسى اعم است . [انعام:108]، [حجرات:7]. زينت در اين دو آيه و نظير آنها زينت باطنى است. زينت در قرآن به خدا نسبت داده شده چنانكه گذشت و مثل [نمل:4]، [صافات:6]. و نيز به شيطان نسبت داده شده [انفال:48]. شیطان در اثر قدرت و مهلتى كه از جانب خدا به او داده شده مى‏تواند عمل بد را در نظر انسان خوب جلوه دهد. ازينّت از باب تفعّل به معنى رينت گرفتن و آراسته شدن است و آن فقط يكبار در قرآن آمده است [يونس:24]. زمين زيور خود را اخذ كرد و آراسته شد. * [اعراف:31]. غرض از آيه لباس تازه پوشيدن است در نمازهاى جمعه و اعياد چنانكه از امام باقر عليه السلام مقلشده و گفته‏اند در هر نماز، عيّاشى از حضرت مجتبى عليه السلام نقل كرده كه چون به نماز بر مى‏خواست بهترين لباسهاى خويش را مى‏پوشيد از آن حضرت علت اين كار پرسيدند فرمود: خدا زيباست زيبائى را دوست دارد ان اللّه جميل يحب الجمال براى خدايم آراسته مى‏شود و او مى‏فرمايد «خُذُوا زينَتِكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»لذا دوست مى‏دارم كه بهترين لباسهايم را بپوشم از امام صادق عليه السلام اخذ زينت، شانه زدن نقل شده (مجمع). * [نور:31]. روايات اهل بيت عليه السلام درباره رينت چنين است. 1- فضيل بن يسار گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم آيا دو بازوى زن از زينت است كه خدا فرموده «وَلا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ اِلّا لِبُعُولَتِهِنَّ»؟ فرمود: نعم و مادون الخمار من الزينة و مادون السوارين» يعنى آنچه روسرى آن را مى‏پوشاند (از سر و گردن) و بالاتر از دو دستبند از زينت است. در اين روايت گردن، موى سر، بازوها و غيره مصداق زينت اند. 2- زراره از امام صادق عليه السلام از: «اِلّا ما ظَهَرَ مِنْها» پرسيد فرمودند: «الزينة الظاهرة الكحل و الخاتم» يعنى: زينت ظاهر سرمه چشم و انگشتر است. 3- ابو بصير از آن حضرت از «وَلا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ اِلّا ما ظَهَرَ مِنْها» پرسيد فرمود: «الخاتم و المسكة و هى القلب» يعنى انگشتر و دستبند. كافى ج 6 ص 521. على هذا مراد از زينت در آيه اعمّ از زيور و زينت طبيعى است در روايات ديگر راوى به امام گفت كدام قسمت از بدن جايز است مرد نا محرم ببيند فرمود: الوجه و الكفّان والقدمان» چهره و دو دست و دو پا.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...