ریشه حرص: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::حرص]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
«حرص» در لغت، به معناى شدت علاقه به چیزى است، و جالب این که در سوره «توبه»، به طور مطلق مى گوید: «حریص بر شما است»، نه سخنى از هدایت به میان مى آورد و نه از چیز دیگر. | «حرص» در لغت، به معناى شدت علاقه به چیزى است، و جالب این که در سوره «توبه»، به طور مطلق مى گوید: «حریص بر شما است»، نه سخنى از هدایت به میان مى آورد و نه از چیز دیگر. | ||
خط ۱۰: | خط ۳۲: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
علاقه شديد. (مفردات) [توبه:128] رنج بردنتان بر او سخت است و بر شما شديداً علاقمند است [نساء:129] هرگز نمىتوانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند به شدّت بخواهيد. در تفسير عيّاشى از هشام بن سالم از امام صادق عليه السلام نقل است كه فرمود: آن در محبّت است يعنى نمىتوانيد زنان را يكسان دوست بداريد و اين طبيعى است انسان نمىتواند به دو زن مثلا يك اندازه محبّت داشته باشد ذيل آيه نيز آن را تأييد مىكند و مىگويد: پس از يكى به تمام معنى ميل نكنيد تا او را بلا تكليف بگذاريد. و اگر مراد علّت ظاهرى و شرعى باشد نتيجهاش اين مىشودكه بيشتر از يك زن گرفتن جايز نيست [نساء:3] حال آنكه صدر آيه تا چهار زن را مجاز مىداند «مَثْنى وَ ثُلثَ وَ رُباعَ»حرص به دنيا از صفات مذموم و سبب هلاكت است و اخبار درباره آن فراوان مىباشند. | علاقه شديد. (مفردات) [توبه:128] رنج بردنتان بر او سخت است و بر شما شديداً علاقمند است [نساء:129] هرگز نمىتوانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند به شدّت بخواهيد. در تفسير عيّاشى از هشام بن سالم از امام صادق عليه السلام نقل است كه فرمود: آن در محبّت است يعنى نمىتوانيد زنان را يكسان دوست بداريد و اين طبيعى است انسان نمىتواند به دو زن مثلا يك اندازه محبّت داشته باشد ذيل آيه نيز آن را تأييد مىكند و مىگويد: پس از يكى به تمام معنى ميل نكنيد تا او را بلا تكليف بگذاريد. و اگر مراد علّت ظاهرى و شرعى باشد نتيجهاش اين مىشودكه بيشتر از يك زن گرفتن جايز نيست [نساء:3] حال آنكه صدر آيه تا چهار زن را مجاز مىداند «مَثْنى وَ ثُلثَ وَ رُباعَ»حرص به دنيا از صفات مذموم و سبب هلاكت است و اخبار درباره آن فراوان مىباشند. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
على:100, هم:85, ف:70, ما:63, ب:55, لو:53, ان:53, انس:50, امن:48, ميل:38, کم:35, ه:35, من:35, لا:30, کذب:30, وجد:30, عنت:30, هدى:28, نسو:28, عقب:28, سئل:25, کون:25, نن:25, کثر:25, حيى:25, بين:25, انن:23, کيف:23, مکر:23, کلل:23, ظلم:23, ل:23, عدل:23, رئف:20, الذين:20, عزز:20, نظر:20, وله:20, شرک:18, علم:18, رحم:18, نفس:18, الله:18, طوع:18, ارض:15, ها:15, اله:15, لن:15, امر:15, ودد:15, خبر:15, احد:13, وذر:13, رسل:10, علق:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۴
تکرار در قرآن: ۵(بار)
«حرص» در لغت، به معناى شدت علاقه به چیزى است، و جالب این که در سوره «توبه»، به طور مطلق مى گوید: «حریص بر شما است»، نه سخنى از هدایت به میان مى آورد و نه از چیز دیگر.
اشاره به این که به هر گونه خیر و سعادت شما، و به هر گونه پیشرفت و ترقى و خوشبختیتان عشق مىورزد (و به اصطلاح، حذف متعلق دلیل بر عموم است).
قاموس قرآن
علاقه شديد. (مفردات) [توبه:128] رنج بردنتان بر او سخت است و بر شما شديداً علاقمند است [نساء:129] هرگز نمىتوانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند به شدّت بخواهيد. در تفسير عيّاشى از هشام بن سالم از امام صادق عليه السلام نقل است كه فرمود: آن در محبّت است يعنى نمىتوانيد زنان را يكسان دوست بداريد و اين طبيعى است انسان نمىتواند به دو زن مثلا يك اندازه محبّت داشته باشد ذيل آيه نيز آن را تأييد مىكند و مىگويد: پس از يكى به تمام معنى ميل نكنيد تا او را بلا تكليف بگذاريد. و اگر مراد علّت ظاهرى و شرعى باشد نتيجهاش اين مىشودكه بيشتر از يك زن گرفتن جايز نيست [نساء:3] حال آنكه صدر آيه تا چهار زن را مجاز مىداند «مَثْنى وَ ثُلثَ وَ رُباعَ»حرص به دنيا از صفات مذموم و سبب هلاكت است و اخبار درباره آن فراوان مىباشند.
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
أَحْرَصَ | ۱ |
حَرَصْتُمْ | ۱ |
حَرِيصٌ | ۱ |
حَرَصْتَ | ۱ |
تَحْرِصْ | ۱ |