ریشه وصل: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ ریشه وصل‌ را به ریشه وصل منتقل کرد)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::وصل‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
=== قاموس قرآن ===
وصول به معنى رسيدن است گويند «وَصَلَ اَلَّى الْخَبَرُ وُصُولاً» خبر به من رسيد وآن در واقع متصل شدن چيزى به چيزى است [انعام:136]. آنچه براى بتهايشان است به خدا نمى‏رسد و در راه خدا صرف نمى‏شود ولى آنچه براى خداست به بتها مى‏رسد. آيه راجع به بدعتهاى مشركان است. وصل متصل كردن جمع كردن «وَصَلَ الشَّىْ‏ءَ» بِالشَّىْ‏ءِ وَصْلاً وصِلَةً: جَمَعَهُ» [رعد:21]. و كسانيكه خدا آنچه را به پيوستن آن فرمان داده پيوسته مى‏دارند و از خدايشان مى‏ترسند. [بقره:27]. و قطع مى‏كنند رشته‏اى را كه خدا فرمان به پيوستن آن داده و در زمين فساد مى‏كنند. معنى هر دو آيه على الظاهر عام است و صله ارحام از مصاديق آن مى‏باشد. * [نساء:90]. مراد از «يَصِلُونَ» وجود نسب است گويند: فلانى به فلانى متصل است يعنى ميان آنها نسبى يا مصاهرتى است. يعنى: مگر آنانكه در نسب به قومى مى‏رسند كه ميان شما و آنان پيمانى هست. * [قصص:51]. توصيل براى كثرت است يعنى: سخنان را پشت سرهم (و بعضى پيوسته به بعضى) به آنها رسانديم تا پند گيرند.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
لا:100, هم:99, ل:82, الى:78, وله:74, اله:69, ف:67, الله:63, ب:56, ه:54, ان:51, الذين:50, ما:49, ک:49, فسد:32, من:31, امر:31, فى:29, قوم:28, ربب:28, ارض:27, شرک:27, کم:27, کون:25, وثق:24, بين:24, اول:24, سوء:23, نا:22, صلو:20, هو:20, لن:20, خشى:20, لم:20, قول:20, سيب:19, يدى:19, نقض:19, حمى:19, ظلم:19, نصر:19, قد:19, اتى:19, خوف:19, اخر:19, الا:19, کفر:19, سرى:18, نکر:18, سلط:18, اوى:18, لکن:18, اخذ:18, طوف:18, رسل:16, هدى:16, رئى:16, ائى:16, بحر:16, لعل:16, ولى:16, کما:15, اهل:15, ايى:15, جعل:15, لما:15, مع:15, وجس:15, کيف:14, ورى:14, حکم:14, حسب:14, ذلک:14, حنذ:14, فرى:14, خسر:14, ذکر:14, قطع:13, صبر:13, لعن:13, عهد:13, لوط:13, على:13, عجل:13, يا:11, او:11, وصل:11, حذر:11, انتما:11, جىء:10, اخو:10
</qcloud>
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
{|class="wikitable sortable"
{|class="wikitable sortable"
خط ۱۳: خط ۴۴:
|يَصِلُونَ‌ || ۳  
|يَصِلُونَ‌ || ۳  
|-
|-
|يُصَلُّوا || ۱  
|يُصَلُّوا || ۱  
|-
|-
|وَصِيلَةٍ || ۱  
|وَصِيلَةٍ || ۱  
خط ۲۳: خط ۵۴:
|يَصِلُوا || ۱  
|يَصِلُوا || ۱  
|-
|-
|وَصَّلْنَا || ۱  
|وَصَّلْنَا || ۱  
|}
|}



نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۰

تکرار در قرآن: ۱۳(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

وصول به معنى رسيدن است گويند «وَصَلَ اَلَّى الْخَبَرُ وُصُولاً» خبر به من رسيد وآن در واقع متصل شدن چيزى به چيزى است [انعام:136]. آنچه براى بتهايشان است به خدا نمى‏رسد و در راه خدا صرف نمى‏شود ولى آنچه براى خداست به بتها مى‏رسد. آيه راجع به بدعتهاى مشركان است. وصل متصل كردن جمع كردن «وَصَلَ الشَّىْ‏ءَ» بِالشَّىْ‏ءِ وَصْلاً وصِلَةً: جَمَعَهُ» [رعد:21]. و كسانيكه خدا آنچه را به پيوستن آن فرمان داده پيوسته مى‏دارند و از خدايشان مى‏ترسند. [بقره:27]. و قطع مى‏كنند رشته‏اى را كه خدا فرمان به پيوستن آن داده و در زمين فساد مى‏كنند. معنى هر دو آيه على الظاهر عام است و صله ارحام از مصاديق آن مى‏باشد. * [نساء:90]. مراد از «يَصِلُونَ» وجود نسب است گويند: فلانى به فلانى متصل است يعنى ميان آنها نسبى يا مصاهرتى است. يعنى: مگر آنانكه در نسب به قومى مى‏رسند كه ميان شما و آنان پيمانى هست. * [قصص:51]. توصيل براى كثرت است يعنى: سخنان را پشت سرهم (و بعضى پيوسته به بعضى) به آنها رسانديم تا پند گيرند.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
يُوصَلَ‌ ۳
يَصِلُونَ‌ ۳
يُصَلُّوا ۱
وَصِيلَةٍ ۱
يَصِلُ‌ ۲
تَصِلُ‌ ۱
يَصِلُوا ۱
وَصَّلْنَا ۱

ریشه‌های مرتبط