الفرقان ٦٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(QRobot edit)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يُضَاعَف|يُضَاعَفْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُضَاعَف| ]] [[شامل این ریشه::ضعف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ضعف‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::الْعَذَاب|الْعَذَابُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعَذَاب| ]] [[شامل این ریشه::عذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::عذب‌| ]][[شامل این کلمه::يَوْم|يَوْمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَوْم| ]] [[شامل این ریشه::يوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::يوم‌| ]][[شامل این کلمه::الْقِيَامَة|الْقِيَامَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الْقِيَامَة| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::يَخْلُد|يَخْلُدْ]] [[کلمه غیر ربط::يَخْلُد| ]] [[شامل این ریشه::خلد| ]][[ریشه غیر ربط::خلد| ]][[شامل این کلمه::فِيه|فِيهِ‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::مُهَانا|مُهَاناً]] [[کلمه غیر ربط::مُهَانا| ]] [[شامل این ریشه::هون‌| ]][[ریشه غیر ربط::هون‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يُضَاعَف|يُضَاعَفْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُضَاعَف| ]] [[شامل این ریشه::ضعف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ضعف‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::الْعَذَاب|الْعَذَابُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعَذَاب| ]] [[شامل این ریشه::عذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::عذب‌| ]][[شامل این کلمه::يَوْم|يَوْمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَوْم| ]] [[شامل این ریشه::يوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::يوم‌| ]][[شامل این کلمه::الْقِيَامَة|الْقِيَامَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الْقِيَامَة| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::يَخْلُد|يَخْلُدْ]] [[کلمه غیر ربط::يَخْلُد| ]] [[شامل این ریشه::خلد| ]][[ریشه غیر ربط::خلد| ]][[شامل این کلمه::فِيه|فِيهِ‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::مُهَانا|مُهَاناً]] [[کلمه غیر ربط::مُهَانا| ]] [[شامل این ریشه::هون‌| ]][[ریشه غیر ربط::هون‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|يُضَاعَفْ‌ لَهُ‌ الْعَذَابُ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ‌ مُهَاناً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=برای او در روز قیامت عذاب چند برابر می‌شود و پیوسته در آن خوار (و بی‌مقدار) می‌ماند.
|-|صادقی تهرانی=برای او در روز قیامت عذاب چند برابر می‌شود و پیوسته در آن خوار (و بی‌مقدار) می‌ماند.
|-|معزی=افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده‌
|-|معزی=افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">The punishment will be doubled for him on the Day of Resurrection, and he will dwell therein in humiliation forever.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/025069.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/025069.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الفرقان ٦٨ | بعدی = الفرقان ٧٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الفرقان ٦٨ | بعدی = الفرقان ٧٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۴۵: خط ۵۳:
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۶#link220 | آيات ۶۳ - ۷۷، سوره فرقان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۶#link220 | آيات ۶۳ - ۷۷  سوره فرقان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۶#link221 | صفات مؤ منين : تواضع و فروتنى ، و برخورد سالم درمقابل برخورد زشت و لغو جاهلان با ايشان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۶#link221 | بیان شماری از صفات مهم بندگان خدای رحمان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link222 | رعايت اعتدال در انفاق : يكى از صفات مؤ منين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link222 | رعايت اعتدال در انفاق، يكى از صفات مؤمنان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link223 | معناى اينكه در وصف مؤ منان فرمود: ((لا يدعون مع الله الها آخر)) با توجه به عقيدهمشركان درباره عبادت خدا]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link224 | توضیح خلود در عذاب جهنم، برای زناکاران، رباخواران و قاتلان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link224 | توجيه مخلد مرتكبين قتل ، زنا و ربا در عذاب]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link225 | وجوهى كه در معناى تبديل سيئات به حسنات گفته شده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link225 | وجوهى كه در معناى تبديل سيئات به حسنات (فاولئكيبدل الله سيئاتهم حسنات ) گفته شد.]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link227 | مراد از اين كه درباره مؤمنان فرمود: «لا يَشهَدُونَ الزُّور...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link226 | حسنه يا سيئه بودن عمل منوط به آثار عمل است وتبديل سيئات به حسنات نيز به معناى تبديل آثار است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link228 | عباد الرحمان، آيات خدا را كوركورانه و بدون معرفت نمى پذيرند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link227 | مراد از اينكه درباره مؤ منين فرمود: ((لا يشهدون الزورو اذا مروا باللغو مروا كراما))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link229 | معناى اين كه عباد الرحمان، از خداوند مى خواهند: «ما را براى متقين، امام قرار بده»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link228 | وصف ديگر عباد الرحمن : آيات خدا را كوركورانه و بدون معرفت و بصيرت نمى پذيرند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link230 | معناى آيه شريفه: «قُل مَا يَعبَؤُا بِكُم رَبّى لَولَا دَعَاؤُكُم...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link229 | معناى اينكه ايشان از خداوند مى خواهند: ((ما را براى متقين امام قرار بده ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link231 | بحث روايتى: (رواياتى در ذيل آيات گذشته)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link230 | معناى آيه شريفه : ((قل ما يعبوا بكم ربى لولا دعاوكم ...))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲۷#link231 | بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...)]]


}}
}}
خط ۲۴۸: خط ۲۵۴:
[[رده:تکلیف همگانى]][[رده:آثار جهان بینى]][[رده:عوامل جاودانگى در جهنم]][[رده:اهمیت فروع دین]][[رده:عوامل ذلت اخروى]][[رده:کیفر اخروى زنا]][[رده:گناه زنا]][[رده:ذلت اخروى زناکار]][[رده:ذلت زناکار مشرک]][[رده:عذاب اخروى زناکار]][[رده:عذاب جسمانى زناکار]][[رده:عذاب روحى زناکار]][[رده:کیفر اخروى زناکار مشرک]][[رده:آثار اخروى شرک]][[رده:کیفر اخروى شرک]][[رده:گناه شرک]][[رده:اهل عذاب]][[رده:جاودانان در عذاب]][[رده:موجبات عذاب اخروى]][[رده:آثار عقیده]][[رده:ذلت اخروى قاتل]][[رده:ذلت قاتل مشرک]][[رده:عذاب اخروى قاتل]][[رده:عذاب جسمانى قاتل]][[رده:عذاب روحى قاتل]][[رده:کیفر اخروى قاتل]][[رده:کیفر اخروى قاتل مشرک]][[رده:کیفر اخروى قتل]][[رده:گناه قتل]][[رده:تکلیف کافران]][[رده:عوامل مؤثر در کیفر اخروى]][[رده:کیفر مضاعف]][[رده:گناهان کبیره]][[رده:تکلیف مؤمنان]][[رده:تکلیف مشرکان]][[رده:ذلت اخروى مشرکان]][[رده:عذاب اخروى مشرکان]][[رده:عذاب جسمانى مشرکان]][[رده:عذاب روحى مشرکان]]
[[رده:تکلیف همگانى]][[رده:آثار جهان بینى]][[رده:عوامل جاودانگى در جهنم]][[رده:اهمیت فروع دین]][[رده:عوامل ذلت اخروى]][[رده:کیفر اخروى زنا]][[رده:گناه زنا]][[رده:ذلت اخروى زناکار]][[رده:ذلت زناکار مشرک]][[رده:عذاب اخروى زناکار]][[رده:عذاب جسمانى زناکار]][[رده:عذاب روحى زناکار]][[رده:کیفر اخروى زناکار مشرک]][[رده:آثار اخروى شرک]][[رده:کیفر اخروى شرک]][[رده:گناه شرک]][[رده:اهل عذاب]][[رده:جاودانان در عذاب]][[رده:موجبات عذاب اخروى]][[رده:آثار عقیده]][[رده:ذلت اخروى قاتل]][[رده:ذلت قاتل مشرک]][[رده:عذاب اخروى قاتل]][[رده:عذاب جسمانى قاتل]][[رده:عذاب روحى قاتل]][[رده:کیفر اخروى قاتل]][[رده:کیفر اخروى قاتل مشرک]][[رده:کیفر اخروى قتل]][[رده:گناه قتل]][[رده:تکلیف کافران]][[رده:عوامل مؤثر در کیفر اخروى]][[رده:کیفر مضاعف]][[رده:گناهان کبیره]][[رده:تکلیف مؤمنان]][[رده:تکلیف مشرکان]][[رده:ذلت اخروى مشرکان]][[رده:عذاب اخروى مشرکان]][[رده:عذاب جسمانى مشرکان]][[رده:عذاب روحى مشرکان]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الفرقان ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الفرقان ]]
{{#seo:
|title=آیه 69 سوره فرقان
|title_mode=replace
|keywords=آیه 69 سوره فرقان,فرقان 69,يُضَاعَفْ‌ لَهُ‌ الْعَذَابُ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ‌ مُهَاناً,تکلیف همگانى,آثار جهان بینى,عوامل جاودانگى در جهنم,اهمیت فروع دین,عوامل ذلت اخروى,کیفر اخروى زنا,گناه زنا,ذلت اخروى زناکار,ذلت زناکار مشرک,عذاب اخروى زناکار,عذاب جسمانى زناکار,عذاب روحى زناکار,کیفر اخروى زناکار مشرک,آثار اخروى شرک,کیفر اخروى شرک,گناه شرک,اهل عذاب,جاودانان در عذاب,موجبات عذاب اخروى,آثار عقیده,ذلت اخروى قاتل,ذلت قاتل مشرک,عذاب اخروى قاتل,عذاب جسمانى قاتل,عذاب روحى قاتل,کیفر اخروى قاتل,کیفر اخروى قاتل مشرک,کیفر اخروى قتل,گناه قتل,تکلیف کافران,عوامل مؤثر در کیفر اخروى,کیفر مضاعف,گناهان کبیره,تکلیف مؤمنان,تکلیف مشرکان,ذلت اخروى مشرکان,عذاب اخروى مشرکان,عذاب جسمانى مشرکان,عذاب روحى مشرکان,آیات قرآن سوره الفرقان
|description=يُضَاعَفْ‌ لَهُ‌ الْعَذَابُ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ‌ مُهَاناً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ساعت ۰۲:۴۴

کپی متن آیه
يُضَاعَفْ‌ لَهُ‌ الْعَذَابُ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ‌ مُهَاناً

ترجمه

عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند!

ترتیل:
ترجمه:
الفرقان ٦٨ آیه ٦٩ الفرقان ٧٠
سوره : سوره الفرقان
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُضَاعَفْ»: دو چندان می‌گردد. چندین برابر می‌شود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

نزول

شأن نزول آیات ۶۸ تا ۷.:

عبدالله بن مسعود گوید: از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم سؤال کردم کدام گناه از همه بزرگتر است، فرمود: شریک قرار دادن از براى خدائى که تو را آفریده است، سپس گفتم: بعد از آن کدام گناه، بزرگتر است؟ فرمود: کشتن فرزند خود از ترس این که مبادا در خوردن طعام با تو شریک گردد، باز گفتم: بعد از آن کدامیک از گناهان بزرگتر از همه است؟ فرمود: زناکردن با زن شوهردار همسایه، سپس گوید: بعد از این سؤال آیه ۶۸ - براى تأیید گفتار پیامبر نازل گردید.

ابن عباس گوید: مشرکین نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا محمد ما که آدم‌کشى کرده و قتل نفس نموده ایم و نیز عمل زنا هم انجام داده ایم در صورت اسلام آوردن تکلیف ما چه خواهد شد؟ در جواب آن‌ها آیات ۶۸ - این سوره و ۵۳ - سوره زمر «قُلْ یا عِبادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» نازل گردید و نیز آیات ۶۹ و ۷. - این سوره هم نازل شد.[۱]

باز ابن عباس گوید: وقتى که آیه ۶۸ نازل گردید مشرکین مکه گفتند: ما که قتل نفس نموده و عده اى را کشته ایم و نیز به خداوند شرک آورده و زنا و فواحش دیگرى را مرتکب گشته ایم. اگر مسلمان شویم وضع ما چه خواهد شد؟ سپس آیه ۷. نازل شد.[۲]

و همچنین ابن عباس گوید: ما بین نزول آیه ۶۸ و آیه ۷. دو سال طول کشید و بعد از نزول آیه ۷. ما همیشه پیامبر را شاداب و مفرّح می‌دیدیم، عطا از ابن عباس نقل کند که آیه ۷. درباره وحشى قاتل حمزه نازل شده است.[۳]

ما جریان آن را ضمن ذکر شأن و نزول آیه ۴۸ سوره نساء از صفحه ۲.۳ تا صفحه ۲.۷ - این کتاب ذکر نموده ایم. -

تفسیر


نکات آیه

۱ - کسانى که رو به سوى شرک آرند و دست به آدم کشى و زنا بیالایند، در قیامت دو چندان عذاب و کیفر خواهند شد. (یضعف له العذاب یوم القیمة) در این که چرا افراد یاد شده، دو چندان مجازات خواهند شد، میان مفسران دو دیدگاه وجود دارد: ۱- مقصود از «یضاعف...» دو چندان شدن مجازات کسانى است که هر سه گناه شرک، آدم کشى و زنا را با هم مرتکب شوند; زیرا شرک موجب دو چندان شدن مجازات بزه کارى مى شود. برداشت یاد شده و برداشت بعدى مبتنى بر این نظریه است. ۲- مقصود، تشدید مجازات افراد یاد شده است نه دو چندان شدن آن.

۲ - شرک، موجب دو چندان شدن کیفر بزه کارى (آدمکشى، زنا و...) در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة)

۳ - عقیده و جهان بینى درست و نادرست انسان ها، تأثیرگذار در مقدار مجازات گناهانشان در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة) وضع مجازات دو چندان و دائمى براى مشرکانى که مرتکب آدم کشى و زنا شوند و دایمى و دوچندان نبودن مجازات همین گناهان در صورتى که گناه کار مؤمن باشد، گویاى این حقیقت است که ایمان و کفر و عقیده حق و باطل، در میزان مجازات بزه کاران مؤثر است.

۴ - گناه شرک، آدم کشى و زنا در پى دارنده اشدّ مجازات در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة)

۵ - مشرکان و کافران همچون مؤمنان، مکلف به فروع دین اند. (یضعف له العذاب یوم القیمة) دو چندان شدن مجازات مشرکان و کافران در صورت ارتکاب بزه کارى، مى تواند گویاى برداشت فوق باشد.

۶ - کسانى که رو به سوى شرک آرند و دست به آدم کشى و زنا بیالایند، در حال خوارى و براى همیشه در عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (و یخلد فیه مهانًا) از دیدگاه بیشتر مفسران، اگر «ذلک» به مجموع سه گناه شرک، آدم کشى و زنا اشاره باشد، در این صورت مقصود از «یخلد» خلود و جاودانگى است. برداشت فوق مبتنى بر همین نظریه است. و چنان چه «ذلک» اشاره به یکایک گناهان یاد شده به صورت مستقل باشد، در این صورت چون اتفاق همه علما و مفسران بر آن است که زناکار به عذاب ابدى در قیامت گرفتار نمى شود، از این رو مقصود از «یخلد» طولانى بودن عذاب است نه جاودانگى آن.

۷ - گناه شرک، آدم کشى و زنا، در پى دارنده عذاب طولانى و خوارکننده در قیامت (و یخلد فیه مهانًا)

۸ - کسانى که به گناه شرک، آدم کشى و زنا دست بیالایند، در قیامت به دو عذاب جسمى و روحى گرفتار خواهند شد. (یضعف له العذاب یوم القیمة و یخلد فیه مهانًا)

۹ - شرک، آدم کشى و زنا، از گناهان بزرگ و خطیر (یضعف له العذاب یوم القیمة و یخلد فیه مهانًا) برداشت فوق، از وعده عذاب دو چندان، دائمى و ذلت بار براى گناهان یاد شده، استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • تکلیف: تکلیف همگانى ۵
  • جهان بینى: آثار جهان بینى ۳
  • جهنم: عوامل جاودانگى در جهنم ۷
  • دین: اهمیت فروع دین ۵
  • ذلّت: عوامل ذلّت اخروى ۷
  • زنا: کیفر اخروى زنا ۴، ۷; گناه زنا ۹
  • زناکار: ذلت اخروى زناکار ۷; ذلت زناکار مشرک ۶; عذاب اخروى زناکار ۸; عذاب جسمانى زناکار ۸; عذاب روحى زناکار ۸; کیفر اخروى زناکار مشرک ۱، ۲
  • شرک: آثار اخروى شرک ۱، ۲; کیفر اخروى شرک ۴، ۷; گناه شرک ۹
  • عذاب: اهل عذاب ۶; جاودانان در عذاب ۶; موجبات عذاب اخروى ۷
  • عقیده: آثار عقیده ۳
  • قاتل: ذلت اخروى قاتل ۷; ذلت قاتل مشرک ۶; عذاب اخروى قاتل ۸; عذاب جسمانى قاتل ۸; عذاب روحى قاتل ۸; کیفر اخروى قاتل ۴; کیفر اخروى قاتل مشرک ۱، ۲
  • قتل: کیفر اخروى قتل ۷; گناه قتل ۹
  • کافران: تکلیف کافران ۵
  • کیفر: عوامل مؤثر در کیفر اخروى ۳; کیفر مضاعف ۱
  • گناهان کبیره ۹:
  • مؤمنان : تکلیف مؤمنان ۵
  • مشرکان: تکلیف مشرکان ۵; ذلت اخروى مشرکان ۷; عذاب اخروى مشرکان ۷، ۸; عذاب جسمانى مشرکان ۸; عذاب روحى مشرکان ۸

منابع

  1. صحیح بخارى و صحیح مسلم.
  2. صحیح بخارى و دیگران از علماء عامه.
  3. تفسیر کشف الاسرار.