المؤمنون ٢٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن سال نزول)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْهَا|عَلَيْهَا]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْهَا| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْفُلْک|الْفُلْکِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْفُلْک| ]] [[شامل این ریشه::فلک‌| ]][[ریشه غیر ربط::فلک‌| ]][[شامل این کلمه::تُحْمَلُون|تُحْمَلُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تُحْمَلُون| ]] [[شامل این ریشه::حمل‌| ]][[ریشه غیر ربط::حمل‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْهَا|عَلَيْهَا]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْهَا| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْفُلْک|الْفُلْکِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْفُلْک| ]] [[شامل این ریشه::فلک‌| ]][[ریشه غیر ربط::فلک‌| ]][[شامل این کلمه::تُحْمَلُون|تُحْمَلُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::تُحْمَلُون| ]] [[شامل این ریشه::حمل‌| ]][[ریشه غیر ربط::حمل‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ عَلَيْهَا وَ عَلَى‌ الْفُلْکِ‌ تُحْمَلُونَ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و بر آنها و بر کشتی‌ها (سوار و) بار می‌شوید.
|-|صادقی تهرانی=و بر آنها و بر کشتی‌ها (سوار و) بار می‌شوید.
|-|معزی=و بر آنها و بر کشتی بار می‌شوید
|-|معزی=و بر آنها و بر کشتی بار می‌شوید
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">And on them, and on the ships, you are transported.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/023022.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/023022.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = المؤمنون ٢١ | بعدی = المؤمنون ٢٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = المؤمنون ٢١ | بعدی = المؤمنون ٢٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۲: خط ۴۰:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link18 | آيات ۱۲ - ۲۲، سوره مؤ منون]]
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link19 | مراد از ((انسان )) در آيه : ((و لقد خلقنا الانسان من سلاسة من طين ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link18 | آيات ۱۲ - ۲۲ سوره مؤمنون]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link20 | مقصود از اينكه فرمود: ((ثم انشاءناه خلقا آخر)) و معنايى كه تعبير به انشاء افاده مىكند.]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link21 | معناى «بركت» و اين كه فرمود: «فَتَبَارَكَ اللهُ أحسَنُ الخَالِقِين»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link21 | معناى ((بركت )) و اينكه فرمود: ((فتبارك الله احسن الخالقين )).]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link23 | مقصود از «طرائق»، در آيه شریفه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link22 | اشاره به اينكه خلقت اختصاص به خداى تعالى ندارد]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link24 | يادآورى نعمت باران، رويانيدن اشجار، فوائد چهارپايان و...]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link23 | مقصود از ((طرائق )) در آيه : ((و لقد خلقنا فوقكم سبع طرائق )).]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۳#link25 | بحث روایتی: (رواياتى درباره مراحل مختلف خلقت انسان)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۲#link24 | يادآورى نعمت باران ، رويانيدن اشجار، فوائد چهارپايان و...]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۳#link25 | رواياتى درباره مراحل مختلف خلقت انسان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۵_بخش۳#link26 | دو روايت درباره آيه : ((و شجرة تخرج من طور سيناء...))]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۴_بخش۵۷#link127 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۴_بخش۵۷#link127 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22»
و بر آنها و بر كشتى‌ها سوار مى‌شويد.
===پیام ها===
1- چهارپايان براى انسان آفريده شده‌اند. (در آيه دوبار كلمه‌ «لَكُمْ» آمده است)
2- حتّى حيوانات را ساده ننگريم. «لَعِبْرَةً» استخراج آهن از خاك نياز به صدها كارشناس، متخصّص وابزار دارد، ولى خداوند شير را از دل علف بيرون مى‌كشد و با همين قدرت در قيامت انسان‌ها را از دل خاك بيرون خواهد كشيد. «لَعِبْرَةً»
3- شير، يكى از نعمت‌هايى است كه قرآن به آن توجّه دارد. «نُسْقِيكُمْ»
4- ميوه‌ها و روغن گياهى، بر غذاهاى حيوانى مقدّم است. اوّل نام «نَخيل، اعناب،
جلد 6 - صفحه 92
زَيتون» بعد فرمود: «نُسْقِيكُمْ‌، تَأْكُلُونَ»
5- شير، گوشت وسوارى، قسمتى از منافع حيوانات است. «لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ» به راه افتادن كارخانجات لبنيات، چرم‌سازى، كنسروسازى، ريسندگى، بافندگى و ايجاد اشتغال و بهره‌دهى براى ميليون‌ها انسان، منافع جنبى حيوانات است.
6- نقش كشتى را در حمل و نقل ساده ننگريم. (صدها فرمول دست به دست هم مى‌دهد تا اين امكان فراهم مى‌شود) «عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22»
چهارم: وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ‌: و بر آن چهارپايان و بر كشتيها سوار مى‌شويد و بارهاى سنگين را بر آنها حمل مى‌كنيد، چهار پايان در خشكى و كشتى در دريا. چون انتفاع به چهارپايان در خشكى به منزله انتفاع كشتى‌
جلد 9 - صفحه 124
باشد در دريا، بدين جهت جمع فرمود ميان دو وجه در انعام تا شكرگزارى و سپاسدارى كنند.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرائِقَ وَ ما كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غافِلِينَ «17» وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‌ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ «18» فَأَنْشَأْنا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ لَكُمْ فِيها فَواكِهُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «19» وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلِينَ «20» وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِها وَ لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «21»
وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22»
ترجمه‌
- و هر آينه بتحقيق آفريديم بر زبر شما هفت طبقه و نباشيم از خلق بى‌خبر
و فرو فرستاديم از آسمان آب را باندازه پس ساكن گردانيديم آنرا در زمين و همانا ما بر بردن آن توانائيم‌
پس پديد آورديم براى شما بآن بستانها از درختان خرما و انگورها براى شما است در آنها ميوه‌هاى بسيار و از آنها ميخوريد
و درختى را كه بيرون ميآيد از طور سينا ميرويد با روغن و نان خورش براى خورندگان‌
و همانا براى شما است در چهار پايان هر آينه عبرتى ميآشامانيم شما را از آنچه در شكمهاى آنها است و براى شما است در آنها منفعتهاى بسيار و از آنها ميخوريد
و بر آنها و بر كشتى بر داشته ميشويد.
تفسير
خداوند متعال بعد از بيان قدرت كامله خود در خلق انسان بيان قدرت شگفت‌آور خود را در خلق آسمانها فرموده باين تقريب كه بحقيقت و راستى خلق نموديم در جانب فوق شما هفت طبقه كه هر يك از آنها فوق ديگر است چون طرائق جمع طريقه است و عرب هر چيزيرا كه فوق ديگرى باشد طريقه گويد و بعضى گفته‌اند طرائق خوانده شده چون راههاى آمد و شد ملائكه آسمانها است و خداوند در هيچ حال از احوال خلق غافل نيست و كارى باز نميدارد او را از كارى كه در آن صلاح و خير بندگانش باشد و مراد از آسمانها كه از آن اينجا بطرائق تعبير شده ظاهرا افلاك است نه اين كبودى منبسط در جوّ كه بالاى سر مشاهده ميشود از تراكم هوا يا ابخره و ادخنه و گفته‌اند هر يك از آن هفت فلك جاى كوكبى است از كواكب سبع سيّار كه نام آنها در اين بيت جمع شده قمر است و عطارد و زهره شمس و مرّيخ و مشترى و زحل و افلاك بر يكديگر احاطه دارند مانند طبقات پياز و جسمشان از هوا لطيف‌تر است و ديده نميشود پس منافات ندارد با آنچه متجدّدين ميگويند كه كواكب در جوّ غير متناهى وجود دارند و افلاكى نيست چون مدرك آنها فقط حس است و بمعقولات كار ندارند و براى توجّه حقّ بخلق است كه باران رحمت خداوند نازل ميشود از آسمان بقدر ضرورت و اندازه لازم نه كم و نه زياد مگر بمشيّت او و بعد از مشروب شدن اراضى در زمين جاى گير ميگردد و بروايت قمّى ره از امام باقر عليه السّلام نهرهاى زمين و چشمه‌ها و چاهها از آنست و در مجمع از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت نموده كه خداوند تعالى پنج نهر در زمين از بهشت جارى فرموده‌
----
جلد 3 صفحه 634
سيحون كه نهرهند است و جيحون كه نهر بلخ است و دجله و فرات كه آن دو نهر عراقند و نيل كه نهر مصر است همه را خداوند از يك چشمه نازل و جارى در زمين فرمود كه مردم از آنها بهره‌مند شوند و اين معناى قول خداوند و أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ است تا آخر آيه و خداوند هر وقت بخواهد قدرت دارد تمام آن آبها را خشك كند يا بمراكز اصلى خود برگرداند كه تمام مردم و حيوانات هلاك شوند و خداوند از آب براى مردم خصوصا اهل حجاز باغهاى خرما و انگور ايجاد فرموده كه در آنها ميوجات بسيار ديگرى هم هست كه از آنها ميخورند و بهره بردارى ميكنند و اختصاص اهل حجاز براى مخاطب بودن آنها در صدر اسلام است و تذكّر بآنچه در اراضى آنها است از نعمت تا بشناسند و شكر گذارى نمايند و نيز ايجاد فرمود درخت زيتون را كه از كوهسار بدون آبيارى بيرون ميآيد مخصوصا از كوه طور سينا كه درخت آن منحصر بزيتون است و اين درخت از آنجا منتشر شده و ميرويد با آنكه در ميوه آن روغن چراغ و خورش نان است براى خورندگان خلاصه آنكه ميرويد با روغنى كه هم بدرد استعمال و استضائه ميخورد هم بدرد خورش نان كه در آن نانرا فرو برند و بخورند چون صبغ فرو برده شده در آن براى خورش نمودن است و تنبت بضمّ تاء از باب افعال نيز قرائت شده و طور سيناء كه سينين هم گاهى گفته ميشود گويند كوهى است در ميان مصر و ايله كه حضرت موسى براى مناجات با خدا آنجا ميرفت و خداوند با او سخن ميفرمود و سيناء اسم آنسرزمين است و غير منصرف ميباشد و معانى ديگرى هم براى آنشده ولى اين معنى را اصح دانسته‌اند و بكسر سين نيز قرائت شده و براى بالدّهن تراكيب متعدده‌ئى ذكر شده و بهتر آنستكه حال باشد از فاعل تنبت يعنى ميرويد در حاليكه مشتمل بروغن و خورش است از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه زيتون درخت مباركى است از آن خورش نان و روغن غذاى خود كنيد و از بعضى روايات معتبره از صادقين عليهما السلام استفاده ميشود كه نجف اشرف قطعه‌ئى از طور سينا است كه خدا با موسى عليه السّلام در آنجا تكلم فرمود و انبياء عظام در آنجا بمقامات لائقه خود رسيدند و مدفن حضرات آدم و نوح و امير المؤمنين عليهم السلام گرديد و براى خلق در وجود انعام كه شتر و گاو و گوسفند است عبرت و دليل بزرگى بر قدرت خداوند است‌
----
جلد 3 صفحه 635
كه از آن بايد اعتبار گيرند و بر آن شكر گذار شوند و آن آنستكه خداوند ايشان را مشروب ميكند از شيرى كه در شكم و پستانهاى آنها است و بعضى نسقيكم بفتح نون قرائت نموده‌اند و از براى مردم در آنها منافع بسيارى است از قبيل پوست و پشم و كرك و مو و غيرها كه از آنها استفاده ميكنند علاوه گوشتشان را هم ميخورند و بر خصوص شتر از آنها و بر كشتيها سوار كرده و حمل ميشوند لذا گفته‌اند شتر كشتى بيابان است و كلمه فلك در مفرد و جمع استعمال ميشود و چون مراد جنس است معنى تفاوتى ندارد ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ عَلَيها وَ عَلَي‌ الفُلك‌ِ تُحمَلُون‌َ «22»
و ‌بر‌ ‌اينکه‌ انعام‌ و ‌بر‌ كشتي‌ها باركشي‌ مي‌كنيد شرح‌ حمل‌ ‌بر‌ انعام‌ گذشت‌ ‌که‌ مفاد.
(وَ عَلَيها) ‌است‌ و اما (وَ عَلَي‌ الفُلك‌ِ تُحمَلُون‌َ) خداوند قدرت‌ نمايي‌ كرد. ‌که‌ اشجار چوبه‌ ‌آنها‌ ‌در‌ آب‌ فرو نرود، و ‌هم‌ چنين‌ چيزهاي‌ مجوف‌ ‌که‌ هوا داخل‌ آنهاست‌ روي‌ آب‌ ميايستد و تعليم‌ كشتي‌ ‌به‌ حضرت‌ نوح‌ فرمود، چنانچه‌ شرحش‌ بيايد و بحمد اللّه‌ امروزه‌ وسائل‌ بسياري‌ ‌در‌ دست‌رس‌ بندگان‌ قرار داده‌ مثل‌ هواپيما و ماشين‌ و وسائل‌ نقليه‌ مثل‌ ريل‌ و امثال‌ اينها و ‌هم‌ چنين‌ وسائل‌ مخابرات‌ ‌از‌ تلفن‌ و تلگراف‌ و وسايل‌ پستي‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌هر‌ ساعت‌ ‌از‌ تمام‌ دنيا ‌با‌ خبر ‌است‌، لكن‌ بدبختانه‌ ‌هر‌ چه‌ وسائل‌ امور دنيوي‌ زياد مي‌شود ‌در‌ امور ديني‌ سست‌تر مي‌شوند و مسامحه‌ كارتر امروز جامعه دنيا ‌را‌ ‌که‌ سير مي‌كنيم‌ صد نود ‌آنها‌ كافر ‌ يا ‌ طبيعي‌ ‌ يا ‌ نصراني‌ ‌ يا ‌ يهودي‌ ‌ يا ‌ ناصبي‌ ‌ يا ‌ غالي‌ ‌ يا ‌ منكر ضروري‌ ‌ يا ‌ مبدع‌ و ‌در‌ جامعه مسلمين‌ سير كنيم‌ صد نود ‌آنها‌ معاند و مخالف‌ مذهب‌ حقه‌ شيعه اثني‌ عشري‌ و ‌در‌ جامعه شيعه‌ سير كنيم‌ صد نود ‌آنها‌ فاسق‌ و فاجر ‌ يا ‌ تارك‌ الصلاة و مانع‌ الزكاة و تارك‌ امر ‌به‌ معروف‌ و نهي‌ ‌از‌ منكر ‌ يا ‌ مرتكب‌ مناهي‌ مخصوصا بي‌عفتي‌ و اشتغال‌ ‌به‌ ملاهي‌ ساز آواز شرب‌ زنا و امثال‌ اين‌ها مؤمن‌ صالح‌ ‌در‌ تمام‌ دنيا مثل‌ يك‌ خال‌ سفيد ‌است‌
جلد 13 - صفحه 378
‌در‌ يك‌ گاو سياه‌ و يك‌ قطره‌ گلاب‌ ‌در‌ يك‌ درياي‌ شور.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 22)- از همه اینها گذشته، از چهار پایان به عنوان مرکبهای راهوار در خشکی و از کشتیها برای دریاها استفاده کرده «و بر آنها و کشتیها سوار می‌شوید»َ عَلَیْها وَ عَلَی الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ)
.این همه آثار و خواص و فوائد در این حیوانات به راستی مایه عبرت است، هم انسان را به آفریننده این همه نعمت آشنا می‌سازد و هم حس شکر گزاری را در او بر می‌انگیزد.
ج3، ص247
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۷۶: خط ۱۹۷:
[[رده:امتنان بر انسان]][[رده:فضایل انسان]][[رده:وسایل حمل ونقل]][[رده:امتنان خدا]][[رده:تدبیر خدا]][[رده:لطف خدا]][[رده:نشانه هاى تدبیر خدا]][[رده:نعمتهاى خدا]][[رده:فلسفه خلقت خشکیها]][[رده:فلسفه خلقت دریاها]][[رده:انقیاد شتر]][[رده:فواید شتر]][[رده:تسخیر کشتى]][[رده:فواید کشتى]]
[[رده:امتنان بر انسان]][[رده:فضایل انسان]][[رده:وسایل حمل ونقل]][[رده:امتنان خدا]][[رده:تدبیر خدا]][[رده:لطف خدا]][[رده:نشانه هاى تدبیر خدا]][[رده:نعمتهاى خدا]][[رده:فلسفه خلقت خشکیها]][[رده:فلسفه خلقت دریاها]][[رده:انقیاد شتر]][[رده:فواید شتر]][[رده:تسخیر کشتى]][[رده:فواید کشتى]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المؤمنون ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المؤمنون ]]
{{#seo:
|title=آیه 22 سوره مؤمنون
|title_mode=replace
|keywords=آیه 22 سوره مؤمنون,مؤمنون 22,وَ عَلَيْهَا وَ عَلَى‌ الْفُلْکِ‌ تُحْمَلُونَ‌,امتنان بر انسان,فضایل انسان,وسایل حمل ونقل,امتنان خدا,تدبیر خدا,لطف خدا,نشانه هاى تدبیر خدا,نعمتهاى خدا,فلسفه خلقت خشکیها,فلسفه خلقت دریاها,انقیاد شتر,فواید شتر,تسخیر کشتى,فواید کشتى,آیات قرآن سوره المؤمنون
|description=وَ عَلَيْهَا وَ عَلَى‌ الْفُلْکِ‌ تُحْمَلُونَ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۸

کپی متن آیه
وَ عَلَيْهَا وَ عَلَى‌ الْفُلْکِ‌ تُحْمَلُونَ‌

ترجمه

و بر آنها و بر کشتیها سوار می‌شوید!

|و بر آنها و بر كشتى‌ها سوار مى‌شويد
و بر آنها و بر كشتيها سوار مى‌شويد.
و بر آن چهارپایان و نیز بر کشتیها سوار می‌شوید.
و بر آنها و بر کشتی ها حمل می شوید؛
و بر آنها و بر كشتيها سوار مى‌شويد.
و بر آنها و بر کشتی سوار می‌شوید
و بر آنها و بر كشتيها سوار مى‌شويد.
و بر (مرکبهای راهوار) چهارپایان (در خشکی)، و (در دریا) بر کشتیها برداشته می‌شوید (و این همه فائده‌ی حیوانها و آثار و خواصّ اشیاء، مایه‌ی عبرت است).
و بر آنها و بر کشتی‌ها (سوار و) بار می‌شوید.
و بر آنها و بر کشتی بار می‌شوید

And on them, and on the ships, you are transported.
ترتیل:
ترجمه:
المؤمنون ٢١ آیه ٢٢ المؤمنون ٢٣
سوره : سوره المؤمنون
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْفُلْکِ»: کشتیها (نگا: بقره / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

تفسیر نور (محسن قرائتی)


وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22»

و بر آنها و بر كشتى‌ها سوار مى‌شويد.

پیام ها

1- چهارپايان براى انسان آفريده شده‌اند. (در آيه دوبار كلمه‌ «لَكُمْ» آمده است)

2- حتّى حيوانات را ساده ننگريم. «لَعِبْرَةً» استخراج آهن از خاك نياز به صدها كارشناس، متخصّص وابزار دارد، ولى خداوند شير را از دل علف بيرون مى‌كشد و با همين قدرت در قيامت انسان‌ها را از دل خاك بيرون خواهد كشيد. «لَعِبْرَةً»

3- شير، يكى از نعمت‌هايى است كه قرآن به آن توجّه دارد. «نُسْقِيكُمْ»

4- ميوه‌ها و روغن گياهى، بر غذاهاى حيوانى مقدّم است. اوّل نام «نَخيل، اعناب،

جلد 6 - صفحه 92

زَيتون» بعد فرمود: «نُسْقِيكُمْ‌، تَأْكُلُونَ»

5- شير، گوشت وسوارى، قسمتى از منافع حيوانات است. «لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ» به راه افتادن كارخانجات لبنيات، چرم‌سازى، كنسروسازى، ريسندگى، بافندگى و ايجاد اشتغال و بهره‌دهى براى ميليون‌ها انسان، منافع جنبى حيوانات است.

6- نقش كشتى را در حمل و نقل ساده ننگريم. (صدها فرمول دست به دست هم مى‌دهد تا اين امكان فراهم مى‌شود) «عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22»

چهارم: وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ‌: و بر آن چهارپايان و بر كشتيها سوار مى‌شويد و بارهاى سنگين را بر آنها حمل مى‌كنيد، چهار پايان در خشكى و كشتى در دريا. چون انتفاع به چهارپايان در خشكى به منزله انتفاع كشتى‌

جلد 9 - صفحه 124

باشد در دريا، بدين جهت جمع فرمود ميان دو وجه در انعام تا شكرگزارى و سپاسدارى كنند.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرائِقَ وَ ما كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غافِلِينَ «17» وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‌ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ «18» فَأَنْشَأْنا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ لَكُمْ فِيها فَواكِهُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «19» وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلِينَ «20» وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِها وَ لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «21»

وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22»

ترجمه‌

- و هر آينه بتحقيق آفريديم بر زبر شما هفت طبقه و نباشيم از خلق بى‌خبر

و فرو فرستاديم از آسمان آب را باندازه پس ساكن گردانيديم آنرا در زمين و همانا ما بر بردن آن توانائيم‌

پس پديد آورديم براى شما بآن بستانها از درختان خرما و انگورها براى شما است در آنها ميوه‌هاى بسيار و از آنها ميخوريد

و درختى را كه بيرون ميآيد از طور سينا ميرويد با روغن و نان خورش براى خورندگان‌

و همانا براى شما است در چهار پايان هر آينه عبرتى ميآشامانيم شما را از آنچه در شكمهاى آنها است و براى شما است در آنها منفعتهاى بسيار و از آنها ميخوريد

و بر آنها و بر كشتى بر داشته ميشويد.

تفسير

خداوند متعال بعد از بيان قدرت كامله خود در خلق انسان بيان قدرت شگفت‌آور خود را در خلق آسمانها فرموده باين تقريب كه بحقيقت و راستى خلق نموديم در جانب فوق شما هفت طبقه كه هر يك از آنها فوق ديگر است چون طرائق جمع طريقه است و عرب هر چيزيرا كه فوق ديگرى باشد طريقه گويد و بعضى گفته‌اند طرائق خوانده شده چون راههاى آمد و شد ملائكه آسمانها است و خداوند در هيچ حال از احوال خلق غافل نيست و كارى باز نميدارد او را از كارى كه در آن صلاح و خير بندگانش باشد و مراد از آسمانها كه از آن اينجا بطرائق تعبير شده ظاهرا افلاك است نه اين كبودى منبسط در جوّ كه بالاى سر مشاهده ميشود از تراكم هوا يا ابخره و ادخنه و گفته‌اند هر يك از آن هفت فلك جاى كوكبى است از كواكب سبع سيّار كه نام آنها در اين بيت جمع شده قمر است و عطارد و زهره شمس و مرّيخ و مشترى و زحل و افلاك بر يكديگر احاطه دارند مانند طبقات پياز و جسمشان از هوا لطيف‌تر است و ديده نميشود پس منافات ندارد با آنچه متجدّدين ميگويند كه كواكب در جوّ غير متناهى وجود دارند و افلاكى نيست چون مدرك آنها فقط حس است و بمعقولات كار ندارند و براى توجّه حقّ بخلق است كه باران رحمت خداوند نازل ميشود از آسمان بقدر ضرورت و اندازه لازم نه كم و نه زياد مگر بمشيّت او و بعد از مشروب شدن اراضى در زمين جاى گير ميگردد و بروايت قمّى ره از امام باقر عليه السّلام نهرهاى زمين و چشمه‌ها و چاهها از آنست و در مجمع از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت نموده كه خداوند تعالى پنج نهر در زمين از بهشت جارى فرموده‌


جلد 3 صفحه 634

سيحون كه نهرهند است و جيحون كه نهر بلخ است و دجله و فرات كه آن دو نهر عراقند و نيل كه نهر مصر است همه را خداوند از يك چشمه نازل و جارى در زمين فرمود كه مردم از آنها بهره‌مند شوند و اين معناى قول خداوند و أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ است تا آخر آيه و خداوند هر وقت بخواهد قدرت دارد تمام آن آبها را خشك كند يا بمراكز اصلى خود برگرداند كه تمام مردم و حيوانات هلاك شوند و خداوند از آب براى مردم خصوصا اهل حجاز باغهاى خرما و انگور ايجاد فرموده كه در آنها ميوجات بسيار ديگرى هم هست كه از آنها ميخورند و بهره بردارى ميكنند و اختصاص اهل حجاز براى مخاطب بودن آنها در صدر اسلام است و تذكّر بآنچه در اراضى آنها است از نعمت تا بشناسند و شكر گذارى نمايند و نيز ايجاد فرمود درخت زيتون را كه از كوهسار بدون آبيارى بيرون ميآيد مخصوصا از كوه طور سينا كه درخت آن منحصر بزيتون است و اين درخت از آنجا منتشر شده و ميرويد با آنكه در ميوه آن روغن چراغ و خورش نان است براى خورندگان خلاصه آنكه ميرويد با روغنى كه هم بدرد استعمال و استضائه ميخورد هم بدرد خورش نان كه در آن نانرا فرو برند و بخورند چون صبغ فرو برده شده در آن براى خورش نمودن است و تنبت بضمّ تاء از باب افعال نيز قرائت شده و طور سيناء كه سينين هم گاهى گفته ميشود گويند كوهى است در ميان مصر و ايله كه حضرت موسى براى مناجات با خدا آنجا ميرفت و خداوند با او سخن ميفرمود و سيناء اسم آنسرزمين است و غير منصرف ميباشد و معانى ديگرى هم براى آنشده ولى اين معنى را اصح دانسته‌اند و بكسر سين نيز قرائت شده و براى بالدّهن تراكيب متعدده‌ئى ذكر شده و بهتر آنستكه حال باشد از فاعل تنبت يعنى ميرويد در حاليكه مشتمل بروغن و خورش است از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه زيتون درخت مباركى است از آن خورش نان و روغن غذاى خود كنيد و از بعضى روايات معتبره از صادقين عليهما السلام استفاده ميشود كه نجف اشرف قطعه‌ئى از طور سينا است كه خدا با موسى عليه السّلام در آنجا تكلم فرمود و انبياء عظام در آنجا بمقامات لائقه خود رسيدند و مدفن حضرات آدم و نوح و امير المؤمنين عليهم السلام گرديد و براى خلق در وجود انعام كه شتر و گاو و گوسفند است عبرت و دليل بزرگى بر قدرت خداوند است‌


جلد 3 صفحه 635

كه از آن بايد اعتبار گيرند و بر آن شكر گذار شوند و آن آنستكه خداوند ايشان را مشروب ميكند از شيرى كه در شكم و پستانهاى آنها است و بعضى نسقيكم بفتح نون قرائت نموده‌اند و از براى مردم در آنها منافع بسيارى است از قبيل پوست و پشم و كرك و مو و غيرها كه از آنها استفاده ميكنند علاوه گوشتشان را هم ميخورند و بر خصوص شتر از آنها و بر كشتيها سوار كرده و حمل ميشوند لذا گفته‌اند شتر كشتى بيابان است و كلمه فلك در مفرد و جمع استعمال ميشود و چون مراد جنس است معنى تفاوتى ندارد ..

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


وَ عَلَيها وَ عَلَي‌ الفُلك‌ِ تُحمَلُون‌َ «22»

و ‌بر‌ ‌اينکه‌ انعام‌ و ‌بر‌ كشتي‌ها باركشي‌ مي‌كنيد شرح‌ حمل‌ ‌بر‌ انعام‌ گذشت‌ ‌که‌ مفاد.

(وَ عَلَيها) ‌است‌ و اما (وَ عَلَي‌ الفُلك‌ِ تُحمَلُون‌َ) خداوند قدرت‌ نمايي‌ كرد. ‌که‌ اشجار چوبه‌ ‌آنها‌ ‌در‌ آب‌ فرو نرود، و ‌هم‌ چنين‌ چيزهاي‌ مجوف‌ ‌که‌ هوا داخل‌ آنهاست‌ روي‌ آب‌ ميايستد و تعليم‌ كشتي‌ ‌به‌ حضرت‌ نوح‌ فرمود، چنانچه‌ شرحش‌ بيايد و بحمد اللّه‌ امروزه‌ وسائل‌ بسياري‌ ‌در‌ دست‌رس‌ بندگان‌ قرار داده‌ مثل‌ هواپيما و ماشين‌ و وسائل‌ نقليه‌ مثل‌ ريل‌ و امثال‌ اينها و ‌هم‌ چنين‌ وسائل‌ مخابرات‌ ‌از‌ تلفن‌ و تلگراف‌ و وسايل‌ پستي‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌هر‌ ساعت‌ ‌از‌ تمام‌ دنيا ‌با‌ خبر ‌است‌، لكن‌ بدبختانه‌ ‌هر‌ چه‌ وسائل‌ امور دنيوي‌ زياد مي‌شود ‌در‌ امور ديني‌ سست‌تر مي‌شوند و مسامحه‌ كارتر امروز جامعه دنيا ‌را‌ ‌که‌ سير مي‌كنيم‌ صد نود ‌آنها‌ كافر ‌ يا ‌ طبيعي‌ ‌ يا ‌ نصراني‌ ‌ يا ‌ يهودي‌ ‌ يا ‌ ناصبي‌ ‌ يا ‌ غالي‌ ‌ يا ‌ منكر ضروري‌ ‌ يا ‌ مبدع‌ و ‌در‌ جامعه مسلمين‌ سير كنيم‌ صد نود ‌آنها‌ معاند و مخالف‌ مذهب‌ حقه‌ شيعه اثني‌ عشري‌ و ‌در‌ جامعه شيعه‌ سير كنيم‌ صد نود ‌آنها‌ فاسق‌ و فاجر ‌ يا ‌ تارك‌ الصلاة و مانع‌ الزكاة و تارك‌ امر ‌به‌ معروف‌ و نهي‌ ‌از‌ منكر ‌ يا ‌ مرتكب‌ مناهي‌ مخصوصا بي‌عفتي‌ و اشتغال‌ ‌به‌ ملاهي‌ ساز آواز شرب‌ زنا و امثال‌ اين‌ها مؤمن‌ صالح‌ ‌در‌ تمام‌ دنيا مثل‌ يك‌ خال‌ سفيد ‌است‌

جلد 13 - صفحه 378

‌در‌ يك‌ گاو سياه‌ و يك‌ قطره‌ گلاب‌ ‌در‌ يك‌ درياي‌ شور.

برگزیده تفسیر نمونه


]

(آیه 22)- از همه اینها گذشته، از چهار پایان به عنوان مرکبهای راهوار در خشکی و از کشتیها برای دریاها استفاده کرده «و بر آنها و کشتیها سوار می‌شوید»َ عَلَیْها وَ عَلَی الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ)

.این همه آثار و خواص و فوائد در این حیوانات به راستی مایه عبرت است، هم انسان را به آفریننده این همه نعمت آشنا می‌سازد و هم حس شکر گزاری را در او بر می‌انگیزد.

ج3، ص247

نکات آیه

۱ - امکان بهره ورى بشر از شتران و کشتى ها در جهت سوارى و حمل و نقل، نمونه اى دیگر از تدبیر الهى (و علیها و على الفلک تحملون) ضمیر در «علیها» به أنعام بازمى گردد و مراد از آن - به قرینه «تحملون» - تنها شتران است.

۲ - بستر خشکى ها و پهنه دریاها، در خدمت بهره ورى بشر، به عنایت و لطف خداوند (و علیها و على الفلک تحملون)

۳ - رام بودن شتر براى بشر و مکانیسم طبیعى قرار گرفتن و حرکت کشتى بر سطح آب تدبیرى الهى است. (و علیها و على الفلک تحملون)

۴ - امکان بهره ورى از موهبت هاى طبیعت، امتنان الهى بر انسان (فأنشأنا لکم به جنّت ... على الفلک تحملون)

موضوعات مرتبط

  • انسان: امتنان بر انسان ۴; فضایل انسان ۲
  • حملونقل: وسایل حمل ونقل ۱
  • خدا: امتنان خدا ۴; تدبیر خدا ۳; لطف خدا ۲; نشانه هاى تدبیر خدا ۱; نعمتهاى خدا ۴
  • خشکیها: فلسفه خلقت خشکیها ۲
  • دریاها: فلسفه خلقت دریاها ۲
  • شتر: انقیاد شتر ۳; فواید شتر ۱
  • کشتى: تسخیر کشتى ۳; فواید کشتى ۱

منابع