الإسراء ٦٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن سال نزول)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::فَأَمِنْتُم|فَأَمِنْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَأَمِنْتُم| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::يَخْسِف|يَخْسِفَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَخْسِف| ]] [[شامل این ریشه::خسف‌| ]][[ریشه غیر ربط::خسف‌| ]][[شامل این کلمه::بِکُم|بِکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::جَانِب|جَانِبَ‌]] [[کلمه غیر ربط::جَانِب| ]] [[شامل این ریشه::جنب‌| ]][[ریشه غیر ربط::جنب‌| ]][[شامل این کلمه::الْبَرّ|الْبَرِّ]] [[کلمه غیر ربط::الْبَرّ| ]] [[شامل این ریشه::برر| ]][[ریشه غیر ربط::برر| ]][[شامل این کلمه::أَو|أَوْ]] [[شامل این ریشه::او| ]][[شامل این کلمه::يُرْسِل|يُرْسِلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُرْسِل| ]] [[شامل این ریشه::رسل‌| ]][[ریشه غیر ربط::رسل‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::حَاصِبا|حَاصِباً]] [[کلمه غیر ربط::حَاصِبا| ]] [[شامل این ریشه::حصب‌| ]][[ریشه غیر ربط::حصب‌| ]][[شامل این کلمه::ثُم|ثُمَ‌]] [[شامل این ریشه::ثم‌| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَجِدُوا|تَجِدُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَجِدُوا| ]] [[شامل این ریشه::وجد| ]][[ریشه غیر ربط::وجد| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::وَکِيلا|وَکِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::وَکِيلا| ]] [[شامل این ریشه::وکل‌| ]][[ریشه غیر ربط::وکل‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::فَأَمِنْتُم|فَأَمِنْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَأَمِنْتُم| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::يَخْسِف|يَخْسِفَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَخْسِف| ]] [[شامل این ریشه::خسف‌| ]][[ریشه غیر ربط::خسف‌| ]][[شامل این کلمه::بِکُم|بِکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::جَانِب|جَانِبَ‌]] [[کلمه غیر ربط::جَانِب| ]] [[شامل این ریشه::جنب‌| ]][[ریشه غیر ربط::جنب‌| ]][[شامل این کلمه::الْبَرّ|الْبَرِّ]] [[کلمه غیر ربط::الْبَرّ| ]] [[شامل این ریشه::برر| ]][[ریشه غیر ربط::برر| ]][[شامل این کلمه::أَو|أَوْ]] [[شامل این ریشه::او| ]][[شامل این کلمه::يُرْسِل|يُرْسِلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُرْسِل| ]] [[شامل این ریشه::رسل‌| ]][[ریشه غیر ربط::رسل‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::حَاصِبا|حَاصِباً]] [[کلمه غیر ربط::حَاصِبا| ]] [[شامل این ریشه::حصب‌| ]][[ریشه غیر ربط::حصب‌| ]][[شامل این کلمه::ثُم|ثُمَ‌]] [[شامل این ریشه::ثم‌| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَجِدُوا|تَجِدُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَجِدُوا| ]] [[شامل این ریشه::وجد| ]][[ریشه غیر ربط::وجد| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::وَکِيلا|وَکِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::وَکِيلا| ]] [[شامل این ریشه::وکل‌| ]][[ریشه غیر ربط::وکل‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|أَ فَأَمِنْتُمْ‌ أَنْ‌ يَخْسِفَ‌ بِکُمْ‌ جَانِبَ‌ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ‌ عَلَيْکُمْ‌ حَاصِباً ثُمَ‌ لاَ تَجِدُوا لَکُمْ‌ وَکِيلاً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=پس آیا ایمن شدید (از این) که (خدا) به واسطه‌ی (شرک) شما بخشی از خشکی (در زمین) را بشکافد، و (با فرو بُردنتان در آن) چهره‌تان را بپوشاند یا بر شما طوفانی از شن بفرستد، سپس برای خودتان نگهبان کارسازی نیابید؟
|-|صادقی تهرانی=پس آیا ایمن شدید (از این) که (خدا) به واسطه‌ی (شرک) شما بخشی از خشکی (در زمین) را بشکافد، و (با فرو بُردنتان در آن) چهره‌تان را بپوشاند یا بر شما طوفانی از شن بفرستد، سپس برای خودتان نگهبان کارسازی نیابید؟
|-|معزی=آیا ایمن شدید که فروبرد شما را در یک سوی دشت یا بفرستد بر شما طوفان سنگریزه را پس نیابید برای خویش نگهبانی‌
|-|معزی=آیا ایمن شدید که فروبرد شما را در یک سوی دشت یا بفرستد بر شما طوفان سنگریزه را پس نیابید برای خویش نگهبانی‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Are you confident that He will not cause a track of land to cave in beneath you, or unleash a tornado against you, and then you find no protector?</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/017068.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/017068.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الإسراء | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = الإسراء ٦٧ | بعدی = الإسراء ٦٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الإسراء | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = الإسراء ٦٧ | بعدی = الإسراء ٦٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۲: خط ۴۰:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link138 | آيات ۶۶ - ۷۲ سوره اسرى]]
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link139 | انسان بالفطره متوجه خدا است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link138 | آيات ۶۶ - ۷۲ سوره إسراء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link140 | آيا در خشكى تضمينى وتاءمينى از گرفتارى ها داريد كه از خدا اعراض مى كنيد؟]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link139 | انسان، همیشه به وسیله فطرتش، به سوی خدا هدایت می شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link141 | معناى آيه : ((ولقد كرمنا بنى آدم ...((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link140 | آيا در خشكى، تضمينى از گرفتارى ها داريد، كه از خدا اعراض مى كنيد؟]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link142 | امتياز وخصيصه انسان بين همه موجودات ونظر مفسرين در اين باره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link141 | معناى آيه: «وَ لَقَد كَرَّمنَا بَنِى آدَم...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۷#link143 | معناى جمله : ((وفضلنا هم على كثير ممن خلقنا تفضيلا((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link144 | فرق بين «تكريم» و «تفضيل» انسان، و نظر بعضى مفسران در اين باره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link144 | فرق بين ((تكريم (( و((تفضيل (( انسان ونظر بعضى مفسرين در اين خصوص]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link145 | آيه شريفه، ناظر به تفضيل انسان از حيث وجود مادى است ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link145 | آيه شريفه ناظر به تفضيل انسان از حيث وجود مادى است وملائكه ازمفضل عليه (كثير ممن خلقنا) خارج است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link146 | گفتار در برترى انسان از ملائكه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link146 | گفتار در برترى انسان از ملائكه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link147 | نقد كلام زمخشرى كه قول بر تفضيل انسان بر ملك را مردود دانسته است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link147 | نقد كلام زمخشرى كه قول بر «تفضيل انسان بر مَلَك» را مردود دانسته است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link148 | افضل بودن اطاعت انسان از جهت كشف صفاى باطن وحسن سريره اواست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link148 | افضل بودن اطاعت، از جهت كشف صفاى باطن و حُسن سريره اوست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link149 | موارد استعمال كلمه ((امام (( در قرآن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link150 | مراد از «امام» در جمله: «يَومَ نَدعُوا كُلَّ أُنَاسٍ بِإمَامِهِم»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link150 | مراد از ((امامهم (( در جمله : ((يوم ندعوا كل اناس بامامهم ((]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link151 | اقوال مختلف درباره مراد از «امام»، در آیه فوق]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۸#link151 | اقوال ووجوه مختلف درباره مراد از ((امام (( در جمله فوق]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link152 | وجوهی که در معناى آیه «مَن كَانَ فِى هَذِهِ أعمَى فَهُوَ فِى الآخِرَةِ أعمَى» گفته شده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link152 | معناى ((من كان فى هذه اعمى فهوفى الاخرة اعمى (( ووجوهى كه در اين باره گفته شده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link153 | بحث روايتى: (رواياتى درباه برخی از آیات گذشته)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۹#link153 | بحث روايتى (رواياتى درباه برترى انسان ، احضار هر گروه با امام خود در قيامت و...)]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link64 | &nbsp;&nbsp;آيه ۶۶ ـ ۶۹]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link64 | &nbsp;&nbsp;آيه ۶۶ ـ ۶۹]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link65 | &nbsp;&nbsp; تفسير: ]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۱#link65 | &nbsp;&nbsp; تفسير: ]]
خط ۵۶: خط ۶۴:
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link68 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۲ - فرار از محدوده حكومت خدا ممكن نيست]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link68 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۲ - فرار از محدوده حكومت خدا ممكن نيست]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link69 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۳ - معنى چند لغت]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۵۲#link69 | &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;۳ - معنى چند لغت]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا «68»
پس آيا ايمن شده‌ايد از اين‌كه شما را در ناحيه‌ى خشكى (به قهر خود) فرو برد، يا باران ريگ بر شما بباراند، سپس نگهبانى براى خود نيابيد؟
===نکته ها===
هلاكت اقوام پيشين، به گونه‌هاى متفاوت بوده است؛ خداوند برخى متجاوزان و دشمنان را در زمين فرو برد، بعضى را در دريا غرق كرد، بعضى را سنگباران و با صاعقه‌ى آسمانى نابود كرد. پس دست خداوند براى هلاكت كفّار باز است، اگر امروز شما را از دريا به سلامت به ساحل رساند، گمان نكنيد راهى براى تنبيه شما نيست، يا ديگر عذاب نمى‌شويد!
===پیام ها===
1- به نعمت‌هاى الهى مغرور نشويم. نَجَّاكُمْ‌ ... أَ فَأَمِنْتُمْ‌ نجات از يك حادثه، نشانه نجات ابدى نيست، شايد دروقتى ديگر يا نقطه‌اى ديگر دچار مصيبت شويم.
2- احساس امنيّت از عقوبت، زمينه‌ساز غفلت و تجاوز است. «أَ فَأَمِنْتُمْ»
3- انسان در هر لحظه و هر جا كه باشد، در دست قدرت خداست و خشكى و دريا براى قهر خدا فرق نمى‌كند. «يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ»
4- در برابر قهر خدا، هيچ قدرت وتكيه‌گاهى نيست. «ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلاً (68)
أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ‌: آيا پس ايمن شده‌ايد كه فرو برد به شما.
جانِبَ الْبَرِّ: اطراف خشكى را و شما را فرو برد، چنانچه قارون را فرو برد.
أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً: يا فرستد بر شما بادى سخت كه سنگ ريزه آرد، چنانچه بر قوم عاد فرستاد. على بن ابراهيم قمى فرمايد «1»: مراد حاصب عذاب و هلاك باشد. ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا: پس آنگاه در نيابيد براى خود وكيلى را تا براى شما سخن گويد و رفع عذاب را بنمايد.
تنبيه: آيه شريفه بيان فرمايد كه فعل شما ناسپاسان، فعل كسى است كه توهم كند وقتى از مخاطره دريا نجات يافت و به خشكى رسيد از نزول بلا مأمون گرديد، لذا اعراض از شكر حق نموده كفران نمائيد، مگر مأمون شديد در زمين كه خسف فرمود و شما را فرو برد.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً (66) وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً (67) أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلاً (68) أَمْ أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تارَةً أُخْرى‌ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنا بِهِ تَبِيعاً (69)
ترجمه‌
پروردگار شما است آنكه ميراند براى شما كشتى را در دريا تا بجوئيد از فضلش همانا او باشد بشما مهربان‌
و چون برسد بشما سختيى در دريا برود از خاطرها هر كس كه ميخوانيد جز او پس چون نجات داد شما را و رساند بخشكى رو گردان شديد و باشد انسان ناسپاس‌
آيا پس ايمن شديد كه فرو برد با شما جانبى از خشكى را يا فرستد بر شما باد سنگ ريزه پاشى را پس نيابيد براى خودتان نگهدارى‌
يا ايمن شديد كه باز گرداند شما را در آن بار ديگر پس فرستد بر شما درهم شكننده‌اى را از باد پس غرق كند شما را براى آنكه ناسپاسى كرديد پس نيابيد براى خودتان بر ما بسبب آن باز خواست كننده‌اى.
تفسير
باد بفرمان الهى كشتى را در دريا سير ميدهد و منافعى كه مردم و تجّار از سفر دريا ميبرند بفضل و كرم الهى است و يكى از ادلّه قويّه بر توحيد صانع عالم آنستكه تمام عقلاء دنيا اهل هر دين و مذهبى كه باشند بر حسب ظاهر باطنا و در كمون قلب اعتقاد بوجود خداوند عالم قادر حىّ خبير بصير سميع توانائى دارند لذا در موقع اضطرار بالطّبع و بالفطره پناه باو مى‌برند و غير او را فراموش ميكنند يعنى قهرا جز خدا وقتى كه انسان در گرداب بلا افتاده از نظرش محو ميشود و نجات خود را از او ميخواهد و چون خداوند از او دستگيرى كرد و بساحل مراد رساند باز دچار غفلت و وساوس ميشود و بعقائد فاسده ملتزم ميگردد و كفران نعمت خدا را شعار خود ميسازد لذا خداوند آنها را متنبه باين اقرار عملى كه كاشف از اعتقاد قلبى است فرموده و ضمنا گوشزدشان نموده كه دريا و صحرا و ساير موجودات همه در تحت قدرت و اختيار خداوند است شما همينكه بساحل رسيديد نبايد ايمن از غضب الهى شويد چون در صورت استحقاق و اصرار بر كفر و كفران ممكن است خداوند همان ساحل را كه جانبى از خشكى است خسف كند و شما بزمين فرو رويد و هلاك شويد چنانچه نسبت بامم سابقه اين معامله را فرمود و مبتلا بخسف شدند و آثارش را شما مشاهده كرديد اين در صورتى است كه مراد از جانب البرّ اراضى كناره باشد براى اشاره بحصول غفلت براى بندگان غافل بمجرد خروج از دريا و محتمل است مراد قطعه زير پاى آنها باشد كه آن لابدّ در جانبى از جوانب زمين‌
----
جلد 3 صفحه 376
خواهد بود در هر حال مراد از برّ مطلق زمين و خشكى است نه خصوص بيابان كه از لفظ برّ بدوا بنظر ميرسد بقرينه مقابله آن با بحر كه معلوم ميشود مراد غير دريا است و نيز ممكن است خداوند تند بادى را كه حامل سنگ ريزه باشد براى سركوبى بفرستد و شما چاره و مفرّى نداشته باشيد چون كسى قادر نيست از قضاء الهى جلوگيرى نمايد و نبايد ايمن شويد از آنكه خداوند بار ديگر در شما ايجاد شوق و حاجت بمسافرت دريا نمايد و چون بكشتى نشستيد بفرستد بر شما باد شديد مهلك شكننده اركان كشتى را پس غرق كند شما را بپاداش كفر يا كفرانتان از نعم الهى پس كسى را نيابيد كه در پى مطالبه و خون خواهى بر آيد و براى شما از ما باز خواستى كند يا نگذارد كه قضاى ما در باره شما جارى شود چون تبيع بمعناى تابع و پيرو و طلبكار و خونخواه و مددكار است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
أَ فَأَمِنتُم‌ أَن‌ يَخسِف‌َ بِكُم‌ جانِب‌َ البَرِّ أَو يُرسِل‌َ عَلَيكُم‌ حاصِباً ثُم‌َّ لا تَجِدُوا لَكُم‌ وَكِيلاً (68)
جلد 12 - صفحه 283
آيا ‌پس‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ باز ايمن‌ هستيد اينكه‌ خداوند فرو ببرد بشما طرف‌ خشكي‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌در‌ زمين‌ فرو رويد ‌ يا ‌ بفرستد باد تندي‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ هلاك‌ كند و نيابيد ‌براي‌ ‌خود‌ كسي‌ ‌را‌ ‌که‌ حفظ كند ‌شما‌ ‌را‌ (جمله‌ ذرات‌ زمين‌ و آسمان‌ لشكر حقند گاه‌ امتحان‌ آب‌ ‌را‌ ديدي‌ ‌که‌ ‌با‌ طوفان‌ چه‌ كرد باد ‌را‌ ديدي‌ ‌که‌ ‌با‌ عادان‌ چه‌ كرد).
يكي‌ ‌از‌ معاصي‌ بزرگ‌ امن‌ ‌من‌ مكر اللّه‌ ‌است‌ و بخصوص‌ ‌در‌ اخبار داريم‌ ‌که‌ بعض‌ معاصي‌ عقوبتش‌ تعجيل‌ ميشود ‌در‌ همين‌ دنيا ‌اگر‌ فاحشه‌ علني‌ شد ‌يعني‌ فحشاء مثل‌ زنا لواط ساز آواز و امثال‌ اينها مبتلا بطاعون‌ و امراض‌ تازه‌ ‌که‌ سابقه‌ نداشته‌ ميشوند ‌اگر‌ كم‌ فروشي‌ دچار بقحطي‌ و سختي‌ مئونه‌ و جور سلطان‌ ميشوند ‌اگر‌ منع‌ زكاة شد جلوگيري‌ ‌از‌ باران‌ ميشود فقط ‌براي‌ بهائم‌ قدري‌ ميبارد ‌اگر‌ نقض‌ عهد ‌خدا‌ و ‌رسول‌ شد دشمن‌ مسلّط ميشود ‌اگر‌ حكم‌ بغير ‌ما انزل‌ اللّه‌ شد جنگ‌ ‌در‌ ميانه‌ توليد ميشود يكديگر ‌را‌ مي‌كشند ‌اگر‌ زنا ظاهر شد موت‌ فجأه‌ و منع‌ زكاة بركات‌ زمين‌ برداشته‌ ميشود ‌از‌ زرع‌ و ثمار و معادن‌ ‌اگر‌ قطع‌ رحم‌ شد اموال‌ بدست‌ اشرار ميرود و ‌اگر‌ ترك‌ امر بمعروف‌ و نهي‌ ‌از‌ منكر شد اشرار مسلط ميشوند و دعاء اخيار مستجاب‌ نميشود و امروز نوع‌ ‌اينکه‌ معاصي‌ رواج‌ بسيار دارد و نوع‌ ‌اينکه‌ عقوبات‌ ‌هم‌ مشاهده‌ ميشود ولي‌ متنبه‌ نميشويم‌.
(أَ فَأَمِنتُم‌ أَن‌ يَخسِف‌َ بِكُم‌ جانِب‌َ البَرِّ) چنانچه‌ ‌بر‌ قوم‌ لوط متوجه‌ شد و تمام‌ فرو رفتند ‌بعد‌ ‌از‌ آنكه‌ حجارة ‌بر‌ سر ‌آنها‌ باريد أَو يُرسِل‌َ عَلَيكُم‌ حاصِباً چنانچه‌ ‌بر‌ عاد قوم‌ هود و زيد ‌که‌ ميفرمايد:
وَ أَمّا عادٌ فَأُهلِكُوا بِرِيح‌ٍ صَرصَرٍ عاتِيَةٍ سَخَّرَها عَلَيهِم‌ سَبع‌َ لَيال‌ٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيّام‌ٍ حُسُوماً فَتَرَي‌ القَوم‌َ فِيها صَرعي‌ كَأَنَّهُم‌ أَعجازُ نَخل‌ٍ خاوِيَةٍ حاقه‌ ‌آيه‌ 6 و 7 ثُم‌َّ لا تَجِدُوا لَكُم‌ وَكِيلًا ‌در‌ مقابل‌ اراده‌ و مشيت‌ حق‌ كيست‌ بتواند عرض‌ اندام‌ كند نه‌ شفيعي‌ دارند و نه‌ ناصر و معيني‌ بلي‌ اهل‌ ايمان‌ بايد ‌هم‌ اميدوار باشند ‌که‌ ‌با‌ ايمان‌ ‌از‌ دنيا روند مأيوس‌ نباشند و ‌هم‌ خوف‌ داشته‌ باشند ‌که‌ مبادا معاصي‌ باعث‌ سلب‌ ايمان‌ شود ‌بين‌ خوف‌ و رجاء و البته‌ رجاء بايد بيشتر ‌باشد‌.
284
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 68)- ولی آیا فکر می‌کنید خداوند در خشکی و قلب صحرا نمی‌تواند شما را به مجازاتهای شدید مبتلا سازد؟: «پس آیا شما از این ایمنید که به فرمان او زمین بشکافد و شما را در کام خود فرو ببرد»؟ (أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ یَخْسِفَ بِکُمْ جانِبَ الْبَرِّ).
و «آیا از این ایمنید که طوفانی از سنگ بر شما ببارد (و شما را در زیر سنگها مدفون سازد عذابی که به مراتب از غرق در دریاها سخت‌تر است) سپس حافظ و نگهبانی برای خود پیدا نکنید»؟! (أَوْ یُرْسِلَ عَلَیْکُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَکُمْ وَکِیلًا).
}}


|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۱۳: خط ۲۲۳:
[[رده:احساس امنیت بیجا]][[رده:انذار از عذاب]][[رده:انذار از هلاکت]][[رده:انسان ها در سختى]][[رده:بلایاى طبیعى]][[رده:خطر بلایاى طبیعى]][[رده:منشأ نجات از بلایاى طبیعى]][[رده:نقش بلایا ى طبیعى]][[رده:عوامل تربیت]][[رده:عوامل تنبه]][[رده:خطر حوادث]][[رده:نقش حوادث]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:انذارهاى خدا]][[رده:مجارى اراده خدا]][[رده:مصونیت از غضب خدا]][[رده:نجات بخشى خدا]][[رده:اهمیت ذکر حاکمیت خدا]][[رده:اهمیت ذکر قدرت خدا]][[رده:زمینه ذکر خدا]][[رده:فروروى در زمین]][[رده:نقش زمین]][[رده:طوفان شن]][[رده:ابزار عذاب]][[رده:خطر عذاب]][[رده:عذاب با طوفان شن]][[رده:نقش عوامل طبیعى]][[رده:انذار کفران کنندگان]][[رده:کیفر کفران کنندگان]][[رده:منشأ نجات از مرگ]][[رده:انذار نجات یافتگان از خطر]][[رده:خطر هلاکت]][[رده:محدوده نجات از هلاکت]]
[[رده:احساس امنیت بیجا]][[رده:انذار از عذاب]][[رده:انذار از هلاکت]][[رده:انسان ها در سختى]][[رده:بلایاى طبیعى]][[رده:خطر بلایاى طبیعى]][[رده:منشأ نجات از بلایاى طبیعى]][[رده:نقش بلایا ى طبیعى]][[رده:عوامل تربیت]][[رده:عوامل تنبه]][[رده:خطر حوادث]][[رده:نقش حوادث]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:انذارهاى خدا]][[رده:مجارى اراده خدا]][[رده:مصونیت از غضب خدا]][[رده:نجات بخشى خدا]][[رده:اهمیت ذکر حاکمیت خدا]][[رده:اهمیت ذکر قدرت خدا]][[رده:زمینه ذکر خدا]][[رده:فروروى در زمین]][[رده:نقش زمین]][[رده:طوفان شن]][[رده:ابزار عذاب]][[رده:خطر عذاب]][[رده:عذاب با طوفان شن]][[رده:نقش عوامل طبیعى]][[رده:انذار کفران کنندگان]][[رده:کیفر کفران کنندگان]][[رده:منشأ نجات از مرگ]][[رده:انذار نجات یافتگان از خطر]][[رده:خطر هلاکت]][[رده:محدوده نجات از هلاکت]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الإسراء ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الإسراء ]]
{{#seo:
|title=آیه 68 سوره إسراء
|title_mode=replace
|keywords=آیه 68 سوره إسراء,إسراء 68,أَ فَأَمِنْتُمْ‌ أَنْ‌ يَخْسِفَ‌ بِکُمْ‌ جَانِبَ‌ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ‌ عَلَيْکُمْ‌ حَاصِباً ثُمَ‌ لاَ تَجِدُوا لَکُمْ‌ وَکِيلاً,احساس امنیت بیجا,انذار از عذاب,انذار از هلاکت,انسان ها در سختى,بلایاى طبیعى,خطر بلایاى طبیعى,منشأ نجات از بلایاى طبیعى,نقش بلایا ى طبیعى,عوامل تربیت,عوامل تنبه,خطر حوادث,نقش حوادث,اختصاصات خدا,انذارهاى خدا,مجارى اراده خدا,مصونیت از غضب خدا,نجات بخشى خدا,اهمیت ذکر حاکمیت خدا,اهمیت ذکر قدرت خدا,زمینه ذکر خدا,فروروى در زمین,نقش زمین,طوفان شن,ابزار عذاب,خطر عذاب,عذاب با طوفان شن,نقش عوامل طبیعى,انذار کفران کنندگان,کیفر کفران کنندگان,منشأ نجات از مرگ,انذار نجات یافتگان از خطر,خطر هلاکت,محدوده نجات از هلاکت,آیات قرآن سوره الإسراء
|description=أَ فَأَمِنْتُمْ‌ أَنْ‌ يَخْسِفَ‌ بِکُمْ‌ جَانِبَ‌ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ‌ عَلَيْکُمْ‌ حَاصِباً ثُمَ‌ لاَ تَجِدُوا لَکُمْ‌ وَکِيلاً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۰۳:۰۷

کپی متن آیه
أَ فَأَمِنْتُمْ‌ أَنْ‌ يَخْسِفَ‌ بِکُمْ‌ جَانِبَ‌ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ‌ عَلَيْکُمْ‌ حَاصِباً ثُمَ‌ لاَ تَجِدُوا لَکُمْ‌ وَکِيلاً

ترجمه

آیا از این ایمن هستید که در خشکی (با یک زلزله شدید) شما را در زمین فرو ببرد، یا طوفانی از سنگریزه بر شما بفرستد (و در آن مدفونتان کند)، سپس حافظ (و یاوری) برای خود نیابید؟!

|مگر ايمن شده‌ايد از اين كه شما را در كنار خشكى به زمين فرود برد يا بر شما طوفانى از سنگريزه‌ها بفرستد كه براى خود مدافعى نيابيد
مگر ايمن شديد از اينكه شما را در كنار خشكى در زمين فرو برد يا بر شما طوفانى از سنگريزه‌ها بفرستد، سپس براى خود نگاهبانى نيابيد.
آیا مگر ایمنید از این که شما را در خشکی زمین فرو برد یا (تندباد غضبش) بر سرتان سنگ بارد، آن‌گاه بر خود پناه و نگهبانی نیابید؟!
آیا ایمن هستید از اینکه شما را در کنار خشکی [در زمین] فرو برد، یا بر شما توفانی از شن و سنگریزه فرستد، سپس برای خود حافظ و نگهبانی نیابید؟!
آيا ايمنى داريد از اينكه ناگهان در ساحل دريا شما را در زمين فرو برد، يا تندبادى ريگ‌بار بر شما بينگيزد و براى خود هيچ نگهبانى نيابيد؟
پس آیا ایمنید از اینکه شما را در گوشه‌ای از خشکی به زمین فرو برد، یا بر سر شما شن‌بادی بفرستد آنگاه برای خویش نگهبانی نیابید؟
آيا ايمنيد از اينكه شما را در سوى خشكى فروبرد يا بر شما تندبادى سنگباران فرستد آنگاه براى خود هيچ كارسازى نيابيد؟
آیا شما ایمن از این هستید که خدا گوشه‌ای از خشکی را بشکافد و شما را در (کام) آن فرو برد؟ یا این که طوفانی به سویتان روان دارد که باران سنگ بر شما بباراند و آن وقت حافظ و نگهبانی برای خود پیدا نکنید؟
پس آیا ایمن شدید (از این) که (خدا) به واسطه‌ی (شرک) شما بخشی از خشکی (در زمین) را بشکافد، و (با فرو بُردنتان در آن) چهره‌تان را بپوشاند یا بر شما طوفانی از شن بفرستد، سپس برای خودتان نگهبان کارسازی نیابید؟
آیا ایمن شدید که فروبرد شما را در یک سوی دشت یا بفرستد بر شما طوفان سنگریزه را پس نیابید برای خویش نگهبانی‌

Are you confident that He will not cause a track of land to cave in beneath you, or unleash a tornado against you, and then you find no protector?
ترتیل:
ترجمه:
الإسراء ٦٧ آیه ٦٨ الإسراء ٦٩
سوره : سوره الإسراء
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَخْسِفَ بِکُمْ جَانِبَ البَرِّ»: شما را به گوشه‌ای از خشکی فرو برد. گوشه‌ای از خشکی را بشکافد و شما را همراه با آن در درون زمین دفن و ناپدید گرداند. واژه (جانب) مفعول‌به یا ظرف است. «حَاصِباً»: باران سنگ. طوفان بادی که سنگ از آن ببارد (نگا: حجر / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


تفسیر نور (محسن قرائتی)


أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا «68»

پس آيا ايمن شده‌ايد از اين‌كه شما را در ناحيه‌ى خشكى (به قهر خود) فرو برد، يا باران ريگ بر شما بباراند، سپس نگهبانى براى خود نيابيد؟

نکته ها

هلاكت اقوام پيشين، به گونه‌هاى متفاوت بوده است؛ خداوند برخى متجاوزان و دشمنان را در زمين فرو برد، بعضى را در دريا غرق كرد، بعضى را سنگباران و با صاعقه‌ى آسمانى نابود كرد. پس دست خداوند براى هلاكت كفّار باز است، اگر امروز شما را از دريا به سلامت به ساحل رساند، گمان نكنيد راهى براى تنبيه شما نيست، يا ديگر عذاب نمى‌شويد!

پیام ها

1- به نعمت‌هاى الهى مغرور نشويم. نَجَّاكُمْ‌ ... أَ فَأَمِنْتُمْ‌ نجات از يك حادثه، نشانه نجات ابدى نيست، شايد دروقتى ديگر يا نقطه‌اى ديگر دچار مصيبت شويم.

2- احساس امنيّت از عقوبت، زمينه‌ساز غفلت و تجاوز است. «أَ فَأَمِنْتُمْ»

3- انسان در هر لحظه و هر جا كه باشد، در دست قدرت خداست و خشكى و دريا براى قهر خدا فرق نمى‌كند. «يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ»

4- در برابر قهر خدا، هيچ قدرت وتكيه‌گاهى نيست. «ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلاً (68)

أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ‌: آيا پس ايمن شده‌ايد كه فرو برد به شما.

جانِبَ الْبَرِّ: اطراف خشكى را و شما را فرو برد، چنانچه قارون را فرو برد.

أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً: يا فرستد بر شما بادى سخت كه سنگ ريزه آرد، چنانچه بر قوم عاد فرستاد. على بن ابراهيم قمى فرمايد «1»: مراد حاصب عذاب و هلاك باشد. ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا: پس آنگاه در نيابيد براى خود وكيلى را تا براى شما سخن گويد و رفع عذاب را بنمايد.

تنبيه: آيه شريفه بيان فرمايد كه فعل شما ناسپاسان، فعل كسى است كه توهم كند وقتى از مخاطره دريا نجات يافت و به خشكى رسيد از نزول بلا مأمون گرديد، لذا اعراض از شكر حق نموده كفران نمائيد، مگر مأمون شديد در زمين كه خسف فرمود و شما را فرو برد.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً (66) وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً (67) أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلاً (68) أَمْ أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تارَةً أُخْرى‌ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنا بِهِ تَبِيعاً (69)

ترجمه‌

پروردگار شما است آنكه ميراند براى شما كشتى را در دريا تا بجوئيد از فضلش همانا او باشد بشما مهربان‌

و چون برسد بشما سختيى در دريا برود از خاطرها هر كس كه ميخوانيد جز او پس چون نجات داد شما را و رساند بخشكى رو گردان شديد و باشد انسان ناسپاس‌

آيا پس ايمن شديد كه فرو برد با شما جانبى از خشكى را يا فرستد بر شما باد سنگ ريزه پاشى را پس نيابيد براى خودتان نگهدارى‌

يا ايمن شديد كه باز گرداند شما را در آن بار ديگر پس فرستد بر شما درهم شكننده‌اى را از باد پس غرق كند شما را براى آنكه ناسپاسى كرديد پس نيابيد براى خودتان بر ما بسبب آن باز خواست كننده‌اى.

تفسير

باد بفرمان الهى كشتى را در دريا سير ميدهد و منافعى كه مردم و تجّار از سفر دريا ميبرند بفضل و كرم الهى است و يكى از ادلّه قويّه بر توحيد صانع عالم آنستكه تمام عقلاء دنيا اهل هر دين و مذهبى كه باشند بر حسب ظاهر باطنا و در كمون قلب اعتقاد بوجود خداوند عالم قادر حىّ خبير بصير سميع توانائى دارند لذا در موقع اضطرار بالطّبع و بالفطره پناه باو مى‌برند و غير او را فراموش ميكنند يعنى قهرا جز خدا وقتى كه انسان در گرداب بلا افتاده از نظرش محو ميشود و نجات خود را از او ميخواهد و چون خداوند از او دستگيرى كرد و بساحل مراد رساند باز دچار غفلت و وساوس ميشود و بعقائد فاسده ملتزم ميگردد و كفران نعمت خدا را شعار خود ميسازد لذا خداوند آنها را متنبه باين اقرار عملى كه كاشف از اعتقاد قلبى است فرموده و ضمنا گوشزدشان نموده كه دريا و صحرا و ساير موجودات همه در تحت قدرت و اختيار خداوند است شما همينكه بساحل رسيديد نبايد ايمن از غضب الهى شويد چون در صورت استحقاق و اصرار بر كفر و كفران ممكن است خداوند همان ساحل را كه جانبى از خشكى است خسف كند و شما بزمين فرو رويد و هلاك شويد چنانچه نسبت بامم سابقه اين معامله را فرمود و مبتلا بخسف شدند و آثارش را شما مشاهده كرديد اين در صورتى است كه مراد از جانب البرّ اراضى كناره باشد براى اشاره بحصول غفلت براى بندگان غافل بمجرد خروج از دريا و محتمل است مراد قطعه زير پاى آنها باشد كه آن لابدّ در جانبى از جوانب زمين‌


جلد 3 صفحه 376

خواهد بود در هر حال مراد از برّ مطلق زمين و خشكى است نه خصوص بيابان كه از لفظ برّ بدوا بنظر ميرسد بقرينه مقابله آن با بحر كه معلوم ميشود مراد غير دريا است و نيز ممكن است خداوند تند بادى را كه حامل سنگ ريزه باشد براى سركوبى بفرستد و شما چاره و مفرّى نداشته باشيد چون كسى قادر نيست از قضاء الهى جلوگيرى نمايد و نبايد ايمن شويد از آنكه خداوند بار ديگر در شما ايجاد شوق و حاجت بمسافرت دريا نمايد و چون بكشتى نشستيد بفرستد بر شما باد شديد مهلك شكننده اركان كشتى را پس غرق كند شما را بپاداش كفر يا كفرانتان از نعم الهى پس كسى را نيابيد كه در پى مطالبه و خون خواهى بر آيد و براى شما از ما باز خواستى كند يا نگذارد كه قضاى ما در باره شما جارى شود چون تبيع بمعناى تابع و پيرو و طلبكار و خونخواه و مددكار است ..

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


أَ فَأَمِنتُم‌ أَن‌ يَخسِف‌َ بِكُم‌ جانِب‌َ البَرِّ أَو يُرسِل‌َ عَلَيكُم‌ حاصِباً ثُم‌َّ لا تَجِدُوا لَكُم‌ وَكِيلاً (68)

جلد 12 - صفحه 283

آيا ‌پس‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ باز ايمن‌ هستيد اينكه‌ خداوند فرو ببرد بشما طرف‌ خشكي‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌در‌ زمين‌ فرو رويد ‌ يا ‌ بفرستد باد تندي‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ هلاك‌ كند و نيابيد ‌براي‌ ‌خود‌ كسي‌ ‌را‌ ‌که‌ حفظ كند ‌شما‌ ‌را‌ (جمله‌ ذرات‌ زمين‌ و آسمان‌ لشكر حقند گاه‌ امتحان‌ آب‌ ‌را‌ ديدي‌ ‌که‌ ‌با‌ طوفان‌ چه‌ كرد باد ‌را‌ ديدي‌ ‌که‌ ‌با‌ عادان‌ چه‌ كرد).

يكي‌ ‌از‌ معاصي‌ بزرگ‌ امن‌ ‌من‌ مكر اللّه‌ ‌است‌ و بخصوص‌ ‌در‌ اخبار داريم‌ ‌که‌ بعض‌ معاصي‌ عقوبتش‌ تعجيل‌ ميشود ‌در‌ همين‌ دنيا ‌اگر‌ فاحشه‌ علني‌ شد ‌يعني‌ فحشاء مثل‌ زنا لواط ساز آواز و امثال‌ اينها مبتلا بطاعون‌ و امراض‌ تازه‌ ‌که‌ سابقه‌ نداشته‌ ميشوند ‌اگر‌ كم‌ فروشي‌ دچار بقحطي‌ و سختي‌ مئونه‌ و جور سلطان‌ ميشوند ‌اگر‌ منع‌ زكاة شد جلوگيري‌ ‌از‌ باران‌ ميشود فقط ‌براي‌ بهائم‌ قدري‌ ميبارد ‌اگر‌ نقض‌ عهد ‌خدا‌ و ‌رسول‌ شد دشمن‌ مسلّط ميشود ‌اگر‌ حكم‌ بغير ‌ما انزل‌ اللّه‌ شد جنگ‌ ‌در‌ ميانه‌ توليد ميشود يكديگر ‌را‌ مي‌كشند ‌اگر‌ زنا ظاهر شد موت‌ فجأه‌ و منع‌ زكاة بركات‌ زمين‌ برداشته‌ ميشود ‌از‌ زرع‌ و ثمار و معادن‌ ‌اگر‌ قطع‌ رحم‌ شد اموال‌ بدست‌ اشرار ميرود و ‌اگر‌ ترك‌ امر بمعروف‌ و نهي‌ ‌از‌ منكر شد اشرار مسلط ميشوند و دعاء اخيار مستجاب‌ نميشود و امروز نوع‌ ‌اينکه‌ معاصي‌ رواج‌ بسيار دارد و نوع‌ ‌اينکه‌ عقوبات‌ ‌هم‌ مشاهده‌ ميشود ولي‌ متنبه‌ نميشويم‌.

(أَ فَأَمِنتُم‌ أَن‌ يَخسِف‌َ بِكُم‌ جانِب‌َ البَرِّ) چنانچه‌ ‌بر‌ قوم‌ لوط متوجه‌ شد و تمام‌ فرو رفتند ‌بعد‌ ‌از‌ آنكه‌ حجارة ‌بر‌ سر ‌آنها‌ باريد أَو يُرسِل‌َ عَلَيكُم‌ حاصِباً چنانچه‌ ‌بر‌ عاد قوم‌ هود و زيد ‌که‌ ميفرمايد:

وَ أَمّا عادٌ فَأُهلِكُوا بِرِيح‌ٍ صَرصَرٍ عاتِيَةٍ سَخَّرَها عَلَيهِم‌ سَبع‌َ لَيال‌ٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيّام‌ٍ حُسُوماً فَتَرَي‌ القَوم‌َ فِيها صَرعي‌ كَأَنَّهُم‌ أَعجازُ نَخل‌ٍ خاوِيَةٍ حاقه‌ ‌آيه‌ 6 و 7 ثُم‌َّ لا تَجِدُوا لَكُم‌ وَكِيلًا ‌در‌ مقابل‌ اراده‌ و مشيت‌ حق‌ كيست‌ بتواند عرض‌ اندام‌ كند نه‌ شفيعي‌ دارند و نه‌ ناصر و معيني‌ بلي‌ اهل‌ ايمان‌ بايد ‌هم‌ اميدوار باشند ‌که‌ ‌با‌ ايمان‌ ‌از‌ دنيا روند مأيوس‌ نباشند و ‌هم‌ خوف‌ داشته‌ باشند ‌که‌ مبادا معاصي‌ باعث‌ سلب‌ ايمان‌ شود ‌بين‌ خوف‌ و رجاء و البته‌ رجاء بايد بيشتر ‌باشد‌.

284

برگزیده تفسیر نمونه


]

(آیه 68)- ولی آیا فکر می‌کنید خداوند در خشکی و قلب صحرا نمی‌تواند شما را به مجازاتهای شدید مبتلا سازد؟: «پس آیا شما از این ایمنید که به فرمان او زمین بشکافد و شما را در کام خود فرو ببرد»؟ (أَ فَأَمِنْتُمْ أَنْ یَخْسِفَ بِکُمْ جانِبَ الْبَرِّ).

و «آیا از این ایمنید که طوفانی از سنگ بر شما ببارد (و شما را در زیر سنگها مدفون سازد عذابی که به مراتب از غرق در دریاها سخت‌تر است) سپس حافظ و نگهبانی برای خود پیدا نکنید»؟! (أَوْ یُرْسِلَ عَلَیْکُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَکُمْ وَکِیلًا).

نکات آیه

۱- هشدار خداوند به حق ناسپاسان رهیده از خطرات و مشکلات، به دچار شدن به خطرات و مهلکه هاى دیگر (فلمّا نجّکم إلى البرّ أعرضتم ... أفأمنتم أن یخسف بکم)

۲- رهایى انسان از مهلکه اى، ایمنى بخش همیشگى وى از قهر الهى نخواهد بود. (نجّکم إلى البرّ ... أفأمنتم أن یخسف بکم جانب البرّ)

۳- با امکان فرو رفتن انسان در دل خاک و یا گرفتار طوفانهاى شن شدن، احساس امنیت دایمى کردن بیجاست. (فلمّا نجّکم إلى البرّ أعرضتم ... أفأمنتم أن یخسف بکم جانب البرّ أو یرسل علیکم حاصبًا) «خسف» مصدر فعل «یخسف» در لغت به معناى فرو بردن و «البرّ» به معناى بیابان و خشکى در مقابل «بحر» (دریا) است.

۴- کفران کنندگان نعمتهاى الهى و حق ناسپاسان، در معرض عذابهاى دنیوى چون بلعیده شدن به وسیله زمین و گرفتار شدن به طوفان شن (و کان الإنسن کفورًا. أفأمنتم أن یخسف بکم ... أو یرسل علیکم حاصبًا)

۵- زمین و سایر مظاهر طبیعت، مجراى اراده خداوند (أفأمنتم أن یخسف بکم جانب البرّ أو یرسل علیکم حاصبًا)

۶- رخدادهاى طبیعى مرگ آفرین، وسیله اى براى تنبه انسانها و عاملى در جهت تربیت آنان (أفأمنتم أن یخسف بکم جانب البرّ أو یرسل علیکم حاصبًا) از اینکه خداوند به کسانى که پس از رهیدن از خطر، از خدا اعراض مى کنند، هشدار مى دهد که هیچ گاه نباید احساس ایمنى کنند، استفاده مى شود که توجه به آن رخدادها، مى تواند عاملى باشد براى تنبه و تربیت انسانها.

۷- انسانها، همواره در معرض خطرات ناشى از رخدادهاى طبیعى اند. (ضلّ من تدعون إلاّ إیّاه فلمّا نجّکم إلى البرّ ... یخسف بکم جانب البرّ أو یرسل علیکم حاصبًا)

۸- هیچ کس و هیچ ملجأیى جز خداوند، توان نجات انسانها را از مرگ حتمى در برابر حوادث طبیعى ندارد. (و إذا مسّکم الضرّ فى البحر ضلّ من تدعون إلاّ إیّاه فلمّا نجّکم إلى البرّ أعرضتم ... أفأمنتم أن یخسف بکم جانب البرّ) از اینکه خداوند در آیه قبل فرمود: «انسان به هنگام گرفتار شدن به خطر حتمى، تنها به یاد خدا و قدرت نجات بخش او مى افتد و پس از رهایى فراموش مى کند» و نیز از اینکه در آیه بعدى هشدار داد که هیچ گاه نباید احساس ایمنى کنند، نشان مى دهد که تنها اوست که مى تواند انسان را از مرگ حتمى نجات بخشد.

۹- انسانها به هنگام گرفتار آمدن به گرداب حوادث مرگ آفرین، هیچ کارساز و پشتیبانى جز خداوند براى نجات خویش نمى یابند. (ثمّ لاتجدوا لکم وکیلاً)

۱۰- لزوم توجه دایمى به قدرت و حاکمیت الهى در همه حال (موقعیت خطر و امنیت) (نجّکم إلى البرّ ... أفأمنتم أن یخسف بکم ... أو یرسل علیکم حاصبًا ثمّ لاتجدوا لکم وکیلاً)

موضوعات مرتبط

  • امنیّت: احساس امنیّت بیجا ۳
  • انذار: انذار از عذاب ۱، ۴; انذار از هلاکت ۱
  • انسان: انسان ها در سختى ۹
  • بلایا: بلایاى طبیعى ۳; خطر بلایاى طبیعى ۷; منشأ نجات از بلایاى طبیعى ۸; نقش بلایا ى طبیعى ۶
  • تربیت: عوامل تربیت ۶
  • تنبّه: عوامل تنبّه ۶
  • حوادث: خطر حوادث ۷; نقش حوادث ۶
  • خدا: اختصاصات خدا ۸; انذارهاى خدا ۱; مجارى اراده خدا ۵; مصونیت از غضب خدا ۲; نجات بخشى خدا ۸، ۹
  • ذکر: اهمیت ذکر حاکمیت خدا ۱۰; اهمیت ذکر قدرت خدا ۱۰; زمینه ذکر خدا ۹
  • زمین: فروروى در زمین ۳، ۴; نقش زمین ۵
  • طوفان: طوفان شن ۳
  • عذاب: ابزار عذاب ۴; خطر عذاب ۴; عذاب با طوفان شن ۴
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۵
  • کفران کنندگان: انذار کفران کنندگان ۱; کیفر کفران کنندگان ۴
  • مرگ: منشأ نجات از مرگ ۸
  • نجات یافتگان: انذار نجات یافتگان از خطر ۱
  • هلاکت: خطر هلاکت ۳; محدوده نجات از هلاکت ۲

منابع