۱۶٬۸۹۲
ویرایش
خط ۱۵۹: | خط ۱۵۹: | ||
<span id='link18'><span> | <span id='link18'><span> | ||
مولف: منظور امام از «تسبيح»، همين جمله «سُبحَانَ اللّه» است كه ما می گویيم، و معناى اسم بودنش براى خدا، اين است كه دلالت دارد بر منزّه بودن حق تعالى. | |||
مولف: منظور امام از | |||
و در كتاب | و در كتاب اختصاص، شيخ مفيد، به سند خود، از جعفر بن محمّد، از پدرش، از جدّش حسين بن على بن ابى طالب «عليهما السلام»، از رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» - در حديثى طولانى كه حكايت گفتگوى آن جناب با مردى يهودى است - روايت كرده كه: يهودى از آن جناب سؤال هایى كرد، و رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم»، در آن گفتگو فرمود: | ||
وقتى بنده خدا مى گويد | وقتى بنده خدا مى گويد «سُبحَانَ اللّه»، همه موجوداتى كه پايين عرش هستند، با او تسبيح مى گويند، و در نتيجه، به گوينده ده برابر پاداش داده مى شود. و چون مى گويد: «الحَمدُ لِلّه»، خداى تعالى، از نعيم دنيا برخوردارش مى كند، تا زمانى كه خدا را با نعيم آخرت ديدار كند. و اين، كلمه اى است كه اهل بهشت آن را هنگام دخول در بهشت مى گويند، و هر سخنى در دنيا تمام و بريده مى شود، مگر گفتن «الحَمدُ لِلّه»، كه قطع نمى گردد، و اين است معناى كلام خداى تعالى كه فرموده: «تَحِيَّتُهُم يَومَ يَلقَونَهُ سَلَامٌ». | ||
مؤلف: | مؤلف: اين كه فرمود: و هر سخنى در دنيا تمام و بريده مى شود، مگر «الحَمدُ لِلّه»، معنايش اين است كه هر كلامى كه در دنيا به كار مى رود و در راه مقاصدى استعمال مى شود، مقاصدى كه عايد صاحبش مى گردد - نظير سخنانى كه در مقاصد معاش و گفتگوهاى معمولى انسان ها و سخنانى كه در عبادات به منظور تحصيل ثواب و امثال آن گفته مى شود - همه با قطع شدن زندگى دنيا قطع مى گردد. چون بعد از دنيا، ديگر خبرى از اين گونه مقاصد نيست. نه مقاصد دنيایى در كار است و نه ديگر ثوابى مى توان تحصيل كرد، و از كلام آدمى باقى نمى ماند، مگر حمد خدا و ثناى بر او، كه كلام اهل بهشت، در بهشت است. | ||
و اين كه فرمود: و اين است معناى كلام خداى تعالى كه فرمود: | و اين كه فرمود: و اين است معناى كلام خداى تعالى كه فرمود: «تَحِيَّتُهُم يَومَ يَلقَونَهُ سَلَامٌ»، معنايش اين است كه تحيت در آن روز، سلام مطلق است. سلامى كه مى فهماند در آن جا، هرچه كه هست، موافق و ملائم با خواست آدمى است. | ||
پس انسان آنچه را كه اراده | پس انسان آنچه را كه اراده كند، به نفع اوست. پس در بهشت ديگر به منظور به دست آوردن نتايجى، هيچ سخنى استعمال نمى شود. | ||
و خلاصه: كلام، آن خاصيتى را كه در دنيا دارد، از دست مى دهد. تنها كلامى كه در آن جا به كار مى رود، ثناء بر نعمت هاى جميلى است كه از ناحيه خداى تعالى مشاهده مى شود - دقت فرمایيد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۵ </center> | ||
<span id='link19'><span> | <span id='link19'><span> |
ویرایش