گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵: خط ۵:


<span id='link206'><span>
<span id='link206'><span>
==رد كلام فخر رازى در اشكال به رد شمس در قضيه سليمان ع ==
مؤلف: اين روايت اگر لفظ آيه با آن مساعدت كند، يعنى با جمله «فَطَفِقَ مَسحاً بِالسّوقِ وَ الأعنَاق» بسازد، روايت بى اشكالى است. و اما مسألۀ برگشتن خورشيد اشكالى ندارد، براى اين كه وقتى ما معجزه را براى انبياء بپذيريم و اثبات كنيم،
مؤلف: اين روايت اگر لفظ آيه با آن مساعدت كند، يعنى با جمله ((فطفق مسحا بالسوق و الاعناق (( بسازد، روايت بى اشكالى است ، و اما مساءله برگشتن خورشيد اشكالى ندارد، براى اينكه وقتى ما معجزه را براى انبياء بپذيريم و اثبات كنيم ،
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۱۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۱۴ </center>
ديگر چه فرقى بين معجزات هست ؟ مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه از نظر روايات ، آفتاب تنها براى سليمان (عليه السلام ) برنگشته بلكه براى يوشع بن نون و على بن ابى طالب (عليه السلام ) نيز بازگشته و روايات آن در كمال اعتبار است ، پس ديگر نبايد به اشكالى كه فخر رازى در تفسير كبير خود كرده اعتنا نمود.
ديگر چه فرقى بين معجزات هست؟ مخصوصا با در نظر گرفتن اين كه از نظر روايات، آفتاب، تنها براى سليمان «عليه السلام» برنگشته، بلكه براى «يوشع بن نون» و على بن ابى طالب «عليه السلام» نيز، باز گشته، و روايات آن در كمال اعتبار است. پس ديگر نبايد به اشكالى كه فخر رازى، در تفسير كبير خود كرده، اعتنا نمود.


و اما پى كردن اسبان و زدن گردنهاى آنها با شمشير، مطلبى است كه (تنها در اين روايت نيامده ) در چند روايت ديگر نيز از طريق اهل سنت نقل شده ، كه قمى هم آنها را در تفسير خود آورده . ولى چيزى كه هست همه اين روايات به كعب الاحبار يهودى الاصل برمى گردد، همچنان كه در روايات گذشته از ابن عباس هم گذشت ، و به هر حال به همان بيانى كه گذشت نبايد به آن اعتنا كرد.
و اما پى كردن اسبان و زدن گردن هاى آن ها با شمشير، مطلبى است كه (تنها در اين روايت نيامده) در چند روايت ديگر نيز، از طريق اهل سنت نقل شده، كه قمى هم، آن ها را در تفسير خود آورده. ولى چيزى كه هست، همۀ اين روايات به كعب الاحبار يهودى الاصل بر مى گردد، همچنان كه در روايات گذشته از ابن عباس هم گذشت، و به هر حال به همان بيانى كه گذشت، نبايد به آن اعتنا كرد.
<span id='link207'><span>
<span id='link207'><span>
==سخنان عجيب و غريبى كه درباره سليمان «ع» گفته اند ==
==سخنان عجيب و غريبى كه درباره سليمان «ع» گفته اند ==
اين مفسرين در اغراق گويى شان درباره اين داستان آن قدر تندروى كرده اند كه روايت كرده اند كه آن اسبان بيست هزار بوده كه همه داراى بال بوده اند، نظير آن روايتى كه در ذيل حتى توارت بالحجاب از كعب روايت كرده اند كه گفت : آن حجاب از ياقوت سبز بوده ، ياقوتى كه محيط به همه خلايق است ، و از سبزى آن آسمان سبز شده ! غافل از اينكه آسمان اصلا سبز نيست ).
اين مفسرين در اغراق گويى شان درباره اين داستان آن قدر تندروى كرده اند كه روايت كرده اند كه آن اسبان بيست هزار بوده كه همه داراى بال بوده اند، نظير آن روايتى كه در ذيل حتى توارت بالحجاب از كعب روايت كرده اند كه گفت : آن حجاب از ياقوت سبز بوده ، ياقوتى كه محيط به همه خلايق است ، و از سبزى آن آسمان سبز شده ! غافل از اينكه آسمان اصلا سبز نيست ).
۱۶٬۳۳۸

ویرایش