گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۲۳: خط ۱۲۳:
<span id='link214'><span>
<span id='link214'><span>


==معناى اينكه در تعليل مدح ايشان فرمود: انا اخلصنا هم بخالصة ذكرى الدار ==
اين آيه ، يعنى جمله ((انا اخلصناهم ...(( تعليل مضمون آيه قبلى است كه نامبردگان از انبيا را ((اولى الايدى و الابصار(( مى خواند. ممكن هم هست تعليل باشد براى كلمه ((عبادنا(( و يا براى جمله ((و اذكر(( و از اين سه احتمال اولى از همه مناسب تر است ؛ براى اينكه وقتى انسان مستغرق در ياد آخرت و جوار رب العالمين شد، و تمامى همش مرتكز در آن گرديد، قهرا معرفتش نسبت به خدا كامل گشته ، نظرش در تشخيص عقايد حق مصاب مى گردد، و نيز در سلوك راه عبوديت حق ، تبصر پيدا مى كند، و ديگر بر ظاهر حيات دنيا و زينت آن مانند ابناى دنيا جمود ندارد، همچنان كه در شان چنين كسانى در جاى ديگر نيز فرموده : ((فاعرض عمن تولى عن ذكرنا و لم يرد الا الحيوة الدنيا ذلك مبلغهم من العلم ((، پس جمله ((انا اخلصناهم (( براى تعليل جمله ((اولى الايدى و الابصار(( مناسب تر است تا براى جمله ((عبادنا(( و يا جمله ((و اذكر((.
اين آيه ، يعنى جمله ((انا اخلصناهم ...(( تعليل مضمون آيه قبلى است كه نامبردگان از انبيا را ((اولى الايدى و الابصار(( مى خواند. ممكن هم هست تعليل باشد براى كلمه ((عبادنا(( و يا براى جمله ((و اذكر(( و از اين سه احتمال اولى از همه مناسب تر است ؛ براى اينكه وقتى انسان مستغرق در ياد آخرت و جوار رب العالمين شد، و تمامى همش مرتكز در آن گرديد، قهرا معرفتش نسبت به خدا كامل گشته ، نظرش در تشخيص عقايد حق مصاب مى گردد، و نيز در سلوك راه عبوديت حق ، تبصر پيدا مى كند، و ديگر بر ظاهر حيات دنيا و زينت آن مانند ابناى دنيا جمود ندارد، همچنان كه در شان چنين كسانى در جاى ديگر نيز فرموده : ((فاعرض عمن تولى عن ذكرنا و لم يرد الا الحيوة الدنيا ذلك مبلغهم من العلم ((، پس جمله ((انا اخلصناهم (( براى تعليل جمله ((اولى الايدى و الابصار(( مناسب تر است تا براى جمله ((عبادنا(( و يا جمله ((و اذكر((.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۲۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۲۳ </center>
خط ۱۳۰: خط ۱۲۹:
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه ((دار(( همين دار دنيا است ، و منظور آيه اين است كه : ما ايشان را خالص كرديم براى دار دنيا يعنى مادام كه دنيا برقرار باشد ذكر خير آنان بر سر زبانها باشد، همچنان كه در جاى ديگر فرموده : ((وهبنا له اسحق و يعقوب (( - تا آنجا كه مى فرمايد - ((و جعلنا لهم لسان صدق عليا(( ولى وجه سابق به نظر ما مناسب تر است .
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه ((دار(( همين دار دنيا است ، و منظور آيه اين است كه : ما ايشان را خالص كرديم براى دار دنيا يعنى مادام كه دنيا برقرار باشد ذكر خير آنان بر سر زبانها باشد، همچنان كه در جاى ديگر فرموده : ((وهبنا له اسحق و يعقوب (( - تا آنجا كه مى فرمايد - ((و جعلنا لهم لسان صدق عليا(( ولى وجه سابق به نظر ما مناسب تر است .


وَ إِنهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصطفَينَ الاَخْيَارِ
«'''وَ إِنهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصطفَينَ الاَخْيَارِ'''»:


در سابق گذشت كه ((اصطفا(( ملازم با اسلام و تسليم شدن به تمام معنا براى خداى سبحان است . و در اين آيه شريفه اشاره اى دارد به آيه ((ان اللّه اصطفى ادم و نوحا و ال ابراهيم و آل عمران على العالمين ((.
در سابق گذشت كه ((اصطفا(( ملازم با اسلام و تسليم شدن به تمام معنا براى خداى سبحان است . و در اين آيه شريفه اشاره اى دارد به آيه ((ان اللّه اصطفى ادم و نوحا و ال ابراهيم و آل عمران على العالمين ((.
خط ۱۳۶: خط ۱۳۵:
كلمه ((اخيار(( - به طورى كه گفته اند - جمع ((خير(( است كه در معنا مقابل ((شر(( است ولى بعضى گفته اند كه : ((جمع ((خير(( - با تشديد ياء، و يا با تخفيف -، مانند ((اموات (( كه جمع ((ميت (( - با تشديد -، و ((ميت (( - بدون تشديد - است .
كلمه ((اخيار(( - به طورى كه گفته اند - جمع ((خير(( است كه در معنا مقابل ((شر(( است ولى بعضى گفته اند كه : ((جمع ((خير(( - با تشديد ياء، و يا با تخفيف -، مانند ((اموات (( كه جمع ((ميت (( - با تشديد -، و ((ميت (( - بدون تشديد - است .


وَ اذْكُرْ إِسمَاعِيلَ وَ الْيَسعَ وَ ذَا الْكِفْلِ وَ كلُّ مِّنَ الاَخْيَارِ
«'''وَ اذْكُرْ إِسمَاعِيلَ وَ الْيَسعَ وَ ذَا الْكِفْلِ وَ كلُّ مِّنَ الاَخْيَارِ'''»:


معناى اين آيه روشن است و حاجتى به توضيح ندارد.
معناى اين آيه روشن است و حاجتى به توضيح ندارد.
خط ۱۴۲: خط ۱۴۱:
گفتارى در سرگذشت ايوب «ع» در چند فصل
گفتارى در سرگذشت ايوب «ع» در چند فصل
<span id='link215'><span>
<span id='link215'><span>
==گفتارى درباره سرگذشت ايوب «ع» در قرآن و حديث ==
==گفتارى درباره سرگذشت ايوب «ع» در قرآن و حديث ==
۱ - داستان ايوب از نظر قرآن : در قرآن كريم از داستان آن جناب به جز اين نيامده كه : خداى تعالى او را به ناراحتى جسمى و به داغ فرزندان مبتلا نمود، و سپس ، هم عافيتش داد، و هم فرزندانش را و مثل آنان را به وى برگردانيد.
۱ - داستان ايوب از نظر قرآن : در قرآن كريم از داستان آن جناب به جز اين نيامده كه : خداى تعالى او را به ناراحتى جسمى و به داغ فرزندان مبتلا نمود، و سپس ، هم عافيتش داد، و هم فرزندانش را و مثل آنان را به وى برگردانيد.
۱۶٬۳۳۶

ویرایش