الرحمن ٤٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۴۷
ترجمه
الرحمن ٤٢ | آیه ٤٣ | الرحمن ٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هذِهِ ...»: مخاطب شخص پیغمبر و به تبع همه مسلمانانند که در دنیا خدا بدیشان میفرماید: این همان دوزخی است که. برخی هم مخاطبان را حاضران در محشر میدانند و معتقدند که این سخن در قیامت بدیشان گفته میشود. این همان دوزخی است که گناهکاران در دنیا پیوسته آن را دروغ مینامیدند و تکذیبش میکردند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِلَيْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِيعاً وَعْدَ... (۰) يَتَجَرَّعُهُ وَ لاَ يَکَادُ يُسِيغُهُ... (۰) فِي الْحَمِيمِ ثُمَ فِي النَّارِ... (۰)
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - معرفى دوزخ به مجرمان دوزخى، از روى استهزا و تمسخر (یعرف المجرمون بسیمهم ... هذه جهنّم)
۲ - تکذیب گران قیامت، مبتلا به شکنجه روحى و جسمى در آخرت (هذه جهنّم الّتى یکذّب بها المجرمون) با این که مجرمان سرانجام به دوزخ افکنده مى شوند; ولى با یادآورى تکذیب هایشان مورد شکنجه روحى نیز قرار مى گیرند.
۳ - پیوستگى تنگاتنگ میان انکار قیامت با اقدام به جرم و گناه (هذه جهنّم الّتى یکذّب بها المجرمون) از این که هر مجرمى به صورت مطلق تکذیب گر جهنم معرفى شده، مطلب بالا استفاده مى شود.
۴ - تکذیب قیامت و کیفر آن، از عوامل دوزخى شدن (هذه جهنّم الّتى یکذّب بها المجرمون) از این که دوزخ به تکذیب گران آن معرفى مى شود، مطلب یاد شده به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- جرم: زمینه جرم ۳
- جهنم: موجبات جهنم ۴
- جهنمیان: استهزاى جهنمیان ۱
- قیامت: آثار تکذیب قیامت ۳، ۴; شکنجه جسمانى مکذبان قیامت۲; شکنجه روحى مکذبان قیامت ۲; عذاب اخروى مکذبان قیامت ۲; کیفر تکذیب قیامت ۴
- گناه: زمینه گناه ۳
- گناهکاران: استهزاى گناهکاران ۱; گناهکاران و جهنم ۱