الشورى ٤٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۱۸
ترجمه
الشورى ٤٥ | آیه ٤٦ | الشورى ٤٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَنصُرُونَهُم مِّن دُونِ اللهِ»: ایشان را برای نجات از عذاب الهی یاری دهند. بجز خدا کسی ندارند که ایشان را یاری و کمک کند.
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۵۰ سوره شورى
- سنت الهى در روزى دادن به مردم : ((ينزل بقدر ما يشاء))
- شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
- توضيحى راجع به ((قدير)) بودن خداى تعالى
- بررسى مفاد آيه ((و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....)) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
- سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
- تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
- بيان آيات ((و من آياته الجوار فى البحر...)) كه كشتى ها را به عنوان يكى از آياتخداوند به ياد مى آورد
- دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
- صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...))
- معناى مشورت و آيه ((و اءمرهم شورى بينهم ))
- وجه اينكه در جمله ((و جزاء سيئة سيئه مثلها))عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را ((سيئه )) ناميد
- سه وجه در بيان ((انه لا يحب الظالمين ))
- مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
- وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
- معناى جمله ((ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم )) و اينكه گوينده آن كيانند و دركجا آن را مى گويند
- مفاد جمله : ((يوم لا مرد له من الله )) درباره قيامت
- توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
- چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
- بيان سه اشكال در رابطه با ((ما اءصابكم ...)). و مفاد روايات مربوط به آن
- بيان رواياتى در ارتباط با ((يهب لمن يشاء اناثا
نکات آیه
۱ - ستمگران، فاقد هرگونه یاور و پشتیبان براى نجات از عذاب الهى (ألا إنّ الظلمین فى عذاب مقیم . و ما کان لهم من أولیاء ینصرونهم)
۲ - جاودانگى ظالمان و گمراهان، در دوزخ، نتیجه محرومیت آنان از ولایت خدا و تکیه بر ولایت غیر او است. (إنّ الظلمین فى عذاب مقیم . و ما کان لهم من أولیاء)
۳ - قیامت، صحنه بروز ولایت مطلقه الهى است. (و ما کان لهم من أولیاء ینصرونهم من دون اللّه)
۴ - اتکا بر قدرت هاى غیر الهى، نافرجام و بى ثمر در سرنوشت اخروى انسان است. (و ما کان لهم من أولیاء ینصرونهم من دون اللّه) آیه شریفه هشدار به کسانى است که ولایت غیر الهى را پذیرفته اند.
۵ - راه نجات از عذاب جهنم، بر روى ستمکاران و گمراه شدگان از سوى خدا، مسدود است. (و من یضلل اللّه فما له من سبیل) برداشت یاد شده بر این اساس است که آیه شریفه، ناظر به وضعیت گمراه شدگان در قیامت باشد.
۶ - هدایت و ضلالت انسان، به دست خدا است. (و من یضلل اللّه)
۷ - هدایت و اضلال الهى نسبت به انسان، محصول عملکرد خود او است. (إنّ الظلمین فى عذاب مقیم ... و من یضلل اللّه)
۸ - راه هدایت، براى کسانى که خداوند ایشان را در اثر عملکردشان گمراه نموده بسته است. (و من یضلل اللّه فما له من سبیل) برداشت یاد شده بر این پایه است که آیه شریفه مربوط به وضعیت گمراه شدگان در دنیا باشد.
موضوعات مرتبط
- اتکا: بى ثمرى اتکا به غیرخدا ۴
- جهنم: جاودانان در جهنم ۲; موجبات جهنم ۲; نجات از جهنم ۵
- جهنمیان: ۲
- خدا: آثار اضلال خدا ۸; آثار محرومیت از ولایت خدا ۲; اضلال خدا ۶; افعال خدا ۶; زمینه اضلال خدا ۷; زمینه هدایتگرى خدا ۷; ولایت اخروى خدا ۳; هدایتگرى خدا ۶
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت اخروى ۴
- ظالمان: بى یاورى اخروى ظالمان ۱; حتمیت عذاب ظالمان ۱; ظالمان در جهنم ۲; عذاب اخروى ظالمان ۱; موانع نجات اخروى ظالمان ۵
- عمل: آثار عمل ۷، ۸
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۳; ویژگیهاى قیامت ۳
- گمراهان: گمراهان در جهنم ۲; موانع نجات اخروى گمراهان ۵; هدایت ناپذیرى گمراهان ۸
- گمراهى: منشأ گمراهى ۶
- هدایت: منشأ هدایت ۶