القصص ٦٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۰


ترجمه

و پروردگار تو می‌داند آنچه را که سینه‌هایشان پنهان می‌دارد و آنچه را آشکار می‌سازند!

|و پروردگار تو آنچه را سينه‌هايشان مستور مى‌دارد و آنچه را آشكار مى‌كنند مى‌داند
و آنچه را سينه‌هايشان پوشيده يا آشكار مى‌دارد، پروردگارت مى‌داند.
و خدای تو به آنچه خلق در دل پنهان کنند و یا آشکار سازند به همه آگاه است.
و پروردگارت آنچه را سینه هایشان پنهان می نماید و آنچه را آشکار می کند، می داند
و پروردگار تو هر چه را كه در دل پنهان داشته‌اند يا آشكار كرده‌اند مى‌داند.
و پروردگارت آنچه دلهایشان پنهان می‌دارد و آنچه آشکار می‌دارد می‌داند
و پروردگار تو آنچه را سينه‌هاشان- دلهاشان- نهان مى‌دارد و آنچه را [به زبان‌] آشكار مى‌سازند مى‌داند.
(ای پیغمبر!) پروردگار تو آگاه است از آنچه سینه‌هایشان (از کینه‌ها در خود) پنهان می‌دارد، و از آنچه آنان آشکار می‌سازند (و به صورت اعتراضها و طعنه‌ها بروز می‌دهند).
و پروردگارت آنچه را سینه‌هایشان فرو می‌پوشاند یا آشکار می‌دارد، می‌داند.
و پروردگار تو داند آنچه نهان می‌دارد سینه‌های ایشان و آنچه پدیدار کند


القصص ٦٨ آیه ٦٩ القصص ٧٠
سوره : سوره القصص
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تُکِنُّ»: پنهان می‌دارد (نگا: نمل / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، مورد لطف و عنایت ویژه خداوند (و ربّک یعلم) اضافه در «ربّک» تشریفیه و رساننده مطلب یاد شده است.

۲ - احاطه علمى خداوند، به اسرار درون و اعمال و گفته هاى آشکار انسان ها (و ربّک یعلم ما تکنّ صدورهم و ما یعلنون) «إکنان «(مصدر «تکنّ») به معناى پنهان کردن و «إعلان» (مصدر «یعلنون») به معناى آشکار کردن است. بنابراین «ما تکنّ صدورهم»; یعنى، آنچه که سینه هاى آنان در خود پنهان مى کند و «ما یعلنون»; یعنى، آنچه که آشکار مى کنند. گفتنى است که «ما» در «یعلنون» شامل هم گفتار مى شود و هم کردار.

۳ - سینه ها، مخزن اسرار آدمیان (ما تکنّ صدورهم)

۴ - آگاهى همه جانبه به نهان و آشکار مردم، از شؤون ربوبیت خداوند (و ربّک یعلم ما تکنّ صدورهم و ما یعلنون) تکیه بر وصف ربوبیت به جاى هر اسم یا وصف دیگر، بیانگر مطلب یاد شده است.

۵ - توطئه ها و کینه ورزى هاى پنهان و آشکار مشرکان علیه پیامبر(ص) (و ربّک یعلم ما تکنّ صدورهم و ما یعلنون) با توجه به ارتباط این آیه با آیات پیشین - که درباره انواع بهانه جویى هاى کافران مى باشد - مى توان گفت که مراد آیه بیان مطلب یاد شده است.

۶ - علم همه جانبه خداوند به نهان و آشکار مردمان، دلیل انحصار حق تشریع و انتخاب پیامبر به او (و ربّک یخلق ما یشاء و یختار ... و ربّک یعلم ما تکنّ صدورهم و ما یعلنون) برداشت یاد شده بر این اساس است که آیه در مقام بیان علت منحصر بودن حق قانون گذارى و حق برگزیدن پیامبر به خداوند باشد که در آیه قبل، از آن سخن به میان آمده است; یعنى، چون خداوند به نهان و آشکار انسان ها آگاهى کامل دارد; پس تنها او شایسته قانون گذارى براى ایشان است.

موضوعات مرتبط

  • احکام: منشأ تشریع احکام ۶
  • انسان: رازهاى انسان ۲; عمل انسان ها ۲
  • حقوق: حق تشریع ۶
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۴; آثار علم غیب خدا ۶; اختصاصات خدا ۶; علم غیب خدا ۲، ۴
  • راز: جایگاه راز ۳
  • سینه: نقش سینه ۳
  • لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۱
  • محمد(ص): توطئه علیه محمد(ص) ۵; فضایل محمد(ص) ۱; کینه علیه محمد(ص) ۵
  • مشرکان: توطئه مشرکان ۵; کینه مشرکان ۵

منابع