الشعراء ٢٢٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۲۰
ترجمه
الشعراء ٢٢٢ | آیه ٢٢٣ | الشعراء ٢٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُلْقُونَ السَّمْعَ»: گوش فرا میدهند. شنیدههای خود را به دیگران القاء میکنند و میرسانند. «وَ أَکْثَرُهُمْ کَاذِبُونَ»: بیشترشان دروغگویند. مراد این است که کاهنان و غیبگویان مطلقاً دروغگویند، ولی سخنان دروغ خود را در لابلای سخنان و واژههای صحیح پنهان و بیان میدارند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - شیاطین، القاگر شنوده هاى خویش به منحرفان، به گونه اى دروغ و خلاف واقع (یلقون السمع و أکثرهم کذبون) ضمایر جمع در «یلقون»، «أکثرهم» و «کاذبون» مى تواند به شیاطین بازگردد. بر این مبنا «سمع» مصدر به معناى مفعول است. «واو» در «و أکثرهم» حالیه و تقدیر آن چنین مى باشد: «یلقى الشیاطین على هؤلاء المنحرفین مسموعاتهم و الحال أن أکثرهم (أکثر الشیاطین) کاذبون فى ما یلقونه; شیاطین، شنوده هاى خود را بر آن منحرفان القا مى کنند; در حالى که بیشترشان (بیشتر شیاطین) در آنچه القا مى کنند، دروغ مى گویند».
۲ - انسان هاى دروغ پرداز و آلوده به گناه، گوش سپرده به القائات دروغین شیاطین (على کلّ أفّاک أثیم . یلقون السمع و أکثرهم کذبون) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که ضمیر «یلقون» به «کلّ أفّاک» باز گردد و «یلقون السمع» کنایه از این باشد که آنها تمامى اندیشه و حواس خویش را در اختیار شیاطین مى گذارند. گفتنى است که بر این مبنا ضمیر جمع در «أکثرهم کاذبون» مى تواند به شیاطین بازگردد; یعنى، منحرفان تمام اندیشه و حواس خویش را در اختیار شیاطین مى گذارند; اما بیشتر شیاطین، اخبار دروغ تحویلشان مى دهند.
۳ - تلاش خطاکاران فاسد، براى شایعه پراکنى و القاى باورهاى دروغین خود به مردم (کلّ أفّاک أثیم . یلقون السمع و أکثرهم کذبون) ضمایر جمع در آیه یاد شده، همگى مى تواند به «کلّ أفّاک» باز گردد و «السمع» نیز مصدر به معناى مفعول باشد; یعنى، «یلقى هؤلاء المنحرفون مسموعاتهم على الناس و الحال أنّ أکثرهم کاذبون فیما یلقونه; این دسته از کژاندیشان، شنیده هاى خود را در میان مردم مى پراکنند، در حالى که بیشتر آنان جز دروغ به خورد مردم نمى دهند».
۴ - امکان دست یافتن شیاطین به بعضى از اخبار پنهان (یلقون السمع و أکثرهم کذبون) در صورتى که ضمیر «یلقون» و «أکثرهم» به شیاطین بازگردد، احتمال مى رود که مراد از «یلقون السمع» استراق سمع شیاطین از مکالمات فرشتگان باشد. در این صورت مفهوم «و أکثرهم کاذبون» چنین مى شود: آنان گاه گاهى مى توانند حوادث آینده را بفهمند; ولى معمولاً دروغ مى گویند.
موضوعات مرتبط
- دروغگویان: رهبر دروغگویان ۲
- شیاطین: استراق سمع شیاطین ۴; القائات شیاطین ۱; پیروان شیاطین ۲; دروغگویى شیاطین ۱، ۲
- فاسدان: دروغگویى فاسدان ۳; شایعه پراکنى فاسدان ۳; شبهه افکنى فاسدان ۳
- گناهکاران: دروغگویى گناهکاران ۳; رهبر گناهکاران ۲; شایعه پراکنى گناهکاران ۳; شبهه افکنى گناهکاران ۳