عَدْن: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/عَدْن | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/عَدْن | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۱۲: خط ۱۳:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
جَنّات:100, وَ:82, مِن:70, تَجْرِي:42, فِيهَا:42, لَهُم:40, الْأَنْهَار:36, يَدْخُلُونَهَا:34, تَحْتِهَا:31, ذٰلِک:28, مَن:26, الّتِي:26, أُولٰئِک:24, فِي:24, طَيّبَة:22, خَالِدِين:21, يُحَلّوْن:21, اللّه:20, مَسَاکِن:20, صَلَح:19, الْفَوْز:18, هُو:18, خَيْر:18, الْعُلَى:17, الْمُتّقِين:17, فَأُولٰئِک:17, مَآب:17, شَيْئا:17, الدّار:17, الْکَبِير:17, مُفَتّحَة:17, يُظْلَمُون:16, أَدْخِلْهُم:16, الْفَضْل:16, وَعَدْتَهُم:16, الدّرَجَات:16, وَعَد:16, رَبّهِم:16, لَحُسْن:16, عُقْبَى:16, الْعَظِيم:16, رِضْوَان:16, دَار:16, آبَائِهِم:16, عَمَلا:16, مُتّکِئِين:16, الْأَبْوَاب:16, لَنِعْم:16, الرّحْمٰن:16, لِلْمُتّقِين:16, أَسَاوِر:16, تَحْتِهِم:16, عِنْد:16, لا:16, أَحْسَن:15, الْجَحِيم:15, أُخْرَى:15, رَبّنَا:15, إِن:15, عِبَادَه:15, الْبَرِيّة:15, جَزَاؤُهُم:15, تُحِبّونَهَا:14, أَکْبَر:14, بِالْغَيْب:14, الْجَنّة:14, السّيّئَة:14, الصّالِحَات:14, عَذَاب:14, يَدْعُون:14, نَصْر:13, هُم:13, قِهِم:13, ذِکْر:13, يَدْخُلُون:13, إِنّه:13, الْآخِرَة:13, بِإِذْن:13, أَجْر:13, عَمِل:13, بِالْحَسَنَة:13, نُضِيع:12, أَزْوَاجِهِم:12, أَبَدا:12, يَدْرَءُون:12, لَدَار:12, کَان:12, بِالْخَيْرَات:12, هٰذَا:12, ذَهَب:12, قَد:12, بِفَاکِهَة:12, وَعْدُه:11, رَضِي:11, مَا:11, مَأْتِيّا:10, يَشَاءُون:10, جَزَاء:10, لُؤْلُؤا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::عَدْن]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::عَدْن]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۹

آیات شامل این کلمه

«عَدْن» در لغت به معناى اقامت و بقاء در یک مکان و استقرار و ثبات است، و لذا به «معدن» که جایگاه بقاى مواد خاصى است، این کلمه اطلاق مى شود; بنابراین، مفهوم «عَدْن» با خلود شباهت دارد. ولى از آنجا که در جمله قبل به مسأله خلود اشاره شده، چنین استفاده مى شود که «جنّات عدن» محل خاصى از بهشت پروردگار است، که بر سایر باغ هاى بهشت امتیاز دارد.

و در سوره «مریم» این مفهوم را مى رساند که ساکنان آن همیشه در آن «مقیم» خواهند بود. توصیف به «عَدْن»، که به معناى همیشگى و جاودانى است، دلیل بر این است که بهشت همچون باغ ها و نعمت هاى این جهان نیست که زائل شدنى باشد; زیرا چیزى که انسان را در رابطه با نعمت هاى بزرگ این جهان نگران مى سازد، این است که همه آنها سرانجام زوال پذیرند، اما این نگرانى در مورد نعمت هاى بهشتى وجود ندارد.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

استقرار «عَدَنَ به مكان كذا: اِسْتَقَرَّ» و از آن است معدن به معنى مستقُّر جواهر در مجمع فرموده: عدن و اقامت و خلود نظير هم‏اند. در نهايه آمده: «عدن باالمكان: اذا الزمه ولم يبرح منه» [رعد:23]، اين كلمه يازده بار در قرآن آمده و همه درباره بهشت آخرت است و مراد از آن خلود و دوام است، يعنى جنّات استقرار و خلود. بعضى آنرا علم جنّات گفته‏اند و از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» منقول است: «عَدَنٌ دارُاللَّهِ اَلَّتى لَم تَرَها عَينٌ وَلم تَخطُر عَلى قَلبِ بَشَرٍ لا يَسكُنُها غَيرُ ثَلاثَةٍ النَبيّينَ وَ الصِّدّيقينَ وَ الشُّهَداءِ يَقوُلُ اللَّهُ عَزَّوَجَّلَ طوُبى‏ لِمَن دَخَلَكِ». واللّه العالم.


کلمات نزدیک مکانی

جَنّات وَ مِن تَجْرِي فِيهَا لَهُم الْأَنْهَار يَدْخُلُونَهَا تَحْتِهَا ذٰلِک مَن الّتِي أُولٰئِک فِي طَيّبَة خَالِدِين يُحَلّوْن اللّه مَسَاکِن صَلَح الْفَوْز هُو خَيْر الْعُلَى الْمُتّقِين فَأُولٰئِک مَآب شَيْئا الدّار الْکَبِير مُفَتّحَة يُظْلَمُون أَدْخِلْهُم الْفَضْل وَعَدْتَهُم الدّرَجَات وَعَد رَبّهِم لَحُسْن عُقْبَى الْعَظِيم رِضْوَان دَار آبَائِهِم عَمَلا مُتّکِئِين الْأَبْوَاب لَنِعْم الرّحْمٰن لِلْمُتّقِين أَسَاوِر تَحْتِهِم عِنْد لا أَحْسَن الْجَحِيم أُخْرَى رَبّنَا إِن عِبَادَه الْبَرِيّة جَزَاؤُهُم تُحِبّونَهَا أَکْبَر بِالْغَيْب الْجَنّة السّيّئَة الصّالِحَات عَذَاب يَدْعُون نَصْر هُم قِهِم ذِکْر يَدْخُلُون إِنّه الْآخِرَة بِإِذْن أَجْر عَمِل بِالْحَسَنَة نُضِيع أَزْوَاجِهِم أَبَدا يَدْرَءُون لَدَار کَان بِالْخَيْرَات هٰذَا ذَهَب قَد بِفَاکِهَة وَعْدُه رَضِي مَا مَأْتِيّا يَشَاءُون جَزَاء لُؤْلُؤا

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...