النجم ٤٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنکه بر او است پدیدآوردن دیگر | |-|معزی=و آنکه بر او است پدیدآوردن دیگر | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::47|٤٧]] | قبلی = النجم ٤٦ | بعدی = النجم ٤٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«النَّشْأَةَ الأُخْری»: پیدایش دیگر. مراد رستاخیز مردگان و حیات دوباره است. | «النَّشْأَةَ الأُخْری»: پیدایش دیگر. مراد رستاخیز مردگان و حیات دوباره است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
النجم ٤٦ | آیه ٤٧ | النجم ٤٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«النَّشْأَةَ الأُخْری»: پیدایش دیگر. مراد رستاخیز مردگان و حیات دوباره است.
تفسیر
- آيات ۳۳ - ۶۲، سوره نجم
- اشاره به مطالب و محتويات اين قسمت از سوره مباركه نجم
- مربوط به شخصى كه از انفاق در راه خدا اعراض كرد و دست نگه داشت
- شرحى درباره مفاد آيه : ((و ان ليس للانسان الا ما سعى )) و اينكهعمل انسان چه خوب و چه بد با او خواهد بود
- مقصود از اينكه فرمود: ((و ان الى ربك المنتهى )) منتهى شدن خلقت و تدبير به خداىسبحان است
- مراد از اينكه فرمود خدا است كه خنداند و گرياند، و توضيح عدم منافات بين آن و اسنادخنده و گريه به خود انسان و به اسباب خنده و گريه
- ذكر مصاديق ديگر از انتهاء خلقت و تدبير به خداوند: اماته ، احياء، خلق زوجين و...
- اشاره به اقوامى كه در گذشته دچار عذاب الهى شدند
- قيامت نزديك شد... آيا باز هم مى خنديد و نمى گرييد؟!
- چند روايت راجع به شاءن نزول آيات : ((افراءيت الذى تولى ...))
- چند روايت راجع به بهره مند شدن از اعمال ديگران
- رواياتى درباره انديشه كردن درباره خدا، درذيل آيه : ((و ان الى ربك المنتهى ))
- چند روايت در ذيل آيات : ((و انه هو اضحك و ابكى ))، ((و انه هو اغنى واقنى )) و...
نکات آیه
۱ - ضرورت برپایى قیامت و خلقت دوباره آدمیان، در بینش الهى (و أنّ علیه النشأة الأُخرى)
۲ - عدل، تدبیر و قدرت الهى، مقتضى برپا ساختن قیامت (ثمّ یجزیه الجزاء الأوفى ... و أنّ علیه النشأة الأُخرى) عبارت «و أنّ علیه...» عطف است بر آنچه در آیات گذشته از عدل و تدبیر و قدرت خداوند بیان شده بود و در حکم نتیجه گیرى از آن مى باشد; یعنى، بایسته است خداوند با چنین صفاتى، قیامت را براى تحقق کامل عدل و اکمال آفرینش خویش برپا سازد.
۳ - تحقق هدف الهى از آفرینش انسان، منوط به برپایى قیامت * (و أنّه خلق ... و أن علیه النشأة الأُخرى) از متفرع شدن «علیه النشأة الأخرى» بر «خلق الزوجین»، مى توان نتیجه گرفت که خلقت دنیوى مرد و زن، به تنهایى کافى نیست و براى تحقق هدف الهى، در خلقت اخروى آنان ضرورى است.
۴ - بیان توحید و ضرورت معاد، از تعالیم مشترک کتاب هاى آسمانى (أم لم ینبّأ بما فى صحف موسى . و إبرهیم ... و أنّ إلى ربّک المنتهى ... و أنّ علیه النشأة الأُخرى)
موضوعات مرتبط
- انسان: تجدید حیات انسان ۱; فلسفه خلقت انسان ۳
- توحید: اهمیت توحید ۴
- خدا: آثار تدبیر خدا ۲; آثار عدالت خدا ۲; آثار قدرت خدا ۲
- قیامت: اهمیت قیامت ۱; زمینه قیامت ۲; نقش قیامت ۳
- کتب آسمانى: هماهنگى کتب آسمانى ۴
- معاد: اهمیت معاد ۴