الشعراء ٢١٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و توکّل کن بر خدای عزّتمند مهربان | |-|معزی=و توکّل کن بر خدای عزّتمند مهربان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::217|٢١٧]] | قبلی = الشعراء ٢١٦ | بعدی = الشعراء ٢١٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۰
ترجمه
الشعراء ٢١٦ | آیه ٢١٧ | الشعراء ٢١٨ | ||||||||||||||
|
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ... (۲) وَ مَا تَکُونُ فِي شَأْنٍ وَ مَا... (۰) أَلاَ إِنَ لِلَّهِ مَا فِي... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - رهنمود الهى به پیامبر(ص)، در توکل بر خداوند براى انجام وظایف دشوار خویش (فإن عصوک فقل إنّى برىءٌ ممّا تعملون . و توکّل على العزیز الرحیم)
۲ - موضع گیرى پیامبر(ص) در قبال کفرورزى و عصیان خویشاوندان، داراى پى آمدهاى دشوار و نگران کننده (و أنذر عشیرتک ... فإن عصوک فقل إنّى برىءٌ ... و توکّل على العزیزالرحیم) دستور «توکّل على اللّه» پس از «فقل إنّى برىءٌ ممّا تعملون» بیانگر مطلب یاد شده است.
۳ - توکل بر خداوند، پشتوانه موفقیت انسان در انجام وظایف دشوار (فقل إنّى برىءٌ ممّا تعملون . و توکّل على العزیز الرحیم)
۴ - قدرت شکست ناپذیر و رحمت گسترده الهى، مقتضى توکل و اعتماد مؤمنان بر او (و توکّل على العزیز الرحیم)
۵ - توکل بر خدا، حقیقتى مطرح در عرصه عمل و انجام وظیفه و نه فرو هشتن تکلیف (و توکّل على العزیز الرحیم) با توجه به فرمان هاى «و أنذر عشیرتک»، «و اخفض جناحک لمن اتبعک» و «فقل إنّى برىءٌ ممّا تعملون» معلوم مى گردد که توکل بر خدا به معناى بر زمین گذاشتن تکلیف نیست; بلکه حقیقت توکل در عرصه عمل و انجام وظیفه معنا مى دهد.
۶ - خداوند، عزیز (پیروزمند شکست ناپذیر) و رحیم (مهربان) است. (على العزیز الرحیم)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: رحیم ۶; عزیز ۶
- تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۳
- توکل: آثار توکل بر خدا ۳; اهمیت توکل بر خدا ۵; توکل بر خدا ۱; توکل در عمل به تکلیف ۱، ۵; زمینه توکل بر خدا ۴
- خدا: آثار رحمت خدا ۴; آثار عزت خدا ۴; آثار قدرت خدا۴; توصیه هاى خدا ۱
- کافران: آثار موضعگیرى علیه کافران ۲
- مؤمنان: زمینه توکل مؤمنان ۴
- محمد(ص): آثار موضعگیرى محمد(ص) ۲; توصیه به محمد(ص) ۱; خویشاوندان کافر محمد(ص) ۲; زمینه نگرانى محمد(ص) ۲
- موفقیت: عوامل موفقیت ۳