الأنبياء ٢٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نفرستادیم پیش از تو پیمبری مگر وحی کردیم بدو که نیست خدائی جز من پس مرا پرستش کنید | |-|معزی=و نفرستادیم پیش از تو پیمبری مگر وحی کردیم بدو که نیست خدائی جز من پس مرا پرستش کنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::25|٢٥]] | قبلی = الأنبياء ٢٤ | بعدی = الأنبياء ٢٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵
ترجمه
الأنبياء ٢٤ | آیه ٢٥ | الأنبياء ٢٦ | ||||||||||||||
|
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي... (۱) قُلْ يَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا... (۱) يُنَزِّلُ الْمَلاَئِکَةَ بِالرُّوحِ... (۲) وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي کُلِ أُمَّةٍ... (۲) وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي کُلِ أُمَّةٍ... (۳) وَ اسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ... (۵) وَ مَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا... (۱)
أَمْ کُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ... (۵) وَ لاَ يَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا... (۰) وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْکَ الْکِتَابَ... (۰) لاَ شَرِيکَ لَهُ وَ بِذٰلِکَ... (۰) وَ إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً... (۲) تِلْکَ الْقُرَى نَقُصُ عَلَيْکَ... (۲) أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ... (۱) وَ لِکُلِ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَکاً... (۲) أَلاَ لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَ... (۱) شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّينِ مَا... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۳۳ سوره انبياء
- استدلال بر حقيقت معاد و حقانيت دعوت پيامبر(صلى الله عليه و آله )
- آفرينش آسمان و زمين عبث و به انگيزه لهو و لعب نبوده است
- بيان ملازمه بين لهو و لعب نبودن خلقت زمين و آسمان با حقانيت معاد و نبوت
- وجوهى كه مفسرين در معناى آيه :((لو اردنا ان نتخذ لهوا لا تخذناه من لدنا(( گفته اند
- توضيح معنى و مفاد آيه : ((بلنقذف بالحق على الباطل ...(( و اشاراتى درباره حق وباطل
- سنت جارى الهى درباره حق و باطل در جهان
- حال مقربان درگاه الهى (استغراق در عبوديت و استمرار در عبادت ) از آثار مالكيت مطلقه الهى است
- اشاره به معتقد بودن بت پرستان به واجب الوجود، و مورد اختلاف آنان باموحدين
- تقرير و توضيح استدلال بر نفى وجود آلهه جز خدا، در جمله :((لو كان فيهما آلهة الاالله لفسدتا(( و پاسخ به دو شبهه
- بررسى وجوهى كه مفسرين در معناى (لا يسئل عمايفعل و هم يسئلون ) گفته اند
- اختيار اين وجه كه عدم سؤ ال ناشى از مالكيت مطلقه خداوند است
- گفتارى فلسفى و قرآنى پيرامون حكمت خداى تعالى و اينكه افعال او داراى مصلحت است
- معناى حكمت و مصلحت در افعال انسان
- افعال خداوند عين حكمت و مصلحت است لذا مورد سئوال واقع نمى شود
- قول خداوند و فعل او يكى است
- مطالبه ((برهان (( از مشركين در مقابل قرآن و كتب آسمانى پيشين
- بيان حال و وصف ملائكه ، كه نه آلهه بل عباد مكرمون خدايند
- اراده و عمل ملائكه تابع اراده خداوند است
- تقرير برهانى بر توحيد خداى تعالى در ربوبيت و تدبير
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به : قذف به حق برباطل ، وصف ملائكه ، استدلال بر نفى آلهه و...)
- وصف ملائكه از زبان مبارك اميرالمؤ منين (ع ) در نهج البلاغه
- حديث پرمعنائى از پيامبر اكرم (ص ) درباره افعال خداوند و حكمتها و مصالح
- رواياتى درباره شفاعت در قيامت در ذيل (و لا يشفعون الا لمن ارتضى )
نکات آیه
۱- رسولانى چند قبل از پیامبراسلام(ص)، به رسالت برانگیخته بوده اند. (و ما أرسلنا من قبلک من رسول )
۲- بهره مندى از وحى الهى، ویژگى همه پیامبران است. (و ما أرسلنا من قبلک من رسول إلاّنوحى إلیه )
۳- شعار «لا إله إلاّ اللّه»، پرستش خداى یگانه و مبارزه با شرک و چندگانه پرستى، محتواى وحى الهى به تمامى رسولان (من رسول إلاّنوحى إلیه أنّه لا إله إلاّأنا فاعبدون )
۴- توحید در عبادت، لازمه توحید در الوهیت است. (لااله إلاّأنا فاعبدون ) برداشت یاد شده از تفریع مسأله عبادت خدا (فاعبدون)، بر موضوع یگانگى خدا و توحید در الوهیت (لا إله إلاّ أنا)، استفاده گردیده است.
موضوعات مرتبط
- انبیا: تاریخ انبیا ۱; وحى به انبیا ۲، ۳; ویژگیهاى انبیا ۲
- انبیاى: انبیاى قبل از محمد(ص) ۱
- تاریخ: تاریخ انبیا ۱
- توحید: توحید عبادى ۳، ۴; زمینه توحید ذاتى ۴
- تهلیل: ذکر تهلیل ۳
- ذاتى: زمینه توحید ذاتى ۴
- ذکر: ذکر تهلیل ۳
- رسولان: رسولان خدا ۱
- شرک: مبارزه با شرک ۳
- مبارزه: مبارزه با شرک ۳
- محمد(ص): انبیاى قبل از محمد(ص) ۱
- وحى: تعالیم وحى ۳; وحى به انبیا ۲، ۳