التوبة ٥١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو هرگز نرسد به ما جز آنچه برای ما نوشته است خدا او است سرپرست ما و بر خدا باید توکّل کنند مؤمنان | |-|معزی=بگو هرگز نرسد به ما جز آنچه برای ما نوشته است خدا او است سرپرست ما و بر خدا باید توکّل کنند مؤمنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره التوبة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره التوبة | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::51|٥١]] | قبلی = التوبة ٥٠ | بعدی = التوبة ٥٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کَتَبَ»: مقدّر نموده است. واجب گردانده است. مقرّر داشته است. | «کَتَبَ»: مقدّر نموده است. واجب گردانده است. مقرّر داشته است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۹
ترجمه
التوبة ٥٠ | آیه ٥١ | التوبة ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَتَبَ»: مقدّر نموده است. واجب گردانده است. مقرّر داشته است.
تفسیر
- آيات ۶۳ - ۴۹ سوره توبه
- منافقين كه به گمان خود از ناملايمات فتنه احتمالى جنگ دورى مى گزينند در واقع از نفاق و ضلالتشان در فتنه سقوط كرده اند و خود غافلند
- خوشحالى منافقين از شكست مسلمين و بدحالى آنها از پيروزى مسلمين و جواب اول به آنان
- فقط اراده و مشيت خداوند جارى است و توكل و واگذارى امور به او جايى براى سرور يا غم نمى گذارد.
- جواب دوم به منافقين : (( قل تربصون بنا الا احدى الحسينين ))
- انفاق منافقين مقبول نيست
- شيفته اموال و اولاد بسيار منافقين مشو كه اموال و اولاد آنان مايه عذاب آنها است
- مواد مصرف صدقات واجبه (زكوات )
- وجوهى كه در توجيه ترتيب ذكر موارد هشتگانه مصرف زكات گفته شده
- معناى جمله : (( قل اذن خير لكم ))
- توضيح مراد از جمله : يؤ من بالله و يؤ من للمؤ منين ))
- عدم منافات بين اينكه پيامبر اسلام (ص ) رحمة للعالمين است و اينكه فقط براى مؤ منين رحمت است
- روايتى در مورد كسانى كه در مورد تقسيم صدقات بين فقراء به پيامبر (ص ) اعتراض كردند
- (( منهم من يلمزك فى الصدقات ... ))
- رواياتى درباره تقسيم صدقات واجب و مستحقين آن
- كسانى كه در شمار (( مؤ لفة قلوبهم )) بودند و رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) از زكات به آنان پرداخت كرد
- مواردى از پرداخت صدقه واجب در فرمايش امام صادق (ع )
- چند روايت در ذيل آيه (( يقولون هو اذن قل اذن خير لكم ... ))
نکات آیه
۱ - اعتقاد مؤمنان راستین به نرسیدن هیچ خوشى و ناخوشى به آنان، جز بر اساس تقدیر الهى (قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا)
۲ - ثبت پیشاپیش همه مقدرات انسان ها، از سوى خداوند (قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا)
۳ - پیروزى و یا شکست سپاه اسلام، منوط به مشیّت خدا و تنها بر اساس تقدیر اوست. (قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا)
۴ - اتکاى مؤمنان راستین بر ولایت و حمایت خداوند، در جهاد و اقدام به تکالیف (قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا هو مولینا)
۵ - خدا، سرپرست و صاحب اختیار انسانهاست. (هو مولینا)
۶ - مؤمنان راستین، همه مقدرات الهى، حتى سختیها، را در جهت منافع و مصالح خویش مى دانند. (قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا هو مولینا) به کارگیرى «لام» انتفاع (لنا) براى عموم رخدادها (خوشیها و ناخوشیها) بیانگر برداشت فوق است.
۷ - مؤمنان راستین در اندیشه انجام وظیفه و تسلیم بودن به مشیّت خدا و پذیراى هر پیروزى و شکست در راه او (إن تصبک حسنة تسؤهم قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا هو مولینا)
۸ - مؤمنان، باید تنها به خدا توکل کنند. (هو مولینا و على اللّه فلیتوکل المؤمنون)
۹ - ایمان به خدا و سرپرستى او بر انسانها، مقتضى توکل بر او و روى بر تافتن از غیر اوست. (هو مولینا و على اللّه فلیتوکل المؤمنون)
۱۰ - ایمان و اعتقاد به اینکه خوشیها و ناخوشیها، و شکستها و پیروزیها بر اساس تقدیر خداست، مقتضى توکل بر او و روى بر تافتن از دیگران (قل لن یصیبنا إلا ما کتب اللّه لنا ... و على اللّه فلیتوکل المؤمنون)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: مولى ۵
- انسان: مقدرات انسان ها ۲; مولاى انسان ها ۵
- ایمان: آثار ایمان به خدا ۹; آثار ایمان به مقدرات ۱۰; ایمان به ولایت خدا ۹
- پیروزى: منشأ پیروزى ۳، ۱۰
- تسلیم: تسلیم به مشیّت خدا ۷
- توحید: توحید افعالى ۱
- توکل: توکل بر خدا ۸; زمینه توکل بر خدا ۹، ۱۰
- جهاد: توکل در جهاد ۴
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۵; جهان بینى و ایدئولوژى ۹، ۱۰
- خدا: افعال خدا ۲; مشیّت خدا ۳; مقدرات خدا ۳; ولایت خدا ۴، ۵
- شکست: منشأ شکست ۳، ۱۰
- عقیده: عقیده به مقدرات ۱
- مؤمنان: انقیاد مؤمنان ۷; توکل مؤمنان ۴، ۸; جهاد مؤمنان ۴; عقیده مؤمنان ۱، ۶; مؤمنان و سختى ۶; مؤمنان و عمل به تکلیف ۷; مؤمنان و مقدرات خدا ۶، ۷; مسؤولیت مؤمنان ۸; مصالح مؤمنان ۶