گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۴۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۶۲: خط ۲۶۲:


لذا در جواب فرموده: «اگر ما اين ها را قبلا بر بنى اسرائيل حرام كرده بوديم، ظلمشان نكرديم، بلكه ايشان  
لذا در جواب فرموده: «اگر ما اين ها را قبلا بر بنى اسرائيل حرام كرده بوديم، ظلمشان نكرديم، بلكه ايشان  
خودشان به خود ظلم كردند و ما به كيفر ظلمشان، بعضى چيزها را بر آنان حرام كرديم. به اين معنا كه همين چيزها براى آنان حلال بود، وليكن چون پروردگار خود را عصيان نمودند، لذا به عنوان عقوبت، آن ها را برايشان تحريم كرديم.  
خودشان به خود ظلم كردند و ما به كيفر ظلمشان، بعضى چيزها را بر آنان حرام كرديم». به اين معنا كه همين چيزها براى آنان حلال بود، وليكن چون پروردگار خود را عصيان نمودند، لذا به عنوان عقوبت، آن ها را برايشان تحريم كرديم.  


همچنان كه در جاى ديگر مى فرمايد: «فَبِظُلمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمنَا عَلَيهِم طَيِّبَاتٌ أُحِلَّت لَهُم...»، و اگر بعد از آن عصيان، به سوى پروردگار خود رجوع نموده، از نافرمانى توبه مى كردند، خدا هم از ايشان مى گذشت و دوباره همان حرام ها را برايشان حلال مى كرد، كه او آمرزگار و رحيم است.  
همچنان كه در جاى ديگر مى فرمايد: «فَبِظُلمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمنَا عَلَيهِم طَيِّبَاتٍ أُحِلَّت لَهُم...»، و اگر بعد از آن عصيان، به سوى پروردگار خود رجوع نموده، از نافرمانى توبه مى كردند، خدا هم از ايشان مى گذشت و دوباره همان حرام ها را برايشان حلال مى كرد، كه او آمرزگار و رحيم است.  


پس روشن شد كه آيه شريفه، متصل به ماقبل خود و داستان تحليل و تحريم است، و گويا جوابى از سؤال مقدر است، و مابعد آن كه مى فرمايد: «ثُمَّ إنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ...»، متصل به آن و متمم مضمون آن است.
پس روشن شد كه آيه شريفه، متصل به ماقبل خود و داستان تحليل و تحريم است، و گويا جوابى از سؤال مقدر است، و مابعد آن كه مى فرمايد: «ثُمَّ إنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ...»، متصل به آن و متمم مضمون آن است.
۱۴٬۴۹۲

ویرایش