گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۴۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۵۸: خط ۲۵۸:
<span id='link361'><span>
<span id='link361'><span>


==تحريم طيبات براى بنى اسرائيل ناشى از ظلم خودشان و عقوبت خدا در برابر عصيانآنان بوده است ==
==تحريم طيّبات براى بنى اسرائيل، ناشى از ظلم خودشان بوده است ==
و اين آيه در حقيقت در مقام دفع اشكالى است كه ممكن است بشود، و در آن عطفى است بر مساله نسخ كه سابقا گذشته بود. گويا گوينده اى گفته است ، حال كه محرمات از خوردنيها منحصر به چهار حرام مذكور يعنى مردار و خون و گوشت خوك و ذبيحه براى غير خداست ، و از اين چهار چيز گذشته ، هر چيز ديگرى حلال است پس اين همه حرامها كه قبلا بر بنى اسرائيل حرام شده بود چيست آيا اين ظلم بر ايشان نبوده ؟
و اين آيه، در حقيقت در مقام دفع اشكالى است كه ممكن است بشود، و در آن عطفى است بر مسأله نسخ كه سابقا گذشته بود. گويا گوينده اى گفته است، حال كه محرمات از خوردنی ها، منحصر به چهار حرام مذكور، يعنى مردار و خون و گوشت خوك و ذبيحه براى غير خداست، و از اين چهار چيز گذشته، هر چيز ديگرى حلال است، پس اين همه حرام ها كه قبلا بر بنى اسرائيل حرام شده بود، چيست، آيا اين ظلم بر ايشان نبوده؟


لذا در جواب فرموده : «'''اگر ما اينها را قبلا بر بنى اسرائيل حرام كرده بوديم ظلمشان نكرديم بلكه ايشان  
لذا در جواب فرموده: «اگر ما اين ها را قبلا بر بنى اسرائيل حرام كرده بوديم، ظلمشان نكرديم، بلكه ايشان  
خودشان به خود ظلم كردند و ما به كيفر ظلمشان بعضى چيزها را بر آنان حرام كرديم ، به اين معنا كه همين چيزها براى آنان حلال بود و ليكن چون پروردگار خود را عصيان نمودند لذا به عنوان عقوبت ، آنها را برايشان تحريم كرديم ، همچنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: ((فبظلم من الذين هادوا حرمنا عليهم طيبات احلت لهم ....'''» و اگر بعد از آن عصيان ، بسوى پروردگار خود رجوع نموده از نافرمانى توبه مى كردند، خدا هم از ايشان مى گذشت و دوباره همان حرامها را برايشان حلال مى كرد، كه او آمرزگار و رحيم است پس روشن شد كه آيه شريفه متصل به ما قبل خود و داستان تحليل و تحريم است ، و گويا جوابى از سؤ ال مقدر است ، و ما بعد آن كه مى فرمايد: «'''ثم ان ربك للذين عملوا السوء ...'''» متصل به آن و متمم مضمون آن است .
خودشان به خود ظلم كردند و ما به كيفر ظلمشان، بعضى چيزها را بر آنان حرام كرديم. به اين معنا كه همين چيزها براى آنان حلال بود، وليكن چون پروردگار خود را عصيان نمودند، لذا به عنوان عقوبت، آن ها را برايشان تحريم كرديم.
 
همچنان كه در جاى ديگر مى فرمايد: «فَبِظُلمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمنَا عَلَيهِم طَيِّبَاتٌ أُحِلَّت لَهُم...»، و اگر بعد از آن عصيان، به سوى پروردگار خود رجوع نموده، از نافرمانى توبه مى كردند، خدا هم از ايشان مى گذشت و دوباره همان حرام ها را برايشان حلال مى كرد، كه او آمرزگار و رحيم است.
 
پس روشن شد كه آيه شريفه، متصل به ماقبل خود و داستان تحليل و تحريم است، و گويا جوابى از سؤال مقدر است، و مابعد آن كه مى فرمايد: «ثُمَّ إنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ...»، متصل به آن و متمم مضمون آن است.




۱۴٬۴۹۲

ویرایش