نتایج جستجو
از الکتاب
- کلمه «أَتى» از مادّه «أتَىَ» هر چند فعل ماضى و به معناى تحقق این فرمان در گذشته است، اما مفهوم آن مضارعى است که قطعاً تحقق مى یابد;و این در قرآن فراوان است۴ کیلوبایت (۲۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۳
- غير آن مىآيد. راغب مىگويد: کان عبارت است از زمان گذشته. در صحاح گفته: كان را اگر عبارت از زمان گذشته دانستى احتياج به خبر خواهد داشت زيرا فقط به زمان دلالت۱۹ کیلوبایت (۵۷۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۲۷
- اوّلى و ديگرى آخرى. الميزان آن را جاهليّت قبل از بعثت و به معنى جاهليّت گذشته گرفته است بعضىها آن را زمان بين آدم و نوح و بعضى ما بين ادريس و نوح و بعضى۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۳
- باشد كه در حمايت طرف، گرم و محكم است و احتياج به خويشاوند بودن نيست مثل آيه گذشته كه درباره صديق است ومثل [غافر:18]. حميم بيست بار در قرآن مجيد به كار رفته۴ کیلوبایت (۲۶۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۴۴
- در سيره ابن هشام منقول است: آنگاه كه زيد بن عمرو بن نفيل مسلمان شد درباره گذشته خود چنين گفت: عَزَلْتُ اللَّاتَ وَ الْعُزَّى جَميعاً كَذلِكَ يَفْعَلُ الْجِلْدُ۴ کیلوبایت (۲۹۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۵۳
- گوارا در برابر اعمالی که در ایّام گذشته انجام دادید! |بخوريد و بنوشيد، گوارايتان باد، به [پاداش] آنچه در روزهاى گذشته پيش فرستادهايد بخوريد و بنوشيد،۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۱۸ واژه) - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۰۶
- «منع کردن» و «اعراض نمودن» و مناسب آیه مورد بحث، معناى دوم، و مناسب آیه گذشته (آیه دوم)، معناى اول است. صدد (۴۲ بار) وَ اللّه عَن سَبِيل الّذِين عَلَى۳ کیلوبایت (۱۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۲
- خداوند به حکم رحیمیتش به بندگان گنهکارِ توبه کار، توجّه دارد، بلکه از این گذشته آنها را بسیار دوست مى دارد، که هر کدام از این دو (رحم و محبت) خود انگیزه۲ کیلوبایت (۹۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۰
- گویند به خاطر آن است که باد و باران و حوادث دیگر پى درپى بر بناهاى کهنه گذشته، و آنها را فرسوده ساخته است. درس (۶ بار) وَ مَا الْحَق فِيه إِلاّ اللّه۲ کیلوبایت (۱۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- اوصياء از امّتهاى گذشته زياد بودهاند لذا «ثُلَّةُ مِنَ الْاَوَّلينَ وَ قَليلٌ مِنَ الْاخِرينَ» فرموده است. نا گفته نماند: مدّت امّتهاى گذشته محدود بود و امّت۸ کیلوبایت (۸۲۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۶
- نمی شویم. [آگاهی به] آنچه مربوط به آینده ماست و آنچه مربوط به گذشته ماست وآنچه میان گذشته و آینده است، ویژه اوست؛ و پروردگارت هیچ گاه فراموشکار نیست. و۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۴
- نور اسلام آنها را از آن وضع نجات داد و مسلماً با نجات یافتن از وضع خطرناک گذشته از آتش سوزان دوزخ نیز نجات یافتند. نور (۱۹۴ بار) وَ مِن جَهَنّم اللّه فِي۵ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۵
- معناى برهنه کردن و کنار زدن لباس است; و از آنجا که در موارد ندامت و اندوه بر گذشته، گویى پرده هاى جهل کنار رفته، این تعبیر به کار مى رود. ولى عرب هنگامى که۲ کیلوبایت (۱۶۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۰۵
- امّتی در گذشته انذارکنندهای داشته است! |ما تو را به حق، بشارتگر و هشدار دهنده فرستاديم، و هيچ امّتى نبوده مگر اين كه در ميان آنها هشدار دهندهاى گذشته است۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۶۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۴۰
- روزه را بگیرند). بعضى نیز گفته اند: مفهوم جمله «یُطیقُونَهُ» این است که در گذشته توانایى داشته اند (کَانُوا یُطیقُونَهُ) و الآن توانایى ندارند. طوق (۴ بار)۲ کیلوبایت (۱۶۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۷
- در آيه [بقره:65 ] ظاهراً مراد از «و ما خلفها»اعمال گذشته باشد يعنى: آن عذاب را، عقوبت گناهان حال گذشته آنها قرار داديم، مگر آنكه نكال به معنى عبرت باشد كه۹ کیلوبایت (۵۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۰
- هفتگانه یکى بالاى دیگرى قرار دارد; و به طورى که در تفسیر آسمان هاى هفتگانه در گذشته گفته ایم، یک تفسیر قابل توجّه این است که تمام آنچه را ما با چشم مسلّح و غیر۳ کیلوبایت (۲۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۵
- آبستنى آن گذشته، مرغوب ترین سرمایه عرب در عصر بعثت (و إذا العشار عطّلت) «عشار»، جمع «عُشَراء» است و «ناقه عُشراء» شترى است که ده ماه از آبستنى آن گذشته باشد۲۰ کیلوبایت (۱٬۷۳۱ واژه) - ۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۲
- عباداتيكه آن حضرت مىآورد منازعه كرده و مىگفتند: اينگونه عبادات در اديان گذشته سابقه ندارد آيه در جواب مىگويد: براى هر امت عبادت بخصوصى است امت اسلامى۵ کیلوبایت (۴۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- «عَشْر» جمع «عشراء» در اصل به معناى شتر مادّه بار دارى است که ده ماه بر حمل او گذشته، و در آستانه آوردن بچه است، یعنى چیزى نمى گذرد که شتر دیگرى از او متولد مى۳ کیلوبایت (۲۱۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۷