نتایج جستجو
از الکتاب
- ق ١١ (رده تشبیه به محسوسات)387. «2». بحار، ج 59، ص 270. جلد 9 - صفحه 213 6- براى بيان معقولات، از محسوسات استفاده كنيم. أَحْيَيْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً ... كَذلِكَ الْخُرُوجُ 7-۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۹۳ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۵۹
- آيه 10 صافات احتمال داده كه اين بيانات امثال است كه حقائق خارج از حسّ به محسوسات تشبيه شده است و خداوند فرمايد [عنكبوت:43]. و در آن كلام خدا بسيار است، از۵ کیلوبایت (۴۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۷
- آيه 10 صافات احتمال داده كه اين بيانات امثال است كه حقائق خارج از حسّ به محسوسات تشبيه شده است و خداوند فرمايد [عنكبوت:43]. و در آن كلام خدا بسيار است، از۵ کیلوبایت (۴۱۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
- «فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً» 3- قرآن، براى اعتلاى فكر بشر، او را به محسوسات و غير محسوسات، متوجّه مىسازد. وَ الذَّارِياتِ ... و فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۹۵ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۴
- و ناشنوا محسوسات عالم را درك نمىكنند و لذّت نمىبرند، افراد لجوج نيز معارف الهى را درك نكرده و لذّت نمىبرند. 1- كسى كه ديدش محدود به محسوسات مادّى باشد۳۲ کیلوبایت (۲٬۴۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۰۲
- «فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً» 3- قرآن، براى اعتلاى فكر بشر، او را به محسوسات و غير محسوسات، متوجّه مىسازد. وَ الذَّارِياتِ ... و فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۹۶ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۳
- «فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً» 3- قرآن، براى اعتلاى فكر بشر، او را به محسوسات و غير محسوسات، متوجّه مىسازد. وَ الذَّارِياتِ ... و فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۴۴ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۲
- در آن و مثل محسوسات. و محل او بطن مقدم دماغ، و بسوى اين اشاره نمود به: مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ. 2- قوه وهميه، كه حكم نمايد در غير محسوسات به احكام مناسب۴۵ کیلوبایت (۳٬۷۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۵
- أَمِ السَّماءُ» 2- بهترين راه خداشناسى، توجّه به نعمتهاى اوست. بايد از محسوسات براى پى بردن به معقولات استفاده كرد. «رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها» 3- دنيا۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۴۵ واژه) - ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۰۰
- انسانها هستند. «اعوجاج» يعنى انحراف و كجى. «عَوَج» در مورد محسوسات و «عِوَج» در غير محسوسات به كار مىرود. «1» و «قيّم» به معناى برپادارنده وسامانبخش۴۰ کیلوبایت (۳٬۲۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۱
- «أَ فَتُمارُونَهُ» 2- در مسائل نظرى و فكرى، بحث و ترديد جاى دارد، ولى در محسوسات و ديدنىها جايى ندارد. «أَ فَتُمارُونَهُ عَلى ما يَرى» 3- شرط تبليغ، پذيرش۲۷ کیلوبایت (۲٬۴۹۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۲
- موجودات دارد و تخصيص آسمان و زمين بذكر براى آنستكه نوع مردم ادراكشان از محسوسات تجاوز نمىكند و اوسع از آسمان و زمين چيزى نمىپندارند با آنكه آسمان و زمين۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۴۶
- فضلات. فرج براى نسل، سر را به منزله صومعه محل حواس پنجگانه به جهت ادراك محسوسات: 1- سامعه- گوش براى شنيدن 2- باصره- ديدن. 3- ذائقه «1» توحيد مفضّل، مجلس۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۰۸
- يُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ 4- معنويات را با تمثيل و تشبيه به محسوسات و ماديّات بيان كنيم. (عملِ خالصانه، به ريسمانى محكم تشبيه شده است). «عروة۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۲۸
- بزرگترين نعمتهاى الهىاند. أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ ... 2- راه شناخت، در محسوسات منحصر نيست، بلكه دل نيز ابزار شناخت است. «السَّمْعَ و الْأَفْئِدَةَ» جلد۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۹
- عالم شهود عالم محسوسات است، و جهان غیب، ماوراء حسّ، زیرا «غیب» در لغت بمعنی چیزی است که ج1، ص39 پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حسّ ما پوشیده۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۵۶
- قرب خداوند از این هم برتر و بالاتر است، هر چند مثالی از اینها رساتر در محسوسات پیدا نمیشود. توجه به این واقعیت انسان را بیدار میکند، و به مسؤولیت سنگین۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۵۶ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۸
- تضاد است. زمخشرى در كشاف گفته: حيات چيزى است كه صحيح باشد به وجود او احساس محسوسات، و موت عدم آنست. و معنى خلق موت و حيات، ايجاد اين مصحح و اعدام آنست. بنابراين،۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۰۳ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۶
- حال او مخالف ديگران بود. ايشان به جهت قصور فكر و كوردلى، وقوف در مرتبه محسوسات كرده، از حال انبياء غافل شده، پنداشتند تميز پيغمبر از ايشان به امور جسمانى۴۷ کیلوبایت (۴٬۱۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۲۱
- خداوند و اعتقاد باطل وى به وجود او در آسمان ها و انحصار راه خدا شناسى در محسوسات (أسبب السموت فأطّلع إلى إله موسى) از این که فرعون براى کسب اطلاع از خداوند،۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۶۸ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۹