گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۳۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۰۷: خط ۱۰۷:
و روايات وارده، از رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» و ائمه اهل بيت «عليهم السلام»، پُر است از اين كه شرك به خداى تعالى، دو قسم است: «شرك جلى» و واضح، و «شرك خفى»، كه جايش درون دل است. و اين كه شرك، داراى مراتب بسيار است و به جز افراد مخلص، هيچ كس نمى تواند از همه مراتب آن مبرّا باشد. و اين كه شرك، آن قدر دقيق و نهفته است كه تشخيص آن براى صاحبش، از تشخيص صداى پاى مورچه بر روى سنگ بلورين، آن هم در شب ظلمانى، دشوارتر است.
و روايات وارده، از رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» و ائمه اهل بيت «عليهم السلام»، پُر است از اين كه شرك به خداى تعالى، دو قسم است: «شرك جلى» و واضح، و «شرك خفى»، كه جايش درون دل است. و اين كه شرك، داراى مراتب بسيار است و به جز افراد مخلص، هيچ كس نمى تواند از همه مراتب آن مبرّا باشد. و اين كه شرك، آن قدر دقيق و نهفته است كه تشخيص آن براى صاحبش، از تشخيص صداى پاى مورچه بر روى سنگ بلورين، آن هم در شب ظلمانى، دشوارتر است.


در كافى، از امام صادق «عليه السلام» روايت شده كه آن جناب، در تفسير آيه شريفه: «يَومَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنُونَ إلّا مَن أتَى اللّهَ بِقَلبٍ سَلِيمٍ: فرمود: «قلب سليم»، آن قلبى است كه وقتى به ديدار خدا مى آيد، غير خدا كسى در آن نباشد.  
در كافى، از امام صادق «عليه السلام» روايت شده كه آن جناب، در تفسير آيه شريفه: «يَومَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنُونَ * إلّا مَن أتَى اللّهَ بِقَلبٍ سَلِيمٍ: فرمود: «قلب سليم»، آن قلبى است كه وقتى به ديدار خدا مى آيد، غير خدا كسى در آن نباشد.  


و نيز فرمود: هر قلبى كه در آن شرك و يا شكى باشد، آن قلب ساقط است.  
و نيز فرمود: هر قلبى كه در آن شرك و يا شكى باشد، آن قلب ساقط است.  
۱۶٬۲۶۹

ویرایش