گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۱۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۱۰: خط ۱۱۰:


==ترتيب سور قرآن در جمع اول و دوم، كار صحابه بوده است ==
==ترتيب سور قرآن در جمع اول و دوم، كار صحابه بوده است ==
۲ - اين كه ترتيب سوره هاى قرآنى در جمع اول كار اصحاب بوده ، و همچنين در جمع دوم - به دليل رواياتى كه گذشت - و در بعضى داشت كه عثمان سوره انفال و برائت را ميان اعراف و يونس قرار داد، در حالى كه در جمع اول بعد از آن دو قرار داشتند.
۲ - اين كه ترتيب سوره هاى قرآنى در جمع اول كار اصحاب بوده، و همچنين در جمع دوم - به دليل رواياتى كه گذشت - و در بعضى داشت كه عثمان سوره «انفال» و «برائت» را ميان «اعراف» و «يونس» قرار داد، در حالى كه در جمع اول، بعد از آن دو قرار داشتند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۸۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۸۴ </center>
و نيز به دليل رواياتى كه داشت ترتيب مصاحف ساير اصحاب با ترتيب در جمع اول و دوم مغايرت داشته ، مثلا روايتى كه مى گويد مصحف على (عليه السلام) بر طبق ترتيب نزول مرتب بوده و چون اولين سوره اى كه نازل شد سوره علق بود در قرآن على (عليه السلام) هم اولين سوره، سوره علق و بعد از آن مدثر و بعد از آن نون، آنگاه مزمل ، آنگاه تبت، پس از آن تكوير و بدين طريق تا آخر سوره هاى مكى و بعد از آن ها سوره هاى مدنى قرار داشته است.  
و نيز به دليل رواياتى كه داشت ترتيب مصاحف ساير اصحاب با ترتيب در جمع اول و دوم مغايرت داشته، مثلا روايتى كه مى گويد: مصحف على «عليه السلام» بر طبق ترتيب نزول مرتب بوده، و چون اولين سوره اى كه نازل شد سوره «علق» بود، در قرآن على «عليه السلام» هم، اولين سوره، سوره «علق» و بعد از آن «مدّثر» و بعد از آن «نون». آنگاه «مزمّل»، آنگاه «تبّت»، پس از آن «تكوير»، و بدين طريق تا آخر سوره هاى مكى و بعد از آن ها، سوره هاى مدنى قرار داشته است.  


و اين روايت را صاحب الاتقان از ابن فارس نقل كرده. و در تاريخ يعقوبى ترتيب ديگرى براى مصحف آن جناب ذكر شده است.
و اين روايت را صاحب الاتقان، از ابن فارس نقل كرده. و در تاريخ يعقوبى، ترتيب ديگرى براى مصحف آن جناب ذكر شده است.


و از ابن اشته نقل كرده كه او - در كتاب المصاحف - به سند خود از ابى جعفر كوفى ترتيب مصحف ابى را نقل كرده كه به هيچ وجه شباهتى با قرآنهاى موجود ندارد. و همچنين وى به سند خود از جرير بن عبد الحميد ترتيب مصحف عبد الله بن مسعود را نقل كرده كه با قرآنهاى موجود مغايرت دارد. عبد الله بن مسعود اول از سوره هاى طولانى شروع كرده و پس از آن سوره هاى صدى و آنگاه مثانى و آنگاه مفصلات را آورده و حال آن كه قرآن هاى موجود اين طور نيست.
و از ابن اشته نقل كرده كه او - در كتاب المصاحف - به سند خود، از ابى جعفر كوفى، ترتيب مصحف أُبَىّ را نقل كرده كه به هيچ وجه شباهتى با قرآن هاى موجود ندارد. و همچنين وى، به سند خود، از جرير بن عبدالحميد، ترتيب مصحف عبدالله بن مسعود را نقل كرده كه با قرآن هاى موجود مغايرت دارد. عبدالله بن مسعود، اول از سوره هاى طولانى شروع كرده و پس از آن، سوره هاى صدى و آنگاه مثانى و آنگاه مفصلات را آورده، و حال آن كه قرآن هاى موجود، اين طور نيست.


در مقابل اين قول كه ما اختيار كرديم قول بسيارى از مفسرين است كه گفته اند ترتيب سوره هاى قرآن توقيفى و به دستور رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) بوده، و آن جناب به اشاره جبرئيل و به امر خداى تعالى دستور داده تا سوره هاى قرآنى را به اين ترتيب بنويسند.  
در مقابل اين قول، كه ما اختيار كرديم، قول بسيارى از مفسران است كه گفته اند: ترتيب سوره هاى قرآن، توقيفى و به دستور رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» بوده، و آن جناب، به اشاره جبرئيل و به امر خداى تعالى، دستور داده تا سوره هاى قرآنى را به اين ترتيب بنويسند.  


حتى بعضى از ايشان آنقدر افراط كرده كه در ثبوت اين مطلب ادعاى تواتر نموده اند. ما نمى دانيم اين اخبار متواتر كجاست كه به چشم ما نمى خورد. روايات اين باب همان بود كه ما عمده آن را نقل كرديم و در آن ها اثرى از اين حرف نبود.
حتى بعضى از ايشان، آن قدر افراط كرده كه در ثبوت اين مطلب، ادعاى تواتر نموده اند. ما نمى دانيم اين اخبار متواتر كجاست كه به چشم ما نمى خورد. روايات اين باب، همان بود كه ما عمده آن را نقل كرديم و در آن ها، اثرى از اين حرف نبود.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۸۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۸۵ </center>
و به زودى استدلال بعضى از مفسرين را بر اين مطلب به رواياتى كه گويد «قرآن يك نوبت از اول تا به آخر از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و بار ديگر به تدريج از آنجا به رسول خدا نازل گرديد» خواهيم آورد.
و به زودى، استدلال بعضى از مفسران را بر اين مطلب به رواياتى كه گويد «قرآن يك نوبت از اول تا به آخر، از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و بار ديگر، به تدريج از آن جا به رسول خدا نازل گرديد» خواهيم آورد.
<span id='link122'><span>
<span id='link122'><span>
==ترتيب آيات قرآن نيز، توفيقى نبوده و بدون دخالت صحابه انجام نشده است ==
==ترتيب آيات قرآن نيز، توفيقى نبوده و بدون دخالت صحابه انجام نشده است ==
۳ - اينكه رديف كردن آيات به ترتيبى كه الا ن در قرآنها است با اينكه اين آيات متفرق نازل شده بدون دخالت اصحاب نبوده است ، و از ظاهر رواياتى كه در گذشته داستان جمع آورى نوبت اول را نقل مى كرد بر مى آيد كه اصحاب در اين كار اجتهاد و نظريه و سليقه خود را به كار زده اند.
۳ - اينكه رديف كردن آيات به ترتيبى كه الا ن در قرآنها است با اينكه اين آيات متفرق نازل شده بدون دخالت اصحاب نبوده است ، و از ظاهر رواياتى كه در گذشته داستان جمع آورى نوبت اول را نقل مى كرد بر مى آيد كه اصحاب در اين كار اجتهاد و نظريه و سليقه خود را به كار زده اند.
۱۶٬۸۸۰

ویرایش