گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۴۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۶۳: خط ۱۶۳:
«'''خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِض عَنِ الجَْاهِلِينَ'''»:
«'''خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِض عَنِ الجَْاهِلِينَ'''»:


(( اخذ به چيزى (( ، به معناى ملازمت و ترك نكردن آن چيز است پس معناى اينكه فرمود: (( بگير عفو را(( اين است كه همواره بدى هاى اشخاصى كه به تو بدى مى كنند بپوشان و از حق انتقام كه عقل اجتماعى براى بعضى بر بعضى ديگر تجويز مى كند صرف نظر نما و هيچ وقت اين رويه را ترك مكن ، البته اين چشم پوشى نسبت به بديهاى ديگران و تضييع حق شخص است ، و اما مواردى كه حق ديگران با اسائه به ايشان ضايع مى شود عقل در آنجا عفو و اغماض را تجويز نمى كند، براى اينكه عفو در اينگونه موارد وادار كردن مردم به گناه است ، و مستلزم اين است كه حق مردم بنحو اشد تضييع گردد و نواميس حافظ اجتماع لغو و بى اثر شود، و تمامى آيات ناهيه از ظلم و افساد و كمك به ستمكاران و ميل و خضوع در برابر ايشان و بلكه تمامى آياتى كه متضمن اصول شرايع و قوانين است از چنين اغماضى جلوگيرى مى كند، و اين خود روشن است .
«اخذ به چيزى»، به معناى ملازمت و ترك نكردن آن چيز است. پس معناى اين كه فرمود: «بگير عفو را»، اين است كه همواره، بدى هاى اشخاصى كه به تو بدى مى كنند، بپوشان و از حق انتقام كه عقل اجتماعى، براى بعضى بر بعضى ديگر تجويز مى كند، صرف نظر نما و هيچ وقت اين رويه را ترك مكن.


پس منظور از اينكه فرمود: (( خذ العفو(( اغماض و نديده گرفتن بديهايى است كه مربوط به شخص آن جناب بوده ، و سيره آن حضرت هم همين بود كه در تمامى طول زندگيش از احدى براى خود انتقام نگرفت، كما اينكه در بعضى از روايات راجع به ادب آن جناب گذشت .
البته اين چشم پوشى نسبت به بدی هاى ديگران و تضييع حق شخص است، و اما مواردى كه حق ديگران با اسائه به ايشان ضايع مى شود، عقل در آن جا، عفو و اغماض را تجويز نمى كند. براى اين كه عفو در اين گونه موارد، وادار كردن مردم به گناه است، و مستلزم اين است كه حق مردم به نحو اشد تضييع گردد، و نواميس حافظ اجتماع لغو و بى اثر شود. و تمامى آيات ناهيه از ظلم و افساد و كمك به ستمكاران و ميل و خضوع در برابر ايشان و بلكه تمامى آياتى كه متضمن اصول شرايع و قوانين است، از چنين اغماضى جلوگيرى مى كند، و اين، خود روشن است.


اين مطلب بنا به تفسيرى است كه ديگران درباره كلمه عفو كرده و آن را طورى معنا كرده اند كه مساوى با مغفرت است ، و ليكن در بعضى از رواياتى كه بعدا خواهد آمد از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود: (( منظور از عفو وسط است (( و اين تفسير با مضمون آيه شريفه مناسبتر و از نظر معنا جامع تر است ،
پس منظور از اين كه فرمود: «خذ العفو»، اغماض و نديده گرفتن بدی هايى است، كه مربوط به شخص آن جناب بوده، و سيره آن حضرت هم، همين بود كه در تمامى طول زندگی اش، از احدى براى خود انتقام نگرفت. كما اين كه در بعضى از روايات، راجع به ادب آن جناب گذشت.
 
اين مطلب بنا به تفسيرى است كه ديگران درباره كلمه «عفو» كرده و آن را طورى معنا كرده اند كه مساوى با «مغفرت» است، وليكن در بعضى از رواياتى كه بعدا خواهد آمد، از امام صادق «عليه السلام» نقل شده كه فرمود: «منظور از عفو وسط است»، و اين تفسير، با مضمون آيه شريفه، مناسب تر و از نظر معنا جامع تر است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۴۹۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۴۹۷ </center>
و علاوه بر اين ، اگر تفسير اول مستلزم اين است كه در جمله (( و اعرض ‍ عن الجاهلين (( شائبه تكرار باشد بنابر تفسير دوم اين شائبه هم در كار نمى آيد (چون جمله (( خذ العفو(( به يك معنا و جمله (( و اعرض ‍ عن الجاهلين (( به معناى ديگرى خواهد بود).
و علاوه بر اين، اگر تفسير اول مستلزم اين است كه در جمله: «و أعرض عن الجاهلين»، شائبه تكرار باشد، بنابر تفسير دوم اين شائبه هم در كار نمى آيد. (چون جمله «خذ العفو»، به يك معنا و جمله «و أعرض ‍ عن الجاهلين»، به معناى ديگرى خواهد بود).


==معناى «عرف» و «معروف» و «نزغ شيطان»==  
==معناى «عرف» و «معروف» و «نزغ شيطان»==  
۱۶٬۹۰۷

ویرایش