۱۶٬۸۶۵
ویرایش
خط ۷۶: | خط ۷۶: | ||
و به عبارت ديگر: آن قضايى كه در اول خلقت و ابتداى وجود گذشته، قضاى مشروط بوده، و اما در مرحله بقاء، وقتى آن مشروط مطلق و حتمى مى شود، كه پاى افعال اختيارى به ميان آيد. چون افعال اختيارى است كه مستتبع سعادت و يا شقاوت و مستلزم هدايت و يا ضلالت مى شود. | و به عبارت ديگر: آن قضايى كه در اول خلقت و ابتداى وجود گذشته، قضاى مشروط بوده، و اما در مرحله بقاء، وقتى آن مشروط مطلق و حتمى مى شود، كه پاى افعال اختيارى به ميان آيد. چون افعال اختيارى است كه مستتبع سعادت و يا شقاوت و مستلزم هدايت و يا ضلالت مى شود. | ||
<span id='link83'><span> | <span id='link83'><span> | ||
==بررسى رواياتى كه به خلقت انسان | ==بررسى رواياتى كه به خلقت انسان ها، از طبيعت هاى مختلف دلالت دارند== | ||
بعضى ديگر از روايات به طور تفصيل دلالت دارند بر اين كه خداى سبحان خلايق را مختلف آفريده، بعضی ها، خلقت شان از گل بهشت است، و سرانجام شان نيز به سوى بهشت خواهد بود. و بعضى ها، از گل جهنم است، و بازگشت شان نيز به سوى جهنم. مانند: روايت بصائر الدرجات، از على بن الحسين «عليهما السلام» كه فرمود: | بعضى ديگر از روايات به طور تفصيل دلالت دارند بر اين كه خداى سبحان خلايق را مختلف آفريده، بعضی ها، خلقت شان از گل بهشت است، و سرانجام شان نيز به سوى بهشت خواهد بود. و بعضى ها، از گل جهنم است، و بازگشت شان نيز به سوى جهنم. مانند: روايت بصائر الدرجات، از على بن الحسين «عليهما السلام» كه فرمود: | ||
ویرایش