گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۴: خط ۱۲۴:
آيه شريفه، كافر و مؤمن را به آب تلخ و شيرين تشبيه كرده، و آنگاه آب تلخ و شور را بر كافر ترجيح داده، كه آب تلخ و شور، ماهى و زيور دارد، ولى كافر هيچ فايده اى در وجودش نيست. پس آيه شريفه، همان را بيان مى كند كه آيه: «ثُمّ قَسَت قُلُوبُكُم مِن بَعدِ ذَلِكَ فَهِىَ كَالحِجَارَةِ أو أشَدُّ قَسوَةً»، و ذيلش كه مى فرمايد: «وَ إنّ مِنَ الحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجّرُ مِنهُ الأنهَارُ وَ إنّ مِنهَا لَمَا يَشَقَّقُ فَيَخرُجُ مِنهُ المَاءُ وَ إنّ مِنهَا لَمَا يَهبِطُ مِن خَشيَةِ اللّه»، در صدد بيان آن است.
آيه شريفه، كافر و مؤمن را به آب تلخ و شيرين تشبيه كرده، و آنگاه آب تلخ و شور را بر كافر ترجيح داده، كه آب تلخ و شور، ماهى و زيور دارد، ولى كافر هيچ فايده اى در وجودش نيست. پس آيه شريفه، همان را بيان مى كند كه آيه: «ثُمّ قَسَت قُلُوبُكُم مِن بَعدِ ذَلِكَ فَهِىَ كَالحِجَارَةِ أو أشَدُّ قَسوَةً»، و ذيلش كه مى فرمايد: «وَ إنّ مِنَ الحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجّرُ مِنهُ الأنهَارُ وَ إنّ مِنهَا لَمَا يَشَقَّقُ فَيَخرُجُ مِنهُ المَاءُ وَ إنّ مِنهَا لَمَا يَهبِطُ مِن خَشيَةِ اللّه»، در صدد بيان آن است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۶ </center>
پاسخ ديگرى كه داده اند، اين است كه: جملۀ «وَ تَستَخرِجُونَ حِليَةً تَلبِسُونَهَا»، تتمۀ تمثيل است و مى خواهد بفرمايد هرچند اين دو دريا - كه در بعضى منافع، مثل هم اند - ولى در آنچه كه مقصود بالذات است، با هم تفاوت دارند. چون يكى از آن دو، با چيزى آميخته شده كه آن صفاى فطرى و خلقى خود را از دست داده.
پاسخ ديگرى كه داده اند، اين است كه:  
مؤمن و كافر هم، اين چنين هستند. هرچند احيانا در پاره اى مكارم اخلاقى مثل هم اند، مثلا هر دو داراى شجاعت و سخاوت مى شوند، ولى در آنچه كه مقصود اصلى از خلقت آن دو است، اختلاف دارند. مؤمن بر آن صفاى اصلى و فطرى خود باقى است، ولى كافر آن صفا را از دست داده.
 
جملۀ «وَ تَستَخرِجُونَ حِليَةً تَلبِسُونَهَا»، تتمۀ تمثيل است و مى خواهد بفرمايد هرچند اين دو دريا - كه در بعضى منافع، مثل هم اند - ولى در آنچه كه مقصود بالذات است، با هم تفاوت دارند. چون يكى از آن دو، با چيزى آميخته شده كه آن صفاى فطرى و خلقى خود را از دست داده. مؤمن و كافر هم، اين چنين هستند. هرچند احيانا در پاره اى مكارم اخلاقى مثل هم اند، مثلا هر دو داراى شجاعت و سخاوت مى شوند، ولى در آنچه كه مقصود اصلى از خلقت آن دو است، اختلاف دارند. مؤمن بر آن صفاى اصلى و فطرى خود باقى است، ولى كافر آن صفا را از دست داده.


بعضى ديگر، پاسخ داده اند به اين كه: اصلا چه كسى گفته كه لؤلؤ و مرجان در آب شيرين توليد نمى شود، و صرف اين كه ما آن را نديده ايم، دليل بر عدم آن نمى شود. پس اشكال به این كه «حليه»، مختص به آب شور است، از اصل ممنوع است.
بعضى ديگر، پاسخ داده اند به اين كه: اصلا چه كسى گفته كه لؤلؤ و مرجان در آب شيرين توليد نمى شود، و صرف اين كه ما آن را نديده ايم، دليل بر عدم آن نمى شود. پس اشكال به این كه «حليه»، مختص به آب شور است، از اصل ممنوع است.
۱۶٬۹۰۷

ویرایش