گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۸۶: خط ۸۶:
<span id='link211'><span>
<span id='link211'><span>


==بيان امكان مداخله شيطان در ابدان و اموال و ديگر متعلقات مادى معصومين «ع»==
==آیا شيطان می تواند در بدن ها و اموال و ديگر متعلقات مادى معصومان«ع»، تأثیر بگذارد==
در تفسير كشاف اين وجه را كه گفتيم انكار كرده و گفته : به هيچ وجه نمى توانيم اين وجه را بپذيريم كه خدا شيطان را بر انبياى خود مسلط كند تا هر جور دلش خواست آن حضرات را اذيت و آزار كند و دچار عذاب نمايد و از اين راه داغ دل خود را از آنان بستاند، چون اگر بنا باشد اين كار نسبت به انبياء جايز باشد، نسبت به پيروان انبياء يعنى مردم صالح نيز (به طريق اولى ) جايز است ، آن وقت رانده درگاه خدا هيچ مؤ من صالحى را از اين انتقام خود سالم نمى گذارد، همه را بيچاره و هلاك مى كند با اينكه در قرآن كريم مكرر آمده ، كه شيطان به غير از وسوسه هيچ دخالت و تاءثير ديگر ندارد.
در تفسير كشاف، اين وجه را كه گفتيم انكار كرده و گفته: به هيچ وجه نمى توانيم اين وجه را بپذيريم كه خدا، شيطان را بر انبياى خود مسلّط كند تا هر جور دلش خواست، آن حضرات را اذيت و آزار كند و دچار عذاب نمايد و از اين راه، داغ دل خود را از آنان بستاند. چون اگر بنا باشد اين كار نسبت به انبياء جايز باشد، نسبت به پيروان انبياء، يعنى مردم صالح نيز (به طريق اولى)، جايز است. آن وقت، راندۀ درگاه خدا، هيچ مؤمن صالحى را از اين انتقام خود سالم نمى گذارد. همه را بيچاره و هلاك مى كند، با اين كه در قرآن كريم، مكرر آمده، كه شيطان به غير از وسوسه، هيچ دخالت و تأثير ديگر ندارد.


ليكن اين اشكال زمخشرى وارد نيست ؛ براى اينكه آنچه در قرآن كريم از خصائص انبياء و ساير معصومين شمرده شده ، همانا عصمت است كه به خاطر داشتن آن ، از تاءثير شيطان در نفوسشان ايمنند، و شيطان نمى تواند در دلهاى آنان وسوسه كند. و اما تاءثيرش در بدنهاى انبياء و يا اموال و اولاد و ساير متعلقات ايشان ، به اينكه از اين راه وسيله ناراحتى آنان را فراهم سازد، نه تنها هيچ دليلى بر امتناع آن در دست نيست ، بلكه دليل بر امكان وقوع آن هست ، و آن آيه شريفه ((فانى نسيت الحوت و ما انسانيه الا الشيطان ان اذكره (( مى باشد كه راجع است به داستان مسافرت موسى با همسفرش يوشع (عليه السلام ) و يوشع به موسى مى گويد: اگر ماهى را فراموش كردم اين فراموشى كار شيطان بود، او بود كه نگذاشت من به ياد ماهى بيفتم.
ليكن اين اشكال زمخشرى وارد نيست. براى اين كه آنچه در قرآن كريم، از خصائص انبياء و ساير معصومان شمرده شده، همانا عصمت است، كه به خاطر داشتن آن، از تأثير شيطان در نفوسشان ايمن اند، و شيطان نمى تواند در دل هاى آنان وسوسه كند.  


پس از اين آيه برمى آيد كه شيطان اين گونه دخل و تصرفها را در دلهاى معصومين دارد. و اما اينكه گفت : لازمه جواز و امكان مداخله شيطان در دلهاى انبياء اين است كه در دلهاى پيروان انبياء نيز دخل و تصرف بكند، در پاسخش مى گوييم : اين ملازمه را قبول نداريم ؛ زيرا ما كه مى گوييم ممكن است شيطان چنين تصرفهايى در دلهاى معصومين بكند، معتقديم كه هر جا چنين تصرفهايى بكند به اذن خدا مى كند، به اين معنا كه خدا جلوگيرش نمى شود، چون مداخله شيطان را مطابق مصلحت مى بيند، مثلا مى خواهد مقدار صبر و حوصله بنده اش معين شود.
و اما تأثيرش در بدن هاى انبياء و يا اموال و اولاد و ساير متعلقات ايشان، به اين كه از اين راه وسيلۀ ناراحتى آنان را فراهم سازد، نه تنها هيچ دليلى بر امتناع آن در دست نيست، بلكه دليل بر امكان وقوع آن هست، و آن، آيه شريفه «فَإنّى نَسِيتُ الحُوتَ وَ مَا أنسَانِيهِ إلّا الشّيطَانُ أن أذكُرَهُ» مى باشد، كه راجع است به داستان مسافرت موسى با همسفرش يوشع «عليه السلام». و يوشع به موسى مى گويد: اگر ماهى را فراموش كردم، اين فراموشى كار شيطان بود. او بود كه نگذاشت من به ياد ماهى بيفتم.
 
پس از اين آيه، بر مى آيد كه شيطان اين گونه دخل و تصرف ها را در دل هاى معصومان دارد. و اما اين كه گفت: لازمۀ جواز و امكان مداخله شيطان در دل هاى انبياء اين است كه در دل هاى پيروان انبياء نيز، دخل و تصرف بكند، در پاسخش مى گوييم:  
 
اين ملازمه را قبول نداريم. زيرا ما كه مى گوييم ممكن است شيطان چنين تصرف هايى در دل هاى معصومان بكند، معتقديم كه هر جا چنين تصرف هايى بكند، به اذن خدا مى كند. به اين معنا كه خدا جلوگيرش نمى شود. چون مداخلۀ شيطان را مطابق مصلحت مى بيند. مثلا مى خواهد مقدار صبر و حوصله بنده اش معين شود.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۲۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۲۰ </center>
و لازمه اين حرف اين نيست كه شيطان بدون مشيت و اذن خدا هر چه دلش خواست بكند و هر بلايى كه خواست بر سر بندگان خدا بياورد، و اين خود روشن است .
و لازمۀ اين حرف، اين نيست كه شيطان بدون مشيّت و اذن خدا، هرچه دلش خواست، بكند و هر بلايى كه خواست، بر سرِ بندگان خدا بياورد، و اين، خود روشن است.
<span id='link212'><span>
<span id='link212'><span>
==استجاب دعاى ايوب «ع» با شفاى امراضش و بازگردان اهل او به او ==
==استجاب دعاى ايوب «ع» با شفاى امراضش و بازگردان اهل او به او ==
«'''ارْكُض بِرِجْلِك هَذَا مُغْتَسلُ بَارِدٌ وَ شرَابٌ'''»:
«'''ارْكُض بِرِجْلِك هَذَا مُغْتَسلُ بَارِدٌ وَ شرَابٌ'''»:
۱۶٬۳۳۱

ویرایش