گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۴۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۶: خط ۱۶:


==بحث روایتی: (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته) ==
==بحث روایتی: (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته) ==
در مجمع البيان در ذيل آيه شريفه ((اءرنا الّذين اضلانا(( مى گويد: منظور اهل جهنم از كسانى كه گمراهشان كرده اند ابليس الابالسة (پدر همه شيطانها) و قابيل پسر آدم است كه براى اولين بار گناه را به بشر ياد داد و اين معنا از على (عليه السلام ) روايت شده .
در مجمع البيان، در ذيل آيه شريفه «أرِنَا الّذِينَ أضَلّانَا» مى گويد: منظور اهل جهنم از كسانى كه گمراهشان كرده اند، ابليس الابالسة (پدر همه شيطان ها) و قابيل، پسر آدم است، كه براى اولين بار، گناه را به بشر ياد داد. و اين معنا از على «عليه السلام» روايت شده.


مؤ لف : شايد اين روايت نوعى جرى ، يعنى تطبيق آيه بر يكى از مصاديقش باشد، چون آيه شريفه عموميت دارد.
مؤلف: شايد اين روايت، نوعى جرى، يعنى تطبيق آيه بر يكى از مصاديقش باشد. چون آيه شريفه، عموميت دارد.


و نيز در همان كتاب در ذيل آيه ((ان الّذين قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا(( مى گويد: از انس روايت شده كه گفته است : رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) آيه مزبور را بر ما قرائت كرد، و سپس فرمود: بسيارى از مردم گفتند ((ربنا اللّه (( ولى بيشترشان به گفته خود كفر ورزيدند، پس تنها آن كس بر اين گفتار استقامت ورزيده كه تا دم مرگش آن را بگويد.
و نيز، در همان كتاب، در ذيل آيه «إنّ الّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمّ استَقَامُوا» مى گويد: از انس روايت شده كه گفته است: رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، آيه مزبور را بر ما قرائت كرد، و سپس فرمود: بسيارى از مردم گفتند «رَبُّنَا اللّه»، ولى بيشترشان به گفته خود كفر ورزيدند. پس تنها آن كس بر اين گفتار استقامت ورزيده، كه تا دَمِ مرگش، آن را بگويد.


باز در همان كتاب در ذيل آيه ((تتنزل عليهم الملائكة (( گفته است ، يعنى در دم مرگشان ملائكه بر آنان نازل مى شود، - نقل از مجاهد و سدى - و اين معنا از امام صادق (عليه السلام ) نيز روايت شده .
باز در همان كتاب، در ذيل آيه «تَتَنَزّلُ عَلَيهِمُ المَلَائِكَة» گفته است: يعنى در دَمِ مرگشان، ملائكه بر آنان نازل مى شود. - نقل از مجاهد و سدى - و اين معنا، از امام صادق «عليه السلام» نيز، روايت شده.


و در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه ((نحن اولياءكم فى الحيوة الدنيا(( فرمود: ما شما را از شر شيطانها حفظ مى كنيم . و در ذيل جمله ((و فى الاخرة (( فرمود: يعنى در دم مرگ .
و در تفسير قمى، در ذيل آيه شريفه «نَحنُ أولِيَاؤُكُم فِى الحَيَوةِ الدّنيَا» فرمود: ما شما را از شرّ شيطان ها حفظ مى كنيم. و در ذيل جمله «وَ فِى الآخِرَة» فرمود: يعنى در دَمِ مرگ.


و در مجمع البيان در ذيل اين آيه مى گويد: بعضى گفته اند معناى ((نحن اولياءكم فى الحيوة الدنيا(( اين است كه ما فرشتگان ، شما را در دنيا و در هنگام مرگ در آخرت حفظ مى كنيم .
و در مجمع البيان، در ذيل اين آيه مى گويد: بعضى گفته اند: معناى «نَحنُ أولِيُاؤُكُم فِى الحَيَوةِ الدّنيَا»، اين است كه ما فرشتگان، شما را در دنيا و در هنگام مرگ در آخرت، حفظ مى كنيم.


و در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه ((ادفع بالتى هى احسن (( فرموده : بديهاى هر كسى را كه به تو بدى مى كند با حسنه خود دفع كن تا در نتيجه آن كس كه بين تو و او دشمنى است كانه دوستى مهربان است .
و در تفسير قمى، در ذيل آيه شريفه «إدفَع بِالّتِى هِىَ أحسَن» فرموده: بدی هاى هر كسى را كه به تو بدى مى كند، با حسنه خود دفع كن، تا در نتيجه، آن كس كه بين تو و او دشمنى است، كأنّه دوستى مهربان است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۹۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۹۹ </center>
<span id='link393'><span>
<span id='link393'><span>
۱۷٬۰۰۸

ویرایش