گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۴۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
خط ۱۰۴: خط ۱۰۴:


دو احتمال در معناى جمله :«'''يوم لا يخزى الله النبى و الذين آمنوا معه ....'''»
دو احتمال در معناى جمله :«'''يوم لا يخزى الله النبى و الذين آمنوا معه ....'''»
بنابراين ، كلمه
بنابراين ، كلمه
«'''يوم '''» در آيه شريفه ظرف است براى مطالب قبل . و معناى آيه اين است كه به سوى خدا توبه كنيد كه اميد است خداى تعالى گناهان شما را بپوشاند و داخل بهشتتان كند، در روزى كه خداوند شخصيت پيغمبر و مؤ منين را نمى شكند، يعنى ايشان را از كرامت محروم نمى سازد، و وعده هاى جميلى كه به آنان داده بود خلف نمى كند.
«'''يوم '''» در آيه شريفه ظرف است براى مطالب قبل . و معناى آيه اين است كه به سوى خدا توبه كنيد كه اميد است خداى تعالى گناهان شما را بپوشاند و داخل بهشتتان كند، در روزى كه خداوند شخصيت پيغمبر و مؤ منين را نمى شكند، يعنى ايشان را از كرامت محروم نمى سازد، و وعده هاى جميلى كه به آنان داده بود خلف نمى كند.


خط ۱۱۰: خط ۱۱۰:


احتمال هم دارد كه جمله «'''الذين امنوا'''» مبتدا باشد، و كلمه «'''معه '''» خبر آن ، و جمله «'''نورهم يسعى ...'''» خبر دومش ، و جمله «'''يقولون ...'''»، خبر سومش باشد، و معناى آيه چنين باشد: روزى كه خدا پيامبر خود را خوار نمى كند، و روزى كه «'''الذين امنوا - ايمان آورندگان '''» با اويند، و از او جدا نمى شوند، و آن جناب هم از ايشان جدا نمى شود. واحتمال ، احتمال خوبى است ، و لازمه اش اين است كه از خاصيت سه گانه عدم خزى ، سعى نور، و درخواست اتمام آن ، اولى مخصوص پيامبر، و دومى و سومى مخصوص مؤ منين با او باشد، مؤ يد اين احتمال آيه سوره حديد است كه مساءله به راه افتادن نور در پيش پاى طرف راست را خاص مؤ منين مى دانست ، و مى فرمود: «'''يوم ترى المؤ منين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم و بايمانهم ...'''».
احتمال هم دارد كه جمله «'''الذين امنوا'''» مبتدا باشد، و كلمه «'''معه '''» خبر آن ، و جمله «'''نورهم يسعى ...'''» خبر دومش ، و جمله «'''يقولون ...'''»، خبر سومش باشد، و معناى آيه چنين باشد: روزى كه خدا پيامبر خود را خوار نمى كند، و روزى كه «'''الذين امنوا - ايمان آورندگان '''» با اويند، و از او جدا نمى شوند، و آن جناب هم از ايشان جدا نمى شود. واحتمال ، احتمال خوبى است ، و لازمه اش اين است كه از خاصيت سه گانه عدم خزى ، سعى نور، و درخواست اتمام آن ، اولى مخصوص پيامبر، و دومى و سومى مخصوص مؤ منين با او باشد، مؤ يد اين احتمال آيه سوره حديد است كه مساءله به راه افتادن نور در پيش پاى طرف راست را خاص مؤ منين مى دانست ، و مى فرمود: «'''يوم ترى المؤ منين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم و بايمانهم ...'''».
احتمال هم دارد كه كلمه «'''معه '''» متعلق باشد به جمله «'''امنوا و جمله نورهم يسعى ...'''»، اولين خبر و آن ديگرى دومين خبر براى «'''الذين '''» باشد، كه بنابر اين ، معنا چنين مى شود: روزى كه خدا پيامبرش را خوار نمى كند، و كسانى كه به او ايمان آوردند، و در نتيجه با او هستند، اولا نورشان در جلو و در دست راستشان در حركت است ، و ثانيا مى گويند پروردگارا نور ما را كامل كن .
 
احتمال هم دارد كه كلمه «'''معه '''» متعلق باشد به جمله «'''امنوا و جمله نورهم يسعى ...'''»، اولين خبر و آن ديگرى دومين خبر براى «'''الذين '''» باشد، كه بنابر اين ، معنا چنين مى شود: روزى كه خدا پيامبرش را خوار نمى كند، و كسانى كه به او ايمان آوردند، و در نتيجه با او هستند، اولا نورشان در جلو و در دست راستشان در حركت است ، و ثانيا مى گويند پروردگارا نور ما را كامل كن .
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۵۶۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۵۶۵ </center>
«'''نورهم يسعى بين ايديهم و بايمانهم '''» - عين اين مضمون در آيه شريفه «'''يوم ترى المؤمنين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم و بايمانهم '''» بود، و ما در آنجا مقدارى پيرامونش بحث كرديم ، در اينجا تنها اين را اضافه مى كنيم كه احتمال دارد نورى كه در پيش روى آنان به حركت در مى آيد نور ايمان باشد، و نور دست راستشان نور عمل باشد.
«'''نورهم يسعى بين ايديهم و بايمانهم '''» - عين اين مضمون در آيه شريفه «'''يوم ترى المؤمنين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم و بايمانهم '''» بود، و ما در آنجا مقدارى پيرامونش بحث كرديم ، در اينجا تنها اين را اضافه مى كنيم كه احتمال دارد نورى كه در پيش روى آنان به حركت در مى آيد نور ايمان باشد، و نور دست راستشان نور عمل باشد.
خط ۱۱۸: خط ۱۱۹:
«'''يقولون ربنا اتمم لنا نورنا و اغفر لنا انك على كل شى ء قدير'''» - از سياق بر مى آيد مغفرتى كه مؤ منين درخواست مى كنند سبب تماميت نور و يا حداقل ملازم با تماميت نور باشد، در نتيجه آيه شريفه مى رساند كه مؤمنين در آن روز نور خدا را ناقص مى بينند، و چون نور آن روز ايمان و عمل صالح امروز است ، معلوم مى شود نقصى در درجات ايمان و عمل خود مى بينند، و يا مى بينند كه آثار گناهان در نامه اعمالشان جاى عبوديت را گرفته ، و در آن نقاط عمل صالحى نوشته نشده ، و آمرزش ‍ گناهان كه درخواست دوم ايشان است ، تنها باعث آن مى شود كه گناهى در نامه نماند، ولى جاى خالى آن گناهان را چيزى پر نمى كند، لذا در خواست مى كنند، خدا نورشان را تمام كند، آن نقاط خالى را هم پر كند، و آيه شريفه «'''و الذين امنوا باللّه و رسله اولئك هم الصديقون و الشهداء عند ربهما جرهم و نورهم '''» هم به اين معنا اشاره دارد.
«'''يقولون ربنا اتمم لنا نورنا و اغفر لنا انك على كل شى ء قدير'''» - از سياق بر مى آيد مغفرتى كه مؤ منين درخواست مى كنند سبب تماميت نور و يا حداقل ملازم با تماميت نور باشد، در نتيجه آيه شريفه مى رساند كه مؤمنين در آن روز نور خدا را ناقص مى بينند، و چون نور آن روز ايمان و عمل صالح امروز است ، معلوم مى شود نقصى در درجات ايمان و عمل خود مى بينند، و يا مى بينند كه آثار گناهان در نامه اعمالشان جاى عبوديت را گرفته ، و در آن نقاط عمل صالحى نوشته نشده ، و آمرزش ‍ گناهان كه درخواست دوم ايشان است ، تنها باعث آن مى شود كه گناهى در نامه نماند، ولى جاى خالى آن گناهان را چيزى پر نمى كند، لذا در خواست مى كنند، خدا نورشان را تمام كند، آن نقاط خالى را هم پر كند، و آيه شريفه «'''و الذين امنوا باللّه و رسله اولئك هم الصديقون و الشهداء عند ربهما جرهم و نورهم '''» هم به اين معنا اشاره دارد.
<span id='link383'><span>
<span id='link383'><span>
==مراد از امر به جهاد با منافقين به پيامبر اكرم (ص ) ==
==مراد از امر به جهاد با منافقين به پيامبر اكرم (ص ) ==
يَأَيهَا النَّبىُّ جَهِدِ الْكفَّارَ وَ الْمُنَفِقِينَ وَ اغْلُظ عَلَيهِمْ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْس الْمَصِيرُ
يَأَيهَا النَّبىُّ جَهِدِ الْكفَّارَ وَ الْمُنَفِقِينَ وَ اغْلُظ عَلَيهِمْ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْس الْمَصِيرُ
۱۶٬۲۶۹

ویرایش