۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۲۰۷: | خط ۲۰۷: | ||
«'''و اهلك الا من سبق عليه القول منهم'''» - اين جمله عطف است بر كلمه «زوجين» و معنايش اين است كه: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع و خانواده ات را. | «'''و اهلك الا من سبق عليه القول منهم'''» - اين جمله عطف است بر كلمه «زوجين» و معنايش اين است كه: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع و خانواده ات را. | ||
بعضى از مفسرين گفته اند: عطف بر «زوجين» معنا را فاسد مى كند، چون معنايش اين مى شود: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع را و از هر نوع خانواده ات را، پس بهتر اين است كه اصلا عطف نكنيم، و يك فعل «اسلك» ديگرى در تقدير بگيريم، آنگاه عطف بر | بعضى از مفسرين گفته اند: عطف بر «زوجين» معنا را فاسد مى كند، چون معنايش اين مى شود: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع را و از هر نوع خانواده ات را، پس بهتر اين است كه اصلا عطف نكنيم، و يك فعل «اسلك» ديگرى در تقدير بگيريم، آنگاه عطف بر «فاسلک» کنیم. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه :۴۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه :۴۰ </center> | ||
ليكن اين اشكال وارد نيست، براى اين كه كلمه «مِن كُلّ» در تقدير، حال از «زوجين» و در نتيجه رتبه متأخر از آن است ، همچنان كه ما نيز متأخّر در تقدير گرفتيم و وقتى متأخر شد در نتيجه «اهلك» عطف به زوجين مى شود، بدون اين كه دوباره «مِن كُلّ» بر سر آن درآيد. | ليكن اين اشكال وارد نيست، براى اين كه كلمه «مِن كُلّ» در تقدير، حال از «زوجين» و در نتيجه رتبه متأخر از آن است ، همچنان كه ما نيز متأخّر در تقدير گرفتيم و وقتى متأخر شد در نتيجه «اهلك» عطف به زوجين مى شود، بدون اين كه دوباره «مِن كُلّ» بر سر آن درآيد. |
ویرایش