روایت:الکافی جلد ۲ ش ۹۲
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن احمد بن محمد بن خالد عن ابيه عمن ذكره عن محمد بن عبد الرحمن بن ابي ليلي عن ابيه عن ابي عبد الله ع قال :
الکافی جلد ۲ ش ۹۱ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۹۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۱۵۳
امام صادق (ع) فرمود: شما خوب نباشيد تا بفهميد و نفهميد تا باور كنيد و باور نكنيد تا چهار باب را دريافت كنيد كه نخستشان درست نشود جز با پايانشان، ياران سه از آنها گمراهند و بسيار آواره شدهاند، به راستى خدا تبارك و تعالى نپذيرد جز كار خوب را و خدا را پذيرشى نباشد جز به وسيله پائيدن به قرارها و پيمانها و هر كه به قرارهاى خدا پائيد و آنچه را در پيمان خود شرح داده به كمال رسانيد، برسد بدان چه نزد او است و نويدش به حدّ كمال دريابد، به راستى خدا عز و جل بندهها را به راه راست آگاه ساخته و چراغ حق را براى آنها بر پا داشته و به آنها دستور داده كه چگونه بپيمايند پس فرموده است (۸۲ سوره طه): «به راستى من بسيار آمرزندهام مر كسى را كه باز گردد و بگرود و كار خوب كند و به راه راست آيد» و فرموده است (۲۷ سوره مائده): «همانا خدا بپذيرد از پرهيزكاران» هر كه از خدا عز و جل بپرهيزد نسبت بدان چه فرمان داده، خداى عز و جل را ملاقات كند با ايمان بدان چه پيغمبر آورده است، هيهات هيهات مردمى از دست رفتند و مردند پيش آنكه ره يابند و گمان داشتند كه گرويدند و مشرك شدند از آنجا كه ندانستند، راست مطلب اين است كه هر كه از در وارد خانهها شود به راه راست رود و هر كه جز آن را پويد، راه نابود پيمايد، خدا طاعت از ولى امر خود را به طاعت رسولش پيوسته و طاعت رسولش به طاعت خود، هر كه اطاعت ولى امر را وانهد، نه خدا را اطاعت كرده و نه رسولش را و همان است اقرار بدان چه از نزد خدا نازل شده است، زيور خود را در هر عبادتگاه برگيريد و بجوئيد آن خانههائى كه خدا اجازه داده بر افراشته گردند و نامش در آنها برده شود، زيرا خدا خبر داده كه «آنان به راستى مردانى هستند كه بازرگانى و فروش از ياد خدا عز و جل بازشان ندارد و نه از بر پا داشتن نماز و پرداخت زكاة، بيم دارند از روزى كه دلها و ديدهها زير و رو شوند» به راستى خدا رسولان را براى خود ويژه ساخت و سپس براى آنها در ابلاغ بيمهايش مصدقها گماشت و فرمود (۲۴ سوره فاطر): «و نيست امتى جز آنكه بيم دهندهاى در آن بوده و در گذشته» هر كه نادانى كرد گم شد و هر كه بينائى و خردمندى كرد راه جست، زيرا خدا عز و جل فرمايد (۴۶ حج): «به راستى كه آنها كور چشم نيستند ولى كوردلند» چگونه راه يابد كسى كه نبيند؟ چگونه بيند كسى كه بيمناك نگردد؟ پيروى كنيد از رسول خدا (ص) و اعتراف كنيد بدان چه از نزد خدا فرود آمده و پيروى كنيد از آثار هدايت، زيرا آنان نشانههاى امانت و تقوايند، و بدان كه اگر كسى عيسى بن مريم را منكر باشد و به ديگر رسولان اقرار كند، مؤمن نباشد، راه را باز جوئيد به جويا شدن چراغ و از پشت پردهها آثار را جستجو كنيد تا امر دينتان را به كمال رسانيد و به خدا پروردگار خود ايمان آريد.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۷۹
امام صادق عليه السّلام فرمود: تا معرفت نيابيد صالح نشويد و تا تصديق نكنيد معرفت نيابيد و تا چهار درى را كه نخستينشان جز بآخرشان اصلاح نشود نگيريد تصديق نيابيد «۱» همراهان سه در گمراه گشته و در بيراهه دورى افتادند، خداى تبارك و تعالى جز عمل صالح را نپذيرد و خدا جز وفاء بشروط و پيمانها را نپذيرد، و هر كه بشروط خدا وفا كند و آنچه را در پيمانش شرح داده بكمال رساند، بدان چه نزد اوست برسد و وعده خدا را كامل دريافت كند. خداى عز و جل راههاى هدايت را به بندگانش خبر داده و در آن راهها برايشان چراغ برافراشته و دستور داده كه چگونه راه پيمايند و فرموده: «همانا من آمرزنده كسى باشم كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح نمايد و آنگاه هدايت پذيرد، ۸۳ سوره، ۳» و فرموده: «خدا فقط از پرهيزگاران ميپذيرد» پس هر كه خداى عز و جل را نسبت بآنچه امرش فرموده پرهيزكار باشد، همان خداى عز و جل را با ايمان بآنچه محمد صلى اللَّه عليه و آله آورده ملاقات كند. هيهات هيهات!! كه مردمى از دست رفتند و مردند پيش از آنكه هدايت شوند و گمان كردند كه ايمان __________________________________________________
(۱) محدث استرآبادى گويد: مقصود از چهار در: اقرار بخدا و پيغمبر و آنچه پيغمبر آورده و مترجمين آنها (يعنى ائمه معصومين عليهم السّلام) است.
دارند، در صورتى كه ندانسته مشرك شدند، هر كس از در وارد خانه شود هدايت يافته و هر كه راه ديگر پيش گيرد طريق هلاكت سپرده است، خدا اطاعت ولى امرش را باطاعت رسولش پيوسته و اطاعت رسولش را باطاعت خود (آنجا كه فرمايد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ) پس هر كه اطاعت واليان امر را كنار گذارد، خدا و رسولش را هم اطاعت نكرده است و همانست اقرار بآنچه از جانب خدا آمده كه: «در هر مسجدى زيور خود را برگيريد و بجوئيد خانههائى را كه خدا اجازه فرموده برافراشته گردند و نامش در آنها برده شود- ۳۱- سوره ۷-» همانا خدا بشما خبر داده كه آنها: «مردانى باشند كه تجارت و داد و ستد ايشان را از ياد خدا- عز و جل- و گزاردن نماز و دادن زكاة باز ندارد، آنها از روزى كه دلها و چشمها در آن دگرگون شود بيم دارند: ۳۶ سوره ۲۴». همانا خدا رسولان را ويژه امر خود ساخت و سپس آنها را با تصديق و باور بآن در باره بيمهاى خويش برگزيد و فرمود: «هيچ امتى نبوده جز اينكه بيم دهندهئى در ميان آنها بوده، ۲۴ سوره ۳۵» هر كه ندانست بيراهه رفت و هر كه چشم گشود و تعقل كرد هدايت يافت، همانا خداى عز و جل فرمايد: «نكته اينست كه: ديدهها كور نيست، بلكه دلهاى ميان سينهها كور است. ۴۶ سوره ۲۲» و كسى كه نمىبيند چگونه راه يابد و كسى كه بيمش ندادهاند چگونه بينا باشد. رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را پيروى كنيد و بآنچه از جانب خدا آمده اقرار كنيد و از نشانههاى هدايت متابعت نمائيد، زيرا ايشان نشانههاى امانت و تقوايند، و بدانيد اگر كسى فقط عيسى بن مريم عليهما السّلام را انكار كند و بپيغمبران غير از او اقرار نمايد، ايمان ندارد، چراغگاه را جوئيد و راه پيمائيد و از پشت پردهها در طلب آثار و نشانه باشيد (يعنى اگر چه در برابر شما پردههاى مبتدعين و مدعيان ناحق آويخته شده ولى شما در پس اين پردهها كسانى را كه قدم جاى قدم پيغمبر گذاشتهاند، ميتوانيد پيدا كنيد شما ببينيد يزيد و هشام و امثالشان نشان دهنده رفتار پيغمبر بودند يا حسين بن على و فرزندانش عليهم السّلام) تا امر دينتان را كامل ساخته و بخداى پروردگار خويش ايمان آورده باشيد.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۱۴۹
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از احمد بن محمد بن خالد، از پدرش، از آنكه او را ذكر كرده، از محمد بن عبدالرحمان بن ابىليلى، از پدرش، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «شما شايستگان نمىباشيد تا بشناسيد ...» تا آخر آنچه در باب «معرفت امام و ردّ به سوى او» مذكور شد.