الصف ١٢

از الکتاب
کپی متن آیه
يَغْفِرْ لَکُمْ‌ ذُنُوبَکُمْ‌ وَ يُدْخِلْکُمْ‌ جَنَّاتٍ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَسَاکِنَ‌ طَيِّبَةً فِي‌ جَنَّاتِ‌ عَدْنٍ‌ ذٰلِکَ‌ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌

ترجمه

(اگر چنین کنید) گناهانتان را می‌بخشد و شما را در باغهایی از بهشت داخل می‌کند که نهرها از زیر درختانش جاری است و در مسکنهای پاکیزه در بهشت جاویدان جای می‌دهد؛ و این پیروزی عظیم است!

ترتیل:
ترجمه:
الصف ١١ آیه ١٢ الصف ١٣
سوره : سوره الصف
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَسَاکِنَ طَیِّبَةً»: خانه‌های خوب. مراد قصرهای مجلل و کاخهای زیبا و دلربا است (نگا: زمر / ). «جَنَّاتِ عَدْنٍ»: باغهای بهشتی که محل اقامت همیشگی هستند. مراد محل خلود و جاودانگی است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - دستیابى به مغفرت الهى و بوستان هاى بهشت، ره آورد پایدارى بر ایمان به خدا و رسول و جهاد با مال و جان در راه خدا است. (تؤمنون باللّه ... و تجهدون ... یغفر لکم ذنوبکم و یدخلکم جنّ-ت)

۲ - بهشت، جایگاه انسان هاى پاک و تطهیرشدگان از گناه (یغفر لکم ذنوبکم و یدخلکم جنّ-ت) ذکر جمله «یغفر لکم...» پیش از «یدخلکم جنّات»، بیانگر مطالب بالا است.

۳ - آمرزش گناه و حیات جاودان در بوستان هاى بهشت، تضمین شده از سوى خداوند، براى مؤمنان راستین و مجاهدان راه او (تؤمنون باللّه ... یغفر لکم ذنوبکم و یدخلکم جنّ-ت... و مسکن طیّبة)

۴ - باغ هاى بهشت، پوشیده از درختان (جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر) «جنّة»; یعنى، باغ پوشیده از درخت.

۵ - وجود نهرهاى همواره جارى در بوستان هاى بهشت (تجرى من تحتها الأنهر) به کارگیرى فعل مضارع (تجرى)، بیانگر تداوم جریان نهرهاى بهشت است.

۶ - بهره گیرى قرآن از تمایلات طبیعى و غریزى انسان به آب، بوستان و خانه هاى دلپذیر، در جهت گرایش دادن وى به ارزش هاى معنوى است. (تؤمنون باللّه و رسوله ... و یدخلکم جنّ-ت... و مسکن طیّبة) از این که خداوند، گرایش هاى طبیعى انسان ها را وسیله هدایت آنان و سوق دادن آنها به کسب ارزش ها قرار داده است، براداشت بالا استفاده مى شود.

۷ - حیات انسان در آخرت، حیات مادى و جسمانى است; و نه صرفاً معنوى و روحانى. (و یدخلکم جنّ-ت تجرى ... و مسکن طیّبة) بهره گیرى از لذّت هاى مادى (چون باغ هاى پوشیده از درختان و خانه هاى دلپذیر در سراى آخرت) مستلزم وجود مادى و جسمانى انسان نیز مى باشد.

۸ - وجود خانه هاى عالى و دلپذیر براى مؤمنان مجاهد در «جنّات عدن» (و مسکن طیّبة فى جنّ-ت عدن) «جنّات عدن»، مى توان اسم خاص باشد و غیر از «جنّات تجرى» به شمار آید، براشت یاد شده برگفته از این احتمال است.

۹ - بهشت، داراى درجات و مراتب است. (جنّ-ت تجرى ... فى جنّ-ت عدن) از تمایز «جنّات تجرى» و «جنّات عدن»، مى توان مطلب بالا را استفاده کرد.

۱۰ - دستیابى به غفران الهى و نعمت هاى جاودان بهشت، رستگارى بزرگى است. (یغفر لکم ذنوبکم ... ذلک الفوز العظیم)

موضوعات مرتبط

  • آمرزش: عوامل آمرزش ۱
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۶
  • ایمان: آثار استقامت در ایمان ۱; ایمان به خدا ۱; ایمان به محمد(ص) ۱
  • بهشت: اهمیت نعمتهاى بهشت ۱۰; باغهاى بهشت ۳; جاودانان در بهشت ۳; جاودانگى نعمتهاى بهشت ۱۰; درجات بهشت۹; موجبات بهشت ۱; نهرهاى بهشت ۵; ویژگیهاى باغهاى بهشت۴، ۵
  • بهشتیان :۲
  • پاکان: پاکان در بهشت ۲
  • جهاد: آثار جهاد ۱; جهاد مالى ۱
  • خدا: اهمیت آمرزشهاى خدا ۱۰
  • رستگارى: رستگارى بزرگ ۱۰; مراتب رستگارى ۱۰
  • زندگى: زندگى مادى اخروى ۷; ویژگیهاى زندگى اخروى ۷
  • غرایز: نقش غرایز ۶
  • گرایشها: گرایش به طبیعت ۶; نقش گرایشها ۶
  • مؤمنان: آمرزش مؤمنان ۳; مؤمنان در بهشت ۳
  • مجاهدان: آمرزش مجاهدان ۳; خانه هاى اخروى مجاهدان ۸; فضایل مجاهدان۸; مجاهدان در بهشت ۳; مجاهدان در بهشت عدن ۸
  • هدایت: روش هدایت ۶

منابع