الصف ١١

از الکتاب
کپی متن آیه
تُؤْمِنُونَ‌ بِاللَّهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ وَ تُجَاهِدُونَ‌ فِي‌ سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ بِأَمْوَالِکُمْ‌ وَ أَنْفُسِکُمْ‌ ذٰلِکُمْ‌ خَيْرٌ لَکُمْ‌ إِنْ‌ کُنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ‌

ترجمه

به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این برای شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید!

ترتیل:
ترجمه:
الصف ١٠ آیه ١١ الصف ١٢
سوره : سوره الصف
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ ...»: خبر مبتدای محذوف (هِیَ) است.


نزول

سعید بن جبیر گوید: وقتى که آیه ۱. این سوره نازل گردید، عده اى مى گفتند: اگر مى دانستیم که این تجارت چگونه تجارتى است. هر آینه اموال و فرزند و اهل خود را در راه آن مى بخشیدیم سپس این آیه نازل گردید.[۱]

تفسیر

نکات آیه

۱ - ایمان، داراى مراتب و مراحل است. (یأیّها الذین ءامنوا ... تؤمنون باللّه و رسوله) معناى «آمنوا» در آیه قبل، با معناى «تؤمنون» در این آیه مسلّماً متفاوت است; و گرنه تحصیل حاصل خواهد بود. بنابراین «آمنوا» ناظر به یک مرتبه (مرتبه نخست) از ایمان است و «تؤمنون» به مراتب دیگر آن اشاره دارد.

۲ - مؤمنان، باید بر ایمان خویش به خدا و رسول او پایدار باشند. (یأیّها الذین ءامنوا... تؤمنون باللّه و رسوله) فعل مضارع «تؤمنون» افاده استمرار مى کند و بیانگر آن است که ایمان هاى مقطعى و متزلزل، فاقد ارزش است.

۳ - ایمان هاى متزلزل و مقطعى، فاقد ارزش در پیشگاه خداوند (یأیّها الذین ءامنوا ... تؤمنون باللّه و رسوله)

۴ - حضرت محمد(ص)، رسول خدا و پیام آور از جانب او (تؤمنون باللّه و رسوله)

۵ - لزوم جهاد پیوسته و مستمر در راه خداوند (و تجهدون فى سبیل اللّه) فعل مضارع «تجاهدون» دلالت بر استمرار دارد.

۶ - ایمان پایدار به خدا و پیامبر(ص) و جهاد پیوسته و مستمر در راه خدا، تجارتى بس سودمند و بزرگ (هل أدلّکم على تجرة ... تؤمنون باللّه و رسوله و تجهدون فى سبیل اللّه)

۷ - ایمان استوار به خدا و رسول او و جهاد در راه خدا، رهایى بخش انسان از عذاب دردناک الهى (تنجیکم من عذاب ألیم . تؤمنون باللّه و رسوله و تجهدون فى سبیل اللّه)

۸ - ارزش جهاد، به این است که در راه خدا و براى جلب رضاى او باشد. (تجهدون فى سبیل اللّه) قید «فى سبیل اللّه» بیانگر مطلب یاد شده است.

۹ - مؤمنان، موظف به جهاد با مال (کمک هاى اقتصادى و چشم پوشى از منافع مادى در راه دین)، همپاى جهاد با جان (و تجهدون فى سبیل اللّه بأمولکم و أنفسکم)

۱۰ - راه خدا و دین الهى، ارزشمندتر از جان و مال انسان ها است. (و تجهدون فى سبیل اللّه بأمولکم و أنفسکم)

۱۱ - فریضه جهاد با مال و جان، در جهت تأمین مصالح خود مجاهدان است. (و تجهدون ... ذلکم خیر لکم)

۱۲ - ظاهرنگرى و سست اندیشى، مایه دلخوشى انسان به مظاهر زندگى دنیایى و بى توجهى به جهاد و مصالح نهفته در آن (و تجهدون فى سبیل ... ذلکم خیر لکم إن کنتم تعلمون)

۱۳ - احکام و قوانین الهى، در جهت منافع و مصالح واقعى انسان ها است. (تؤمنون ... و تجهدون ... ذلکم خیر لکم)

۱۴ - ناآگاهى انسان ها، نسبت به بعضى از مصالح و منافع واقعى خود (ذلکم خیر لکم إن کنتم تعلمون)

۱۵ - کسب ارزش هاى واقعى، در پرتو علم و شناخت میسّر است. (ذلکم خیر لکم إن کنتم تعلمون)

۱۶ - مجاهدت مستمر مؤمنان با مال و جان خویش، مجراى تحقق اراده خداوند بر پیروزى جهانى اسلام    و اللّه متمّ نوره ... و دین الحقّ لیظهره على الدین کلّه ... و تجهدون فى سبیل اللّه بأمولکم و أنفسکم برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که خداوند، پس از بیان اراده خویش مبنى بر غلبه اسلام بر سایر ادیان، مؤمنان را به جهاد با مال و جان خویش تشویق فرموده است.

موضوعات مرتبط

  • احکام: فلسفه احکام ۱۱، ۱۳
  • ارزشها :۱۰ زمینه تحصیل ارزشها ۱۵ ۱۰
  • اسلام: منشأ پیروزى اسلام ۱۶
  • انسان: جهل انسان ها ۱۴; مصالح انسان ها ۱۳، ۱۴
  • ایمان: آثار ایمان به خدا ۷; آثار ایمان به محمد(ص) ۷; استقامت در ایمان ۲، ۶; اهمیت استقامت در ایمان ۳; ایمان به خدا ۲، ۶; ایمان به محمد(ص) ۲، ۶; مراتب ایمان۱; ملاک ارزش ایمان ۳
  • تجارت: تجارت سودمند ۶
  • جهاد: آثار جهاد ۷، ۱۶; اخلاص در جهاد ۸; اهمیت تداوم جهاد۵; اهمیت جهاد مالى ۹; تداوم جهاد ۶; فلسفه جهاد۱۱; ملاک ارزش جهاد ۸
  • خدا: اهمیت رضایت خدا ۸; مجارى اراده خدا ۱۶
  • دنیاطلبى: زمینه دنیاطلبى ۱۲
  • دین: ارزش دین ۱۰; فلسفه دین ۱۳
  • رسولان خدا :۴
  • سبیل الله: ارزش سبیل الله ۱۰
  • سطحى نگرى: آثار سطحى نگرى ۱۲
  • عذاب: عذاب دردناک ۷; عوامل نجات از عذاب ۷; مراتب عذاب ۷
  • علم: آثار علم ۱۵
  • غفلت: زمینه غفلت از جهاد ۱۲
  • مال: ارزش مال ۱۰
  • مؤمنان: تکلیف مؤمنان ۲، ۹
  • مجاهدان: مصالح مجاهدان ۱۱; نقش مجاهدان ۱۶
  • محمد(ص): نبوت محمد(ص) ۴

منابع

  1. صحیح ترمذى و حاکم صاحب المستدرک.