الشورى ٢١

از الکتاب
کپی متن آیه
أَمْ‌ لَهُمْ‌ شُرَکَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ‌ مِنَ‌ الدِّينِ‌ مَا لَمْ‌ يَأْذَنْ‌ بِهِ‌ اللَّهُ‌ وَ لَوْ لاَ کَلِمَةُ الْفَصْلِ‌ لَقُضِيَ‌ بَيْنَهُمْ‌ وَ إِنَ‌ الظَّالِمِينَ‌ لَهُمْ‌ عَذَابٌ‌ أَلِيمٌ‌

ترجمه

آیا معبودانی دارند که بی‌اذن خداوند آیینی برای آنها ساخته‌اند؟! اگر مهلت معیّنی برای آنها نبود، در میانشان داوری می‌شد (و دستور عذاب صادر می‌گشت) و برای ظالمان عذاب دردناکی است!

ترتیل:
ترجمه:
الشورى ٢٠ آیه ٢١ الشورى ٢٢
سوره : سوره الشورى
نزول : ١ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَمْ»: آیا. شاید که. بلکه (نگا: بقره / «شَرَعُوا»: قانونگذاری کرده‌اند. پی افکنده‌اند. پدید آورده‌اند. «الْفَصْلِ»: حکم کردن. فیصله دادن. جدا کردن حق از باطل. مراد همان چیزی است که در آیه همین سوره از آن سخن رفته است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - هیچ دیانتى در برابر دین الهى، رسمیت واعتبار ندارد. (أم لهم شرکؤا شرعوا لهم من الدین ما لم یأذن به اللّه)

۲ - حق تشریع و قانون گذارى و نظام بخشى به باورها، تنها از آن خداوند است. (من الدین ما لم یأذن به اللّه)

۳ - شرک، فاقد هر گونه اعتبار و مشروعیت است. (أم لهم شرکؤا شرعوا لهم من الدین)

۴ - آیین شرک، اندیشه اى دنیامدار و فاقد گرایش به آخرت (من کان یرید حرث الدنیا ... أم لهم شرکؤا)

۵ - بدعت در دین و تشریع قوانین خارج از اذن خدا، شرک به او است. (أم لهم شرکؤا شرعوا لهم من الدین ما لم یأذن به اللّه)

۶ - حق تشریع و قانون گذارى، قابل تفویض از سوى خداوند (شرعوا لهم من الدین ما لم یأذن به اللّه) از مفهوم «ما لم یأذن به اللّه» مطلب بالا استفاده مى شود.

۷ - داورى درباره مشرکان و عذاب آنان، براساس سنت امهال تا قیامت به تأخیر افتاده است. (و لولا کلمة الفصل لقضى بینهم)

۸ - دنیامدارى، شرک، بدعت در دین، ظلم و سیاه کارى است. (أم لهم شرکؤا ... و إنّ الظلمین لهم عذاب ألیم)

۹ - ظالمان و سیه کاران، مستحق عذاب دردناک آخرت اند. (و إنّ الظلمین لهم عذاب ألیم)

۱۰ - قیامت، «کلمه فصل» الهى و صحنه نهایى جداسازى حق و باطل (الذین یمارون فى الساعة ... و ما له فى الأخرة من نصیب ... و لولا کلمة الفصل لقضى بینهم و إنّ الظلمین لهم عذاب ألیم) از آن جا که محور این چند آیه، مسأله ایمان به قیامت و محاسبه آن در معادلات رفتارى و اعتقادى است، عنوان «کلمة الفصل» بر این معنا منطبق است; یعنى، اگر قیامتى نبود مى بایست دنیامداران در همین دنیا به کیفر کفرشان مى رسیدند; ولى چون قیامت هست، عذاب دردناک آنان به آخرت وانهاده شده است.

موضوعات مرتبط

  • ادیان آسمانى: حجیت ادیان آسمانى ۱
  • باطل: تشخیص باطل ۱۰
  • بدعت: حقیقت بدعت ۵; ظلم بدعت ۸; گمراهى بدعت ۸
  • حق: تشخیص حق ۱۰
  • حقوق: تفویض حق تشریع ۶; حق تشریع ۲
  • خدا: اختصاصات خدا ۲; سنتهاى خدا ۷; قضاوت خدا ۷
  • دنیاطلبى: ظلم دنیاطلبى ۸; گمراهى دنیاطلبى ۸
  • دین: منشأ تشریع دین ۲
  • سنتهاى خدا: سنت مهلت ۷
  • شرک: بى منطقى شرک ۳; حقیقت شرک ۴; دنیاطلبى در شرک ۴; شرک و آخرت طلبى ۴; ظلم شرک ۸; گمراهى شرک ۸; موارد شرک ۵
  • ظالمان: عذاب اخروى ظالمان ۹
  • عذاب: اهل عذاب ۹; عذاب دردناک ۹; مراتب عذاب ۹
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۱۰; ویژگیهاى قیامت ۱۰
  • مشرکان: تأخیر عذاب مشرکان ۷; مهلت به مشرکان ۷

منابع