گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۳۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۱۰: خط ۱۱۰:


==عصيان در برابر يك پيغمبر، عصيان در برابر همه پيامبران است ==
==عصيان در برابر يك پيغمبر، عصيان در برابر همه پيامبران است ==
قوم عاد علاوه بر انكار آيات مشتمل بر حكمت و موعظت و انكار معجزه اى كه - گفتيم - راه رشد را بر ايشان روشن مى ساخت ، رسولان پروردگار خود كه عبارت بودند از هود و انبياء قبل از آن جناب را نيز عصيان نمودند، خواهيد پرسيد كه قوم هود همزمان با انبياء قبل از خود نبودند چطور آنان را عصيان كردند؟
قوم عاد، علاوه بر انكار آيات مشتمل بر حكمت و موعظت و انكار معجزه اى كه - گفتيم - راه رشد را بر ايشان روشن مى ساخت، رسولان پروردگار خود، كه عبارت بودند از هود و انبياء قبل از آن جناب را نيز عصيان نمودند.


در پاسخ مى گوييم : عصيان يك پيغمبر، عصيان همه پيغمبران است براى اينكه دعوت همه انبياء به يك دين است ، پس قوم هود اگر شخص هود پيغمبر (عليه السلام ) را عصيان كردند با عصيان كردن او ساير انبياء را نيز عصيان كرده اند و اين مطلب از ظاهر كلام خداى تعالى در مواضعى ديگر نيز استفاده مى شود، مانند آيه شريفه «'''كذبت عاد المرسلين اذ قال لهم اخوهم هود الا تتقون '''» كه صريحا مى فرمايد: عصيانشان نسبت به هود، عصيان همه مرسلين بود.
خواهيد پرسيد كه: قوم هود، همزمان با انبياء قبل از خود نبودند، چطور آنان را عصيان كردند؟


و آيه زير نيز اگر به صراحت آيه قبل دلالت ندارد، ليكن اشعار بر مطلب ما دارد، كه مى فرمايد: «و اذكر اخا عاد اذ انذر قومه بالاحقاف و قد خلت النذر من بين يديه و من خلفه».
در پاسخ مى گوييم: عصيان يك پيغمبر، عصيان همه پيغمبران است. براى اين كه دعوت همه انبياء به يك دين است. پس قوم هود، اگر شخص هود پيغمبر «عليه السلام» را عصيان كردند، با عصيان كردن او ساير انبياء را نيز عصيان كرده اند و اين مطلب، از ظاهر كلام خداى تعالى، در مواضعى ديگر نيز، استفاده مى شود. مانند آيه شريفه: «كَذَّبَت عَادٌ المُرسَلِينَ * إذ قَالَ لَهُم أخُوهُم هُودٌ ألَا تَتَّقُونَ»، كه صريحا مى فرمايد: عصيانشان نسبت به هود، عصيان همه مرسلين بود.
 
و آيه زير نيز، اگر به صراحت آيه قبل دلالت ندارد، ليكن اشعار بر مطلب ما دارد، كه مى فرمايد: «وَ اذكُر أخَا عَادٍ إذ أنذَرَ قَومَهُ بِالأحقَافِ وَ قَد خَلَتِ النُّذُر مِن بَينِ يَدَيهِ وَ مِن خَلفِهِ».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۴۵۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۴۵۳ </center>
البته احتمال هم دارد كه قوم عاد غير از جناب هود (عليه السلام )، پيغمبران ديگرى نيز داشته اند كه قبل از هود و بعد از جناب نوح (عليه السلام ) در بين آنان مبعوث شده باشد ولى قرآن كريم نام آنان را نبرده باشد و ليكن سياق آيات با اين احتمال مساعد نيست.
البته احتمال هم دارد كه قوم عاد، غير از جناب هود «عليه السلام»، پيغمبران ديگرى نيز داشته اند كه قبل از هود و بعد از جناب نوح «عليه السلام» در بين آنان مبعوث شده باشد، ولى قرآن كريم، نام آنان را نبرده باشد، وليكن سياق آيات با اين احتمال مساعد نيست.


«'''و اتبعوا امر كل جبار عنيد'''» -، دستورات هر جبار و زورگوى عنيدى را كه داشتند پيروى كردند و همين گوش به فرمان جباران بودن ، آنان را از پيروى هود (عليه السلام ) و پذيرفتن دعوتش باز داشت ، و كلمه «'''جبار'''» به معناى گردن كلفتى است كه با اراده خود بر مردم غالب گشته و آنان را اجبار مى كند تا مطابق دلخواه او عمل كنند، و كلمه «'''عنيد'''» به معناى كسى است كه عناد و زير بار حق نرفتنش شديد و بسيار باشد،
«'''وَ اتَّبَعُوا أمرَ كُلّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ'''» - دستورات هر جبار و زورگوى عنيدى را كه داشتند، پيروى كردند و همين گوش به فرمان جباران بودن، آنان را از پيروى هود «عليه السلام» و پذيرفتن دعوتش باز داشت، و كلمۀ «جبّار»، به معناى گردن كلفتى است كه با اراده خود بر مردم غالب گشته و آنان را اجبار مى كند تا مطابق دلخواه او عمل كنند. و كلمۀ «عنيد»، به معناى كسى است كه عناد و زير بار حق نرفتنش شديد و بسيار باشد.
<span id='link306'><span>
<span id='link306'><span>
==سه خصلت قوم هود: انكار آيات الهى، نافرمانى انبياء و اطاعت از جباران ==
==سه خصلت قوم هود: انكار آيات الهى، نافرمانى انبياء و اطاعت از جباران ==
پس اين قسمت از آيه آن خلاصه گيرى نوبت اول بوده كه گفتيم در دو آيه مورد بحث از سرگذشت هود (عليه السلام ) و قومش شده و حاصلش ‍ اين است كه قوم هود گرفتار سه خصلت نكوهيده بودند، يكى انكار آيات الهى ، دوم نافرمانى انبياء و سوم اطاعت كردن از جباران .
پس اين قسمت از آيه آن خلاصه گيرى نوبت اول بوده كه گفتيم در دو آيه مورد بحث از سرگذشت هود (عليه السلام ) و قومش شده و حاصلش ‍ اين است كه قوم هود گرفتار سه خصلت نكوهيده بودند، يكى انكار آيات الهى ، دوم نافرمانى انبياء و سوم اطاعت كردن از جباران .
۱۶٬۸۸۰

ویرایش