۱۷٬۰۰۸
ویرایش
خط ۹۱: | خط ۹۱: | ||
==نكته شايان توجه در دعاهاى ابراهيم «ع» == | ==نكته شايان توجه در دعاهاى ابراهيم «ع» == | ||
نكته اى كه در هر سه فقره رعايت | نكته اى كه در هر سه فقره رعايت شده، اين است كه: ابراهيم در همه آن ها، خودش را به عنوان مفرد و مستقل ذكر كرده. در دعاى اولش گفته است: «وَ اجنُبنِى»، و در دومى گفته است: «اجعَلنِى»، و در سومى گفته است: «اغفِر لِى»، و اين، بدان جهت بوده كه خواسته است علاوه بر فرزندانى كه در اين موقع داشته، تمامى ذرّيه آينده اش را هم به خود ملحق سازد. | ||
همچنان كه در جاى | همچنان كه در جاى ديگر، از آن جناب نقل كرده كه گفته است: «وَ اجعَل لِى لِسَانَ صِدقٍ فِى الآخَرِين». و باز، در جاى ديگر خداى تعالى گفت و شنود خود را با وى، چنين حكايت كرده است: «إذ ابتَلَى إبرَاهِيمَ رَبُّه بِكَلِمَاتٍ فَأتمهُنّ قَالَ إنّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إمَاماً قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتِى». | ||
در فقره اول از دعايش گفت: | در فقره اول از دعايش گفت: «وَ اجنُبنِى وَ بَنِىَّ»، و در اين جا گفت: «اجعَلنِى مُقِيمَ الصَّلَوةِ وَ مِن ذُرِّيَّتِى»، و ممكن است اين سؤال براى خواننده پيش بيايد كه چرا در اول نگفت: «وَ مِن بنىّ: و بعضى از فرزندان مرا»، و در دومى كلمۀ «مِن» را آورد؟ | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۱۴ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۱۱۴ </center> | ||
در جواب مى گوييم: هرچند كه ظاهر فقره اول عموميت، و ظاهر فقره دوم تبعيض است، وليكن در گذشته ثابت كرديم كه مراد وى در فقره اول | در جواب مى گوييم: هرچند كه ظاهر فقره اول عموميت، و ظاهر فقره دوم تبعيض است، وليكن در گذشته ثابت كرديم كه مراد وى در فقره اول نيز، بعضى از ذريه است، نه همه آن ها. و بعد از اثبات اين معنا، هر دو فقره با هم تطابق خواهند داشت. | ||
يكى ديگر از موارد تطابق اين | يكى ديگر از موارد تطابق اين فقره، اين است كه: مضمون هر دو تأكيد شده است. دومى به وسيلۀ جمله «رَبَّنَا وَ تَقَبَّل دُعَاء»، كه خود اصرار و تأكيد درخواست است، و اولى به وسيلۀ جمله «رَبِّ إنّهُنَّ أضلَلنَ كَثِيراً مِنَ النَّاس»، چون در حقيقت اين تعليل، درخواست دور كردن از بت پرستى را تأكيد مى كند. | ||
«'''رَبَّنَا اغْفِرْ لى وَ لِوَالِدَى وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب'''»: | «'''رَبَّنَا اغْفِرْ لى وَ لِوَالِدَى وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب'''»: | ||
ابراهيم | ابراهيم «عليه السلام» با اين جمله، دعاى خود را ختم نموده است. و همان طور كه قبلا هم گفتيم، اين آخرين دعايى است كه وى كرده، و قرآن كريم از او نقل نموده است. و اين دعا، شبيه به آخرين دعايى است كه قرآن از حضرت نوح «عليه السلام» نقل نموده كه گفته است: «رَبِّ اغفِر لِى وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِمَن دَخَلَ بَيتِى مُؤمِناً وَ لِلمُؤمِنِينَ وَ المُؤمِنَات». | ||
==دلالت آيه بر اين كه «آزر» پدر ابراهيم نبوده است== | ==دلالت آيه بر اين كه «آزر» پدر ابراهيم نبوده است== |
ویرایش