گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۹۵: خط ۹۵:
<span id='link190'><span>
<span id='link190'><span>


==عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران به خداى متعال ==
«'''قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ...'''»:
«'''قَالَ ءَامَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ ءَاذَنَ لَكُمْ...'''»:


كلمه ((كبير(( در اينجا به معناى رئيس است ، و بريدن دستها و پاها از خلاف به اين معنا است كه دست راست و پاى چپ را ببرند، و كلمه ((اصلب (( از تصليب به معناى بسيار دار زدن و به سختى دار زدن است ، مانند كلمه ((تقطيع (( كه به معناى بسيار بريدن و به سختى بريدن است ، و كلمه ((جذوع (( جمع ((جذع (( است ، كه به معناى تنه درخت خرما است .
كلمۀ «كبير» در اين جا، به معناى رئيس است، و بريدن دست ها و پاها از خلاف، به اين معنا است كه دست راست و پاى چپ را ببرند. و كلمۀ «أصلب» از «تصليب»، به معناى بسيار دار زدن و به سختى دار زدن است. مانند كلمۀ «تقطيع»، كه به معناى بسيار بريدن و به سختى بريدن است، و كلمۀ «جُذُوع»، جمع «جِذع» است، كه به معناى تنه درخت خرما است.


جمله ((آمنتم له قبل ان آذن لكم (( تهديدى است از فرعون به ساحران كه چرا بدون اجازه من به موسى ايمان آورديد و در حقيقت جمله مزبور استفهاميه است ولى حرف استفهامش حذف شده و استفهام آن انكارى و يا خبرى به منظور تقرير جرم است .
جملۀ «آمَنتُم لَهُ قَبلَ أن آذَنَ لَكُم»، تهديدى است از فرعون به ساحران، كه چرا بدون اجازه من، به موسى ايمان آورديد. و در حقيقت جمله مزبور، استفهاميه است، ولى حرف استفهامش حذف شده و استفهام آن انكارى و يا خبرى به منظور تقرير جرم است.


و اينكه گفت : ((انه لكبيركم الذى علمكم السحر(( تهمتى است كه فرعون به ايشان زده كه شما يك توطئه سياسى عليه مجتمع قبطى در سرزمين مصر كرده ايد و قبلا با رئيس خود، موسى قرار گذاشته ايد كه او ادعاى نبوت كرده و اهل مصر را به سوى خدا دعوت نمايد، سپس به منظور اثبات و استقرار دعوتش سحرى بياورد و مردم مصر مجبور شوند از سحر شما ساحران كمك بگيرند، آنگاه همين كه در برابر او اجتماع كرديد كه سحر او را باطل كنيد سحر او سحر شما را باطل كند و شما مغلوب شويد و ايمان بياوريد، تا به دنبال شما عوام مردم هم ايمان آورده ، طريقه مثلاى خود را رها كنند، آن وقت هر كس كه ايمان نياورد از مصر بيرونش كنيد.
و اين كه گفت: «إنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِى عَلَّمَكُمُ السِّحر»، تهمتى است كه فرعون به ايشان زده، كه شما يك توطئه سياسى عليه مجتمع قبطى در سرزمين مصر كرده ايد و قبلا با رئيس خود، موسى قرار گذاشته ايد كه او ادعاى نبوت كرده و اهل مصر را به سوى خدا دعوت نمايد. سپس به منظور اثبات و استقرار دعوتش، سحرى بياورد و مردم مصر مجبور شوند از سحر شما ساحران كمك بگيرند. آنگاه همين كه در برابر او اجتماع كرديد كه سحر او را باطل كنيد، سحر او، سحر شما را باطل كند و شما مغلوب شويد و ايمان بياوريد، تا به دنبال شما، عوام مردم هم ايمان آورده، طريقۀ مُثلاى خود را رها كنند، آن وقت هر كس كه ايمان نياورد، از مصر بيرونش كنيد.


خداى تعالى در همين باره در جاى ديگر فرموده : ((ان هذا لمكر مكرتموه فى المدينه لتخرجوا منها اهلها(( و منظور او از اين تهمت اين بوده كه عموم مردم را عليه ساحران بشوراند، همانطور كه در روز اول عليه موسى شورانيد.
خداى تعالى، در همين باره در جاى ديگر فرموده: «إنَّ هَذَا لَمَكرٌ مَكَرتُمُوهُ فِى المَدِينَةٍ لِتُخرِجُوا مِنهَا أهلَهَا». و منظور او از اين تهمت، اين بوده كه عموم مردم را عليه ساحران بشوراند، همان طور كه در روز اول، عليه موسى شورانيد.


و جمله ((فلاقطعن ايديكم و ارجلكم من خلاف ...(( خط و نشانى است كه فرعون براى آنان كشيده كه به عذاب سختى شكنجه شان خواهد كرد، ولى قرآن كريم ديگر بيان نكرده كه وى اين خط و نشان را عملى هم كرد يا نه ؟.
و جملۀ «فَلَأُقَطِّعَنَّ أيدِيكُم وَ أرجُلَكُم مِن خِلَافٍ...» خط و نشانى است كه فرعون براى آنان كشيده كه به عذاب سختى شكنجه شان خواهد كرد، ولى قرآن كريم، ديگر بيان نكرده كه وى، اين خط و نشان را عملى هم كرد يا نه؟
<span id='link191'><span>
<span id='link191'><span>
==جواب بليغ مؤمنان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد ==
==جواب بليغ مؤمنان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد ==
«'''قَالُوا لَن نُّؤْثِرَك عَلى مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَ الَّذِى فَطرَنَا فَاقْضِ مَا أَنت قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضى هَذِهِ الحَْيَوةَ الدُّنْيَا'''»:
«'''قَالُوا لَن نُّؤْثِرَك عَلى مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَ الَّذِى فَطرَنَا فَاقْضِ مَا أَنت قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضى هَذِهِ الحَْيَوةَ الدُّنْيَا'''»:
۱۶٬۳۰۱

ویرایش