گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:


<span id='link87'><span>
<span id='link87'><span>
==نكته اى در مورد تعبير از بهشت، به ميراثى كه به متقين مى رسد ==
«'''تِلْك الجَْنَّةُ الَّتى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كانَ تَقِيًّا'''»:
«'''تِلْك الجَْنَّةُ الَّتى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كانَ تَقِيًّا'''»:


كلمه ((ارث (( و ((وراثت (( به معناى اين است كه مال و يا شبه مالى از شخصى به ديگرى برسد، بعد از آنكه شخص اول آن را با مردن خود و يا با جلاى وطن و امثال آن ترك گفته باشد.
كلمه «ارث» و «وراثت»، به معناى اين است كه مال و يا شبه مالى از شخصى به ديگرى برسد، بعد از آن كه شخص اول آن را با مُردن خود و يا با جلاى وطن و امثال آن، ترك گفته باشد.
 
و در اين جا، بهشت را از اين جهت «ارث» ناميده، كه بهشت در معرض آن بود كه به تمامى افراد اعطاء شود. چون خدا آن را به شرط ايمان و عمل صالح، به همه وعده داده بود. پس اگر به متقين اختصاص يافت و ديگران به خاطر اضاعه نماز و پيروى شهوات محروم شدند، در حقيقت از اينان به آنان ارث رسيده.  


و در اينجا بهشت را از اين جهت ارث ناميده كه بهشت در معرض آن بود كه به تمامى افراد اعطاء شود، چون خدا آن را به شرط ايمان و عمل صالح به همه وعده داده بود، پس اگر به متقين اختصاص يافت و ديگران به خاطر اضاعه نماز و پيروى شهوات محروم شدند، در حقيقت از اينان به آنان ارث رسيده ، نظير اين عنايت در آيه ((ان الارض يرئها عبادى الصالحون ((
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۱۰۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۱۰۷ </center>
به كار رفته ، و در آيه ((و قالوا الحمد لله الذى صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبوء من الجنه حيث نشاء فنعم اجر العاملين (( ميان ارث دادن و اجر جمع شده است .
نظير اين عنايت در آيه «إنَّ الأرضَ يَرِئُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُون» به كار رفته. و در آيه «وَ قَالُوا الحَمدُ لِلهِ الَّذِى صَدَقَنَا وَعدَهُ وَ أورَثَنَا الأرضَ نَتَبَوَّءُ مِنَ الجَنَّةِ حَيثُ نَشَاءُ فَنِعمَ أجرُ العَامِلِين»، ميان «ارث» دادن و «اجر»، جمع شده است.


==بحث روايتى==
==بحث روايتى==
۱۶٬۳۳۸

ویرایش