۱۶٬۹۳۱
ویرایش
خط ۱۲۰: | خط ۱۲۰: | ||
<span id='link72'><span> | <span id='link72'><span> | ||
اين را بايد دانست كه ملاك در «حسنه» و «سيّئه»، به خاطر اثرى است كه از آن ها براى انسان حاصل مى شود، و به خاطر آن آثار، اعمالى را حسنه، و اعمالى ديگر را سيّئه مى ناميم. نه به خاطر جرم و اسكلت اعمال، كه يك نوع حركت است. | |||
اين را بايد دانست كه ملاك در | |||
ثواب و عقابى هم كه بر اعمال مترتب مى شود، باز به لحاظ آن آثار | ثواب و عقابى هم كه بر اعمال مترتب مى شود، باز به لحاظ آن آثار است، نه به خاطر متن عمل. همچنان كه قرآن كريم، نيت باطنى را نيز مورد محاسبه قرار مى دهد، و مى فرمايد: «وَ إن تُبدُوا مَا فِى أنفُسِكُم أو تُخفُوهُ يُحَاسِبكُم بِهِ الله». | ||
با اين | با اين بيان، جواب از اشكالى كه بر اطلاق آيه شده، كه: «توحيد»، يك حسنه است، و هيچ پاداشى مهمتر از آن نيست. پس چگونه پاداش بهتر از آن را به شخص موحد مى دهند؟ و لابد آيه شريفه يا مربوط به عقايد نيست، و يا به مسأله «توحيد» تخصيص خورده است، روشن مى شود. | ||
توضيح | توضيح اين كه گفتيم: ملاك در ثواب و عقاب، به خاطر آثار حاصل از اعمال است، نه به خاطر خود اعمال. در مساله «توحيد» هم، ملاك اثرى است كه بر اين عمل قلبى مترتب مى شود، و اين اثر، غير از خود توحيد است، گرچه هيچ عملى بهتر از توحيد فرض ندارد. ولى ممكن است چيزى را فرض كرد كه از اثر توحيد، بهتر و افضل باشد. | ||
علاوه بر | علاوه بر اين، «توحيد» هرچه و به هر معنا فرض شود، قابل شدت و ضعف و نقصان و زيادت است، و پر واضح است كه توحيد شخص موحد، كه در يك حدّى از شدت و ضعف قرار دارد، اگر در وقت جزا دادن چند برابر شود، از برابرش بهتر است. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۱۲۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۱۲۲ </center> | ||
<span id='link73'><span> | <span id='link73'><span> |
ویرایش