۱۶٬۳۳۸
ویرایش
خط ۱۰۶: | خط ۱۰۶: | ||
بعضى ديگر گفته اند معنايش اين است كه: شما درباره آن امرى كه خداوند به شما كرده بود كه منتظر برگشتن موسى باشيد و در غيابش عهد او را حفظ كنيد، عجله كرديد و پيش خود گفتيد مدتى را كه موسى مقرر كرده بود، به پايان رسيد و باز نگشت. پس ديگر باز نمى گردد. آنگاه عهد وى را شكسته و آن را تغيير داديد. و از ميان اين چند معنايى كه براى اين جمله شده، آن معنايى كه ما ذكر كرديم، با سياق آيه مناسب تر است. | بعضى ديگر گفته اند معنايش اين است كه: شما درباره آن امرى كه خداوند به شما كرده بود كه منتظر برگشتن موسى باشيد و در غيابش عهد او را حفظ كنيد، عجله كرديد و پيش خود گفتيد مدتى را كه موسى مقرر كرده بود، به پايان رسيد و باز نگشت. پس ديگر باز نمى گردد. آنگاه عهد وى را شكسته و آن را تغيير داديد. و از ميان اين چند معنايى كه براى اين جمله شده، آن معنايى كه ما ذكر كرديم، با سياق آيه مناسب تر است. | ||
<span id='link198'><span> | <span id='link198'><span> | ||
== | ==برخورد موسى «ع» با هارون «ع»، بعد از مواجه شدن با گوساله پرستى بنی اسرائیل== | ||
و كوتاه سخن اين كه: موسى «عليه السلام» وقتى از جريان كار قومش آگاه شد، عصبانى شد و از درِ توبيخ و مذمت، روى به آنان كرد و به طور استفهام انكارى پرسيد: «بئسما خلفتمونى من بعدى أعجلتم أمر ربكم و ألقى الألواح». | و كوتاه سخن اين كه: موسى «عليه السلام» وقتى از جريان كار قومش آگاه شد، عصبانى شد و از درِ توبيخ و مذمت، روى به آنان كرد و به طور استفهام انكارى پرسيد: «بئسما خلفتمونى من بعدى أعجلتم أمر ربكم و ألقى الألواح». | ||
خط ۱۱۶: | خط ۱۱۶: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۳۲۳ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۳۲۳ </center> | ||
<span id='link199'><span> | <span id='link199'><span> | ||
==رفتار حضرت موسى «ع»، با برادرش هارون، با عصمت آن حضرت منافات ندارد! == | ==رفتار حضرت موسى «ع»، با برادرش هارون، با عصمت آن حضرت منافات ندارد! == | ||
و به طورى كه از ظاهر سياق آيه مورد بحث و همچنين آيات راجع به اين داستان از سوره «طه» بر مى آيد، موسى «عليه السلام» همان مقدار كه بر بنى اسرائيل غضب كرد، بر هارون نيز غضب كرد، و معلوم مى شود وى چنين پنداشته كه هارون در مبارزه عليه بنى اسرائيل كوتاه آمده، و همه جد و جهد خود را به كار نبرده، و به نظر خود چنين صلاح دانسته. با اين كه موقع جدا شدن از او، سفارش كرده و به طور مطلق گفته بود: «و أصلح و لا تتبع سبيل المفسدين: در ميان قوم به اصلاح امر ايشان بپرداز و راه مفسده جويان را پيروى مكن». | و به طورى كه از ظاهر سياق آيه مورد بحث و همچنين آيات راجع به اين داستان از سوره «طه» بر مى آيد، موسى «عليه السلام» همان مقدار كه بر بنى اسرائيل غضب كرد، بر هارون نيز غضب كرد، و معلوم مى شود وى چنين پنداشته كه هارون در مبارزه عليه بنى اسرائيل كوتاه آمده، و همه جد و جهد خود را به كار نبرده، و به نظر خود چنين صلاح دانسته. با اين كه موقع جدا شدن از او، سفارش كرده و به طور مطلق گفته بود: «و أصلح و لا تتبع سبيل المفسدين: در ميان قوم به اصلاح امر ايشان بپرداز و راه مفسده جويان را پيروى مكن». |
ویرایش